Fråga: använda appar vid samtal

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av DEGE, 25 okt 2013.

  1. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vänner,

    En simpel fråga: Är det bara jag som har bekymmer att använda appar under telefonsamtal?

    Tänk följande scenario: Du sitter och partar med någon, kan var kungen eller ett fattighjon ute i skogen, när vederbörande frågar dig om tex ditt saldo på kontot. Du startar upp din bankapp för att slå in dina autentiseringsuppgifter...men nej, tangentbordet dyker inte upp. Hur du än beter dig så tittar inte tangentbordet fram. Du bönar, ber, vrålar, sliter ditt hår...men ack nej. Går inte. Vi vänder blad.
    Kungen, eller fattighjon för den delen, frågar istället om du har någon bil och när det är dags att besikta. Du startar appen "Mina Fordon" från transportstyrelsen men sen kommer du inte vidare för appen svarar inte på tryck/klick/slick/whatever...Återigen nada. Zip. Nothing. FAAN!

    Detta beteende uppträder, åtminstone för mig, bara under samtal.
    Jag ställer samma fråga som många vilsna ungdomar ställt till Olle i tvprogrammet "Fråga Olle": Är detta normal? och om det är det wtf?
     
  2. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Vad har du för tangentbordsapp?
     
  3. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jag använder förvisso "swype", men, det är alltså även andra appar som beter sig underligt, eller snarare inte alls. Det var därför jag tog med appen "Mina Fordon" som exempel som bara är en "pek"-app i det scenario jag beskrev.

    Kan inte komma ihåg att det var så på min S3:a...
     
  4. mangie

    mangie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fungerar internetanslutningen under samtal? För mig gör det inte det. Om apparna behöver internet för att fungera så kan det förklara saken. Har försökt läsa in mig lite på området och det verkar som att man ska kunna ha internetanslutning och samtal samtidigt men att många har problem med det.

    EDIT: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1384953
     
  5. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det beror på din operatör. Tele2 låter dig ha internetanslutning och samtal samtidigt.
     
  6. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har tele2. Testade att slå av internetuppkopplingen men kan inte återskapa problemet jag beskrev inledningsvis. Inträffar bara när jag ringer. Skumt.
    Använder f.ö ett sony headhet (SBH50), uppdaterat z1:an till G.2.257 men hade samma problem med föregående version.
     
  7. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du behöver internet under samtal så fungerar endast data + samtal när du befinner dig på wcdma, dvs 3G. Om du befinner dig på 2g så går det ej att ha data samtidigt under samtal.
    Dock finns en teknik som heter DTM som vissa gsm nät i världen supportar. Då skall det gå att surfa samtidigt även i Gsm,2g Givetvis måste telefonen även ha DTM support. Vet ej om z1an har det? Tror dock inte det finns något gsm nät med support för DTM i Sverige.
    Därav tror jag inte det du upplever är en bugg, utan snarare i ett normalt beteende...
     
  8. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    låt mig vara tydlig;
    problemet som beskrivs inledningsvis beror INTE på avsaknaden av Internet.
     
  9. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    noterar dessutom att man, under samtal, inte kan komma in i någon av undergrupperna för inställningar. ska det verkligen vara så?
     
  10. mangie

    mangie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nej så ska det nog inte vara. Jag har inget problem med det. Har Telia.
     
  11. MrLobba

    MrLobba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har också detta problemet på min Z1 och jag har haft samma operatör på tidigare telefoner och då hade jag inte detta felet.
    Problemet har inte med internetuppkoppling att göra pga vissa funktioner i telefonen funkar inte, t.ex:
    När man har uppe samtalsrutan så finns det 3 prickar längst upp till höger, trycker man på den så kommer det en under meny där det står: Parkera, Equlazier, Långsamt Tal, dessa 3 går INTE att trycka på, vilket är konstigt för du ska ju kunna parkera ett samtal under tiden tycker man? men som sagt att trycka på dom 3 prickarna för att få fram menyn går men sen går det inte att trycka på alternativen i under menyn.