Nexus 5 som första Android telefon

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av P-x, 21 okt 2013.

  1. P-x

    P-x Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Funderar skarpt på att byta från iPhone till Android, och har redan ett par gånger varit och känt på olika modeller med Android och Windows OS på och jag gillar det jag testat.

    Har inte bestämt mig till 100% än, men Nexus 5:an låter och ser (om bilderna är korrekta) väldigt intressant ut plus att det är inte "skal" (eller vad ni droids kallar det) ovanpå OS:et som tar plats och gör att uppdateringarna kommer ut senare.

    Så vad tror ni erfarna Androider, är Nexus:en en bra telefon att börja sin nya "karriär" med?
     
  2. yonax

    yonax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tycker absolut att Nexus 5 är ett bra val som första Androidtelefon. Du har redan listat en av de största fördelarna med just Nexusen, just att du alltid får uppdateringarna först vilket gör att telefonen "räcker" längre.

    Det finns inte direkt några nackdelar med en Nexus sett till operativsystemet. Andra tillverkare (samsung, HTC m.fl) lägger på sina egna skal, men skulle du absolut vilja ha några av de funktioner dessa telefoner har så finns det som regel appar att ladda ner från Play Store som har samma funktioner.

    Jag rekommenderar verkligen en Nexus och önskar dig välkommen i Androidgänget :)
     
    P-x gillar detta.
  3. Yurij

    Yurij Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    CM 13
    Info:
    Nova Launcher
    Jag gick över till Android och en galaxy nexus från en iphone 3g.
    Idag kör jag nexus 4.
    Det enda jag ångrar är att jag inte upptäckte Android tidigare.

    Det enda negativa med nexus är avsaknaden av plats för sd-kort.
    Men kommer man från iphone innebär det troligtvis inga problem

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
    P-x gillar detta.
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Skulle du sakna iOS får du väl slänga in MIUI. :)
     
    P-x gillar detta.
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nexus är en fantastisk telefon. Jag hade Nexus 4 innan jag nyligen bytade till Sony Z1. Fördelen som sägs ovan är att du för en ren version av Android. Samtidigt så är vissa finesser som dom olika tillverkarna HTC, Samsung mfl lägger in rätt fiffiga ibland.

    Nackdelen med att välja Nexus 5 är väl att du får vänta lite. Den lär nog inte släppas förräns i Novemer kanske rentav December. Men du hittar ingen bättre telefon för det priset.

    Sneglar du på andra tillverkare så kan man ju säga att du kan få den rena versionen av Android till dom flesta modeller. Om man rootar och flashar in en sådan ROM. Det är väl lite som att jailbreka kan man säga, fast lättare, säkrare och det drar inte massa batteri och prestanda som jailbreak. Tvärtom, många ROMs är optimerade på olika sätt. För bättre prestanda, bättre batteritid och massor med jävligt bra extra inställningar osv.

    Hade jag varit dig hade jag gått in på The Phonehouse eller liknande där dom har många olika modeller och testat dom nya flaggskeppen. LG G2, Sony Z1 och kanske Samsung S4 och HTC One. Dom sistnämnda är lite "sämre" när det gäller prestandan dock. Sony Z1 är väl den av tillverkarna som har minst eget kladd på Android-versionen med sitt Sony UI. Den som har mest är utan tvekan Samsung.

    Problemet som sagt med tillverkar telefonerna är uppdateringarna. Du får inte dom samma dag som Google släpper en ny version av Android. I vissa fall kan man få vänta rätt länge. Vilken dag som helst släpper Google Android KitKat 4.4 medans Samsung och Sony inte ens har fått 4.3 än utan kör 4.2.2. Där är den stora fördelen med Nexus.

    Men som sagt, det beror på. Vissa gillar den rena Android upplevelsen även kallad Vanilla. Medans andra gillar dom finesser och inställningar man kan få med tillverkarnas versioner.

    En sak är säker. Du kommer inte bli besviken att byta från iPhone till Android. iOS är ett OS som verkligen hamnat efter i utvecklingen.
     
    P-x gillar detta.
  6. P-x

    P-x Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack, det låter bra. :)

    Jag skaffade min första iPhone när 3GS:en kom. Visst har jag älskat min iPhone (spec. när jag jailbreakade den) men kände nu iom. iOS 7 att måttet var rågat när jag blev tvingad till ett fult tema utan möjlighet att ändra det.

    När jag sedan skulle byta från iPhone 3GS och upp funderade jag redan då på Android, men stannade kvar hos Apple.

    Släpps telefonen med 32GB utrymme (eller mer) så är det inga problem, men visst är det synd att de inte inkluderar en sådan port samt möjlighet att byta batteri.

