Försäkring?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nappandroid, 25 okt 2013.

  1. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Ska köpa en LG G2, men funderar på om jag ska köpa till någon försäkring eller inte. Har aldrig tagit någon försäkring på tidigare mobiler, dator osv men det vore ju riktigt surt ifall olyckan skulle vara framme och att telefonen sedan ligger trasig och att det blir ovärt att laga den.

    Har du försäkring på din mobil? Om svaret är ja, vilken försäkring har du då och vad kostar den? Har den hjälpt dig någon gång? Diskutera och ge råd! :D

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  2. Lafsen

    Lafsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att som svensk konsument har man bra skydd av konsumentköpslagen vid fabrikationsfel förutsatt att du har köpt av en seriös återförsäljare.
    Sedan beror det mycket på vad du har för hemförsäkring. I många fall täcks relativt mycket redan av den och en tilläggsförsäkring för en enskild produkt är sällan värt det. Kolla upp vad du har för existerande försäkringar.

    Bara vetskapen om att elektronikhandlarna vill att du skall täckna tilläggsförsäkringarna då det är här de gör sin vinst vittnar ju om att det för dig som konsument oftast inte betalar sig.
     
  3. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hade 3's försäkring till min gamla mobil (Xperia S) som täckte allt förutom typ stöld ur bil när telefonen är stulen. Den kostade 89 kr/månad och självrisken var på 499 kr. Bindningstiden var ett år. Jag fick använt försäkringen när jag cyklade i ~35 km/h och tappade telefonen på grov asfalt. Den landade på det översta hörnet och det hörnet såg ut som man hade filat bort hela kanten :D Skärmen fick en liten spricka som gick två cm längs med långsidan. Hade det varit en iphone hade den varit totalförstörd :D
    Men kolla med hemförsäkringen först och se vad du har för alternativ och vet du att du är lite klumpig och har förstört telefonen innan så kanske du ska ta en försäkring ändå.
     
  4. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kolla även med facket om du är ansluten till dom vad du har för försäkringar därigenom.
    Förr när jag jobbade i Sverige fick jag ny telefon via hemförsäkringen från facket.
    Då hade en lur get upp pga allt damm på bygget.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hemförsäkring i de flesta fall: ~1500 spänn självrisk och risk att drulle inte finns inbakat. Åldersavskrivning är också något du förlorar pengar på men alla bolag har det inte på alla försäkringar osv.
    Du får oftast pengarna i en klump dvs. mobilens inköpspris - självrisk - ålderavskrivning* = summa på ditt konto.

    Försäkring på mobiler ifrån varuhusen: Låg eller ingen självrisk men kanske 1000 spänn vid inköp. Fulldrulle ingår. Ingen åldersavskrivning.
    Brukar gå snabbare om telefonen är förstörd då de kan byta ut den direkt. Det kan bli billigare men det beror på vad du har för hemförsäkring. Smidigare brukar det hur som helst alltid vara ifall det händer något.

    Risken med en försäkring på telefonen ifrån där du köper telefonen är väl dock att du kanske inte gör sönder telefonen vilket gör att du betalar i onödan. Hemförsäkringen betalar du ju ändå.
     
  6. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    På min första Android-telefon köpte jag till en försäkring för 1000 kr i affären där jag köpte den. Inget hände med telefonen utan jag betalade i onödan!
    Efter det har jag inte lagt till någon försäkring.

    När jag köpte min nuvarande telefon skulle jag fått betala ca 1200 kr i butiken när jag köpte telefonen. Jag kollade upp med min hemförsäkring och fick reda på att självrisken är 1500 kr om jag har sönder den. Detta tykte jag var ett mycket bättre alternativ då jag hittills aldrig har tappat en telefon så den har gått sönder. Peppar peppar!

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Har aldrig haft någon speciell försäkring för telefon som dom försöker sälja på en i butik. Räknade på det där engång och det kostar ju minst lika mycket, om inte mer än dom 1500kr man har i självrisk på hemförsäkringen.

    Är ju en ren förlust affär. Dom säger si och så i butiken att det kostar kanske 89kr/mån och sen en självrisk på 500kr om något händer.

    89kr x 12 = 1068kr + 500kr är lika med 1568kr alltså går man back 68kr jämfört med självrisken på hemförsäkringen som är på 1500kr.

    Aldrig hänt något med mina mobiler. Är rädd om dom och har alltid skal/fodral/skydd.