Tips: Vikten av att låta mobilen ladda ur ibland

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av DRo, 29 okt 2013.

  1. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid!

    Ni kanske har hört talas om att man ska låta mobilen ladda ur helt ibland? Anledningen till att man vill göra detta är att låta mobilen kalibrera om batteriet så att 0% och 100% stämmer. Efter en lång tid utan kalibrering kan mobilen förlora uppfattningen om hur mycket kräm det egentligen finns kvar.

    Det var alltså iförrigår jag tänkte ta och göra detta, jag laddade inte mobilen alls och när kvällen kom så låg den på 3%. Jag lät den ligga på under natten och när jag vaknade var den nere på 1%. Detta var alltså klockan 09:00 igår morse. Det dröjde ända till 04:00 idag innan batteriet var slut. Mobilen låg alltså på 1% mellan 09:00-04:00 med något under normalt användande.

    Alltså fanns det mycket kräm kvar i mobilen trots att det såg ut som att den var helt slut. Detta kan ju innebära att man tror att batteritiden är mycket sämre än den egentligen är.

    Så mitt råd är att låta mobilen ladda ur någon gång i månaden för att få en mer exakt batteriangivelse!

    Här är en bild som jag tog precis innan jag gick och la mig i natt:
    [​IMG]
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Dock är det inte jättebra för batteriet att bli helt urladdat :/

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  3. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har märkt att de där sista hundradelarna(%) verkar vara mycket större än de första hundradelarna. Jag har aldrig kört ända till noll eller till telefonen lägger av pga av energibrist men har märkt att när jag glöm att ladda telefonen över natten så finns det kraft kvar på morgonen och den kraften räcker länge mycket längre än jag trott var möjligt. Så det stämmer nog att batteritiden är bättre än man förleds att tro vid "normalt" användande.
     
  4. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag är ingen expert inom området men det borde väl vara så att elektroniken i telefonen känner av när den ska slås av så att batteriet inte blir skadat. Ser snarare att batteriets egna förmåga att tappa laddning är en större risk om telefonen är avstängd. (Tar dock som tur är ganska lång tid).
     
  5. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Batteriet kan inte laddad ur så mycket att det tar skada. Finns skydd i mobilen för det.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jodå det går alldeles utmärkt dock så får man vänta tills luren stänger ner sig.. sen starta igen.. och igen och igecn osv osv tills den helt enkelt inte lever alls.. sen är batteriet riktigt dött och värdelöst ;)
     
  7. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Min s2 startar inte om det inte är tillräckligt med ström i batteriet. Efter laddning funkar det ok.... Inga problem...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. widdeSGS

    widdeSGS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hade sjukliga problem i början med min SGS när det gäller kalibrering.. Men men, ett par urladdningar och det var som nytt!