    Ha ha ha, så det går alltså. Förvånar mig iof. inte. ;)

    Att vänta till November / December är inga problem, kan köpa mig en Android platta att leka med under tiden. ;)

    Tack f.ö. för ett väldigt informativt inlägg. Jag ska kolla och klämma på Galaxy S4, LG G2 och Z1:an och Nexus 5:an (när den väl kommer) innan jag bestämmer mig för vilken det ska bli. Gillar inte att impulsshoppa teknik för flera tusen utan att ha tänkt igenom det noga.
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Den lär släppas med både 16GB och 32GB. Men jag har aldrig riktigt förstått det där med att folk gnäller om SD-kort. För några år sedan visst, men idag så streamar man ju allt ändå. Jag har inte utnyttjat en enda mb på min senaste telefoner på varken video, musik eller annat. Kör Google Music, Dropbox och Viaplay/Plex. Vad ett SD-kort kostar att köpa till kan man hellre lägga på att köpa plats på Dropbox t ex. Allt synkas dit så man inte behöver oroa sig för bilder om mobilen blir stulen eller liknande. Man kan dela med andra osv. Ser ingen som helst fördel med att ha allt på ett SD-kort...

    Dåså. Då tycker jag verkligen du ska vänta på Nexus 5 innan du bestämmer dig. Håller med, man ska inte impulsköpa sådant. Många gör det för ofta och sen gnäller dom på olika telefoner/tillverkare som inte förtjänar gnället då det är användaren som helt enkelt inte gjort tillräcklig research.

    Däremot som en lite pik, du har ju uppenbarligen köpt iPhone så du har ju gjort dumma köp tidigare ;)
     
    Last edited: 21 okt 2013
    Englund81 och P-x gillar detta.
  8. P-x

    P-x Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo, det har du rätt i. I min telefon används mestadelen av utrymmet till appar, spel och foton. Väldigt lite dokument som ligger och skräpar på telefonen då jag som du använder mig av Dropbox bland annat.


    Ha ha ha, Bazinga! ;) :D
     
  9. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Kan inte göra annat än att stämma upp i kören. Jag har haft samtliga Nexus telefoner, har 4an just nu. Kommer troligtvis köpa 5an när den kommer ut. De första androidlurarna var lite rough (samma sak med apparna) men nu kan jag personligen inte komma på någon som helst anledning att köpa iphone istället för android. Jag hade en iPhone som jobbtelefon i ett år och redan då (2011-2012) hade android kommit ikapp.

    Trots att jag verkligen gillar Nexus lurarna så måste jag säga att det kan vara värt att ta en titt på alternativ innan du väljer. Själv hade jag troligtvis köpt en Moto X om den hade haft större skärm då den har väldigt många sköna funktioner och nästan rent android. LG G2 med stor skärm och små kanter runtom är väldigt intressant den med. Själv skulle jag byta launcher på en gång, men just små kanter och stor skärm (med grym hårdvara ska nämnas) gör den intressant direkt för mig. Även Sony Z1 verkar riktigt trevlig, att den är vattentät är givetvis ett plus för många och den är nog en av de snyggaste lurarna som släppts.

    Svårt att tala om android lurar utan att nämna Samsungs Note 3, Galaxy S4 och HTC One. De är samtliga riktigt juste lurar, men personligen skulle jag inte betala för en telefon som inte har navigationsknapparna på skärmen.
     
    P-x gillar detta.
  10. P-x

    P-x Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fick tillslut arschlet ur vagnen och beställde mig en Nexus 5:a. Det blev den vita 32 GB modellen.

    Hämtade ut den nyss och har klämt lite på den och när jag slog in lösenordet till mitt Wi-Fi var det som om bitarna föll på plats...det var kärlek. Det kändes bara så rätt. <3

    Ajöss Apple och iOS, vi får se om vi ses igen.
     
    Joiis, Sandis, GuiceU och 3 andra gillar detta.
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Gratulerar. Hoppas du blir nöjd och det är bara hojta till här i forumet så är det alltid någon av oss som kan svara på funderingar och frågor.
     
    P-x gillar detta.
  12. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Precis så kände jag med när jag för nåt år sen övergav iphone och köpte min första Android. Visserligen tog det nån vecka innan allt föll på plats, men sen insåg jag plötsligt att det här Android, det är ju så här en telefon ska vara egentligen. Har aldrig längtat tillbaka till iphone. Hellre då Windows Phone om det skulle bli nåt annat än Android.

    F.ö. köpte jag också en nexus 5 för några veckor sen och det är lätt den bästa telefon jag haft.
     
    P-x gillar detta.
  13. P-x

    P-x Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tackar. :)

    Jag lär återkomma inom kort med frågor.

    Härligt att höra. :)
     
  14. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Grattis.

    Är man det minsta intresserad av teknik och dess värld så är Android och Nexus det finaste.

    Lider med dig att du inte kom på detta tidigare :)