Tips: Flasha nordisk mjukvara på gråimport

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av rekoil, 3 okt 2013.

  1. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Felet du har gjort är att du antog att telefonen magiskt skulle modifiera sina filer bara för att du ändrade ett nummer, så är det inte, du måste återställa telefonen genom PC Companion eller Bridge för att den ska flasha unbranded mjukvara.

    Numret du ändrade är det numret telefonen använder för att identifiera sig till datorn. Genom att ändra det så lurar du PC Companion/Bridge att telefonen är unbranded och på så vis så får du unbranded mjukvara installerad, men det kräver att du återställer den.
     
    r_o_n gillar detta.
  2. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    :)
    ÄR det tvunget att man ska roota den först? Under dagen så dök nya programvaran upp även för oss med Tre, så jag la in den. Det är kanske med root som med jailbreak på en iPhone, man får vänta på att någon fixat till så man kan ändra på ny version...
     
  3. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nej, jag bara skrev dit det för skojs skull, egentligen kan du ersätta alla steg med dina egna, inga problem.
     
  4. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Det kan ju vara så att alla inte är lika insatta som dig när det gäller android osv. Ibland skrivs det guider där något steg går att utesluta, att jag frågade var för att jag gissade att det kanske inte går att roota med den nya uppgraderingen.

    Körde iPhone tidigare i flera år och svarade även på dumma nybörjarfrågor på en del forum, utan att för den skull nedvärdera den som frågade....
     
    mangie och annorz gillar detta.
  5. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Du får ursäkta mig, men när jag skriver en kort instruktion på 4 steg (root, edit, reboot och restore), så tycker jag det är lite naivt att tro att man kan skippa 2 av dem (root och restore) och få samma resultat. Kalla mig dum om du vill men jag tycker det är viktigt att folk provar själv först i de flesta fall. Med det sagt så kanske jag reagerade lite väl snabbt igår, förlåt mig.

    Och nej, du har rätt, det går ej att roota senaste, men du kan nergradera mjukvaran (flasha en FTF med gamla mjukvaran via FlashTool) utan att låsa upp bootloader, sen roota och uppgradera till en pre-rootad uppdaterad version, eller bara följa min guide för att få en icke-rootad unbranded, uppdaterad version.

    Och ta en titt på build.prop förresten, den kanske fortfarande har 9897 inställt, finns en chans att uppdateringen du fick är 9897 OTAn, och inte 3s. (fast en väldigt liten chans, den borde inte gå att installera så)
     
    Last edited: 27 okt 2013
    mangie och r_o_n gillar detta.
  6. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Borde inte denna guide vara i "Xperia Z1 - ROM-filer och utveckling" och dessutom pinned :) eller ja, "fäst i topp"