Sömnövervakning via mikrofon

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Dirk Diggler, 29 okt 2013.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    En sak jag undrat länge är hur många som egentligen mäter hur mycket man rör sig i sömnen när enda sättet är att ligga med telefonen i sängen. Jag som först och främst har en sambo kan inte alltid ligga långt mot mitten utan måste kramas med telefonen om den ligger i sängen plus att jag nu för tiden laddar trådlöst så min telefon KAN inte ligga i sängen såvida jag inte vill ha hela laddaren i sängen vilket är ohållbart.

    Hur svårt kan det vara att låta en app lyssna på ljud i rummet (våra mikrofoner är rätt känsliga nu för tiden) och på så vis regga när man sover som djupast, det vill säga när man inte rör sig/låter, och när man sover lätt, det vill säga när man rör sig och låter, utan att behöva krama telefonen hela natten.

    Apparna i sig känns ändå som ploj så det känns lite skit samma ifall det inte blir lika exakt. Eller så blir det precis lika exakt.

    Batteri och annat kan knappast störas eftersom laddaren ligger i hela tiden och telefonen får antingen ha igång sensorerna eller mikrofonen hela natten. I mitt huvud, utan någon som helst kunskap i området, känns det som att micken knappast kan dra MER ström hur som helst.

    Varför finns inte appen?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig använt någon utav apparna där jag behöver krama telefonen, har tänkt att göra det. Men om du vill ha en kurva över tid kan du väl använda t.ex SleepTalkRecorder (Såg precis att SnoreClock är en annan app som spelar in upp till 11h). Och sedan bara zooma in och analysera ljudfilen.

    Hur ser en sådan kram-app ut? Får man bara en aktivitetsnivå över tid?
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du får en kurva på hur natten varit. Sen brukar den sätta igång inspelning då man rör på sig ifall man börjar snacka i sömnen eller liknande. Ofta vävs det ihop med att man kan väckas när man ändå sover lätt, det vill säga rör på sig mycket, istället för när man sover djupt.

    Jag är som sagt ingen kodapa men i mitt logiska huvud känns det inte omöjligt att göra och samtidigt inte med några större kvalitetstapp? När man rör sig låter det. @$$€ < If "sound" then "movement" >¤¤%#" typ.

    Sen kategoriseras det efter dagar, veckor osv. Blir lite enklare att få en överblick än att zooma in på ljudfiler :P
     
  4. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Så om jag har förstått det hela rätt, så ska den bara ligga under natten och lyssna efter ljud och hur mycket man rör sig? Ju mindre ljud desto djupare sömn, typ?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jupp!

    Skickat från min Nexus 4
     
  6. widdeSGS

    widdeSGS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter som en vettig idé! Men frågan är dock hur mycket ljud den faktiskt kommer kunna snappa upp.. ?
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är nog något som märks först när man testar en natt men med tanke på att högtalartelefon funkar när man pratar till telefonen ett par meter bort bör ju telefonen kunna snappa upp ljud någon halvmeter bort.

    Sen får väl appen kanske kodas lite smart för att tackla ljudnivåer och så men det borde, tycker naiva jag, funka!

    Det är ju ingen djupare vetenskap varken detta eller upptagning via att krama telefonen :-)

    Skickat från min Nexus 4
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ingen som är sugen på att testa? :-)

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Finns det en app? Jag är lite nyfiken att lyssna på min sömn. Men samtidigt känns det lite creepy, tänk om jag får reda på något dumt :-P

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Bara om du vill kramas med telefonen. Då kan du ställa in den på att spela in när du rör dig :-)

    Annars finns det appar som bara spelar in men. Det jag letar efter är en som tar funktionen ifrån en sådan app som denna:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.madinsweden.sleeptalk
    Och sätter ihop med någon som spårar sömn genom rörelse. Fan det måste ju finnas...

    Skickat från min Sony Z1 Compact