Datakabel från ebay har USB-ikonen på fel sida

Diskussion i 'Allmänt' startad av bradley, 29 okt 2013.

  1. bradley

    bradley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte två original strömadapters med frånkopplingsbara data-kablar till min galaxy s3. Dock befinner sig USB-ikonen på en av kablarnas micro-usb kontakt på fel sida; för att kunna koppla in den måste jag vända den neråt så att den inte syns. Så är inte fallet med den andra, den jag fick vid köp av telefonen från mediamarkt, och USB-kablar i allmänhet.

    Så; vafalls? har jag köpt en riktigt dyr kopia? :teeth: Den ser ut som originaladaptern, SAMSUNGS logga och allt, och säljaren har skrivit original i annonsen.

    Om länken inte fungerar gå till zhongjinzhen2012, klicka på see all items och leta efter "EU Original Wall Charger+Cable For Samsung Galaxy SIV S4 S3 S2 I9100 I9300 White"

    Som ni kan se står det att den passar andra modeller också, har några av dem inverterad micro-usb koppling eller vad är det frågan om? o_O

    Detta är frågor som kommer till sinnet.
     
    Last edited: 29 okt 2013
  2. widdeSGS

    widdeSGS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fungerar kabeln då? Känns ju inte som att det har världens betydelse åt vilket håll ikonen sitter?
     
  3. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Tror inte man hittar original kablar på ebay. Speciellt om säljaren kommer från Kina :-) köpt själv, och känner skillnad på kvalitén på kablarna, är ofta stenhårda och inte så flexibla som riktiga original kablar.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Klart det är en kopia. Men oroa dig mer för att strömadaptern kommer orsaka störningar på elnätet, rippel och noise på laddströmen (som kan göra att mobilen fungerar dåligt eller går sönder), brand och elchocker än vilken sida USB-loggan sitter på.
     
  5. bradley

    bradley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, det var ju i nyheterna nu senast om en brand som orsakats av piratkopia, so jag kom och tänka på det.

    Kan ju vara olicensiera tillverkat, dvs exakt likadan som samsungs laddare, som fabriksarbetarna kanske gjort på off hours och stulit. Hört att det förekommer bland kläder. Därmed blir priset lägre.

    Har du någon källa på att detta är vanligt på ebay hos strömadapters? Tycker att rating-systemet borde reflektera det. För om det är kopior jag råkat på är det inget jag vill använda.
     
    Last edited: 11 dec 2013
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att USB-loggan inte ens sitter på rätt sida säger väl allt, självklart är det inte original. Alla tror alltid att just deras kopia kommer från något legendariskt nattskift, men i verkligheten är det nästan aldrig så.

    Jag köpte två billiga "Samsung"-laddare, 2A och en 1A-variant och de är riktigt usla. De klarar inte alls av att ge de strömstyrkorna de ska klara utan de klarar bara mycket mindre och själva utströmmen är full med störningar och spikar. På 1A-modellen sitter dessutom USB-uttaget åt fel håll. Den som ska klara 1A klarar bara 0.4A.

    Vanligt folk har inte en susning om att dessa adapters är dåliga, möjligtvis märker de att mobilen laddar långsammare, att mobilen förstörs av laddaren eller att touchskärmen inte fungerar under laddning.

    En säljares rating baseras dessutom på alla varor, så några dåliga laddare mer eller mindre gör ingen skillnad.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Finns trots allt en hel del laddare som direkt är farliga. Kolla in på elsäkerhetsverkets hemsida. De har en lista över laddare som har blivit stoppade.
    Så det kan faktiskt ha betydelse trots att det känns larvigt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dumt att snåla på kostnad med känsligare apparater såsom laddare. En brand eller överslag eller whatever gör snabbt så den lilla vinsten snabbt går upp i rök.
     
  9. bradley

    bradley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en orginalladdare från webhallen. Den viner/piper högfrekvent vid inkopplad till mobil, dock inte särksilt högt.

    När mobilen är 100% laddad tillkommer dock ett pip som är såpass högt att jag vaknar av det.

    FFS!

    Om laddar är inkopplad till strömuttaget utan mobilen surrar den istället. Samma sak utan USB-sladden inkopplad. Vid direktuttag i rum A surrade den på ett annorlunda sätt jämfört med förgrening i rum B.

    Antar pga olika spänning.

    Var fan köper man ok laddare?

    1 st Samsung ETA-U90EWE Laddare 2A - Vit
     
  10. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    Du bör returnera den till Webhallen. Något är fel på den. Använd den inte.
     
  11. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ja absolut. Det gäller inte bara billiga prylar via eBay.
    Ace if swedens raw nätaggregat som såldes av varenda svensk datorfirma visade sig vara livsfarliga o stoppades av ovannämnda.
     
    Last edited: 3 maj 2014
  12. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Låter som coilwhine? o är nog gissningsvis mer störande än farligt.
    Men det är väl säkrast att ta det säkra före det osäkra.
    Vad jag vet har också lurarna en övervakare som känner av för hög ripple o styr ned laddströmmen tills det att rippeln hamnar inom toleranserna vilket medför att telefonen kommer laddas väldigt långsamt även om laddaren kan ge t.ex 2A och fungerar.
     
    Last edited: 4 maj 2014
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ripplet är fortfarande det minsta problemet... Jag öppnade en så där billig kopia som det stod Samsung på och vid överspänningar kommer det gå 230V ut genom USB-uttaget, det var knappt något avstånd alls mellan 230V och 5V.
     
  14. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hade en usb kabel från aliexpress på 2m och den orkade inte ens ladda upp min s4 till fullt batteri över en natt..
     
  15. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera att handla på misco.se, ange kod facebook när du reggar dig så blir det personalrabatt och fri frakt :)

    Handlade själv på ebay förut men med tanke på priserna på misco är det inte värt det längre, Deltaco-grejerna funkar kanon.
     
    Last edited: 4 maj 2014
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Deltaco är ju ungefär lika dåligt som noname på ebay. USB-kabeln dom har fungerar väl men laddarna är ju under all kritik, det är flera som fått försäljningsförbud från elsäkerhetsverket.

    På jobbet var det en kund som hade problem med att en sak från oss inte fungerade som den skulle, det blev olika om man startade med enheten i laddaren eller ej... vad var felet? Jo att han körde med en Deltaco-laddare som var helt åt helvete kass och det var inte ens en av de (flera) modeller som fått försäljningsförbud.
     
    Last edited: 4 maj 2014
  17. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Oh fasen, jag har bara köpt kablarna och varit supernöjd, men då ska jag akta mig för strömadapter därifrån.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo, av de gamla Deltaco-adaptrarna så exploderade en med en rökpuff och en annan brände sönder en iPod. Sen åkte resten i återvinningen...
     
  19. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Absolut, menade bara att det finns många anledningar att välja en bra laddade. Behöver dock inte vara dyr.
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det beror väl på, köper du en billig laddare (under 100 kr) i Sverige är det garanterat skit. Kostar den över 100 kan det fortfarande vara skit.