Allwinner Q88 A13

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av robber, 28 jan 2013.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Vilken adapter? Fick du med en när du köpte plattan? Jag, liksom många med mig, fick inte med någon...

    När min hade legat ett par dagar ville den plötsligt ladda. Vet inte om den hade laddat ur HELT då och att det var det som gjorde det. Skumt. Ska se till att den inte får slut på batteri helt nästa gång, för det är inga problem att ladda då.
     
  2. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Laddning via "vanlig" USB ger mindre än vad platta använder, kör med laddaren till någon telefon.

    Att plattan inte startar för att ladda när den gått tom hänger på samma sak. När det är klent med batteri orkar den inte förbi bootloader m.m. för att börja ladda.
    Jag har inte fått min platta så jag vet inte om det går men ibland kan man slå igång och sen av, eller till custom bootloader om man har.
     
  3. mr.lahey

    mr.lahey Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blev medlem på breffer i fredags och fick idag mail om att jag kunde beställa min välkomstgåva, dock står det att jag måste varit medlem i 7 dagar för att beställa. Jag har läst att vissa av er beställt innan 7 dagar gått och undrar om man vågar chansa på att beställa redan nu eller vänta tills på fredag ?

    Jag vill vara säker på att jag verkligen får plattan men vill inte betala mer än de 5kr som redan är betalda, som jag även läst att vissa fått göra !
     
  4. Zyie

    Zyie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kände mig tvungen att skapa ett konto för att ge min synpunkt!

    Jag gick med den 5e September, för att sedan den 8e September avsluta mitt medlemskap (man måste vänta minst 48 timmar innan detta är möjligt).
    Den 12e fick jag ett mail att jag nu kunde beställa min välkomstgåva, som jag då gjorde samma dag, inklusive skickade in en bild på en räkning (tog en elräkning där jag gjorde svarta rutor över allt utom loggan på företaget som jag har som elbolag, samt de platser på räkningen som mitt namn och min adress syntes på).
    Den 13e så fick jag mail om att min "beställning" har gåtts igenom, och att jag godkänts, för att sedan den 17e få mail om att plattan har skickats.
    Den 25e så hade plattan kommit fram och jag hämtade ut den då.

    Det tog alltså för mig sammanlagt 20 dagar från den dag jag gick med, tills att plattan hade kommit fram. Som ni kanske redan märkt så avslutade jag även mitt medlemskap efter ca 2-3 dagar, och fick plattan trotts att det står på hemsidan att man måste vara medlem i minst 7 dagar för att kunna få plattan.


    I paketet så fanns en mörkgrå platta, en mini-usb till usb (hane), en mini-usb till usb (hona) (antar att denna är för användning av dongel?) samt en liten instruktionsbok. Väldigt sparsamt och "basic" innehåll alltså.

    Jag har inte testat att använda de kablar som följde med, utan har använt laddaren jag har till min Samsung Galaxy S3 för att ladda plattan, och har inte haft några problem med att det tar tid för den att laddas eller liknande som vissa andra verkar ha upplevt.


    Plattan i sig har i mitt tycke väldigt dåliga betraktningsvinklar, rätt bleka färger, lite låg upplösning och är lite laggig (dock har det funkat utmärkt att t.ex. streama hd-filmer från datorn via ES Filutforskaren utan att filmen laggar).
    Batteritiden tycker jag verkar okej, kan kolla ca 3-4 timmar film utan att batteriet är dött.


    I helhet så får man självklart lite vad man betalat för. Den går absolut inte att jämföras med någon annan platta jag testat, men då är det ju enorm skillnad på priset också..
    Jag skulle nog kunna tänka mig ge ca 2-300kr för plattan, men tveksam om jag skulle värdera den högre än så.

    Är det värt att betala 5kr (inklusive frakt!) och vänta ca 20 dagar för denna platta? Har du ingen annan platta innan så absolut enligt min mening! Glöm dock inte att avsluta ditt medlemskap innan det är för sent så att du åker på nästan 400kr i månadsavgift.. Det priset tycker jag inte att plattan är värd.


    Vad du alltså gör om du vill ha plattan är följande!

    1, gå med i Breffer.com (använd en ny e-mail adress till detta, du kommer att få mycket spam-mail). 5kr kommer att dras från ditt konto.
    2, 48h senare avslutar du ditt medlemskap.
    3, 7 dagar efter att du gått med i Breffer.com kan du beställa plattan, det du behöver är en bild på en räkning att skicka med som någon form av "confirmation".
    4, Vänta på att dom godkänner din beställning.
    5, Vänta på att dom skickar plattan.
    6, Hämta ut plattan.
     
  5. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Många verkar ha fått sina plattor. Jag är inte helt hundra på att allt blivit rätt för min del.

    Fick ni mail från breffer.com med en länk till dem att bekräfta adress, eller var det från buddymail-se.com med länk dit? Jag har klickat på facebook-knappen och facebook säger att de vill publicera något skit på min sida. Inget mail direkt från breffer.

    Jag har avbeställt breffer och fått länk till ärendet och även epost-svar att jag inte längre prenumererar. Jag får fel om jag anmäler mig igen på breffer så min adress är registrerad på något sätt.

    Problemet är nog att jag registrerade en skräpmail först när jag registrerade, och sen ändrade den.

    Edit: Bör tillägga att jag skaffade 200:- på HM åt tjejen och det gick fint, där fick jag mail direkt från transactions.nu som var de som förmedlade. Även det erbjudandet mailas det om från buddymail-se.com med en kass facebook-knapp så jag misstänker att deras mail är skräp.
     
    Last edited: 30 sept 2013
  6. Voc

    Voc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    rbt, jag mailade direkt till Breffer och frågade om att få länken för att lägga beställningen på plattan. Rekommenderar att du gör detsamma.

    Guide för att uppgradera till Android 4.2.2:

    OBS! Notera att följande funkade för MIN PLATTA. För att se vilka TS MODULES du ska ladda ner till din platta,
    se "If you don't know what TS driver to use try Uberizer option k/22 and use command "lsmod" on original working ROM. (alltså på stock 4.0.4)"
    Gör även en backup innan ni börjar fingra med plattan: "Don't forgot to make BACKUP of default ROM. For backup i recommend Uberizer option i/3."
    Följer ni guiden i nedanstående länk helt och hållet är chansen att ni stöter på problem minimal.


    För att uppgradeta till Android 4.2.2:
    Länk (http://www.techknow.me/forum/index.php?topic=5765.0). Kräver registrering på Techknow, helt gratis.


    När det kommer till att välja TS MODULE fann jag efter en hel del testande jag att "zet6221.ko" funkade bäst för mig. Full funktionalitet (inkl. WiFi). Packa upp & kör run.bat.

    För att få skärmrotation att funka, ladda ner "Multiple TS/GS: gslX680-ft5x_ts-gt818_ts-gt811_ts-zet6221+bma250-mma7660-dmard06-mma8452-kxtik-mxc622x-afa750-mma865x-lis3dh-mc32x0" (foc110). Packa upp .zip-filen. Behåll enbart vissa av filerna, se bifogad bild (eller här). Kör run.bat.

    Din platta borde nu ha full funktionalitet, med WiFi, skärmrotation och allt därtill.

    ---

    Även "ft5x_ts, goodix_touch, ssd253x-ts, zet622x, byd693x-ts, gt82x, gt811, pixcir_cxx, gslx680, st1536_ts, elan_ts+mxc622x " (2-solomonsom)
    och
    "ft5x_ts, goodix_touch, ssd253x-ts, zet622x, byd693x-ts, gt82x, gt811, pixcir_touch_811, gsl1680, st1536_ts+mxc622x" (20-gmc85)
    gav mig funktionalitet, dock begränsad. Touch var helt inverterad (drog man åt vänster så registrerade plattan det som åt höger). Detta kan lösas genom olika verktyg som finns länkade i forumtråden på Techknow.

    I övrigt en helt okej platta för det oerhört låga priset. Uppgraderar man dessutom till 4.2.2 känns den mycket mer responsiv. Rekommenderas!
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 okt 2013
    pirum gillar detta.
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Oj här är någon som verkligen lekt runt med plattan :)

    Du får jättegärna skiva en kort beskivning av hur man lägger in 4.2.2, kommer inte åt länken... tack!
     
  8. knutn

    knutn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tror skjermrotasjonen styres av G-sensoren og ikke av touch-screen kontrolleren. De mest vanlige G-sensorene er bma250, mma7660, dmard06, mma8452, mxc622x og afa750. Du kan kanskje prøve og se om en av dem virker.
     
    Last edited: 1 okt 2013
  9. Voc

    Voc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Registrera dig på forumet (Techknow). Allt du behöver veta står där! :)

    Tack knutn, ska testa de olika gsensorerna. Återkommer!
     
  10. Voc

    Voc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Guide för att uppgradera till Android 4.2.2:

    OBS! Notera att följande funkade för MIN PLATTA. För att se vilka TS MODULES du ska ladda ner till din platta,
    se "If you don't know what TS driver to use try Uberizer option k/22 and use command "lsmod" on original working ROM. (alltså på stock 4.0.4)"
    Gör även en backup innan ni börjar fingra med plattan: "Don't forgot to make BACKUP of default ROM. For backup i recommend Uberizer option i/3."
    Följer ni guiden i nedanstående länk helt och hållet är chansen att ni stöter på problem minimal!


    För att uppgradeta till Android 4.2.2:
    Länk (http://www.techknow.me/forum/index.php?topic=5765.0). Kräver registrering på Techknow, helt gratis.


    När det kommer till att välja TS MODULE fann jag efter en hel del testande jag att "zet6221.ko" funkade bäst för mig. Full funktionalitet (inkl. WiFi). Packa upp & kör run.bat.

    För att få skärmrotation att funka, ladda ner "Multiple TS/GS: gslX680-ft5x_ts-gt818_ts-gt811_ts-zet6221+bma250-mma7660-dmard06-mma8452-kxtik-mxc622x-afa750-mma865x-lis3dh-mc32x0" (foc110). Packa upp .zip-filen. Behåll enbart vissa av filerna, se bifogad bild (eller här). Kör run.bat.

    Din platta borde nu ha full funktionalitet, med WiFi, skärmrotation och allt därtill.

    ---

    Även "ft5x_ts, goodix_touch, ssd253x-ts, zet622x, byd693x-ts, gt82x, gt811, pixcir_cxx, gslx680, st1536_ts, elan_ts+mxc622x " (2-solomonsom)
    och
    "ft5x_ts, goodix_touch, ssd253x-ts, zet622x, byd693x-ts, gt82x, gt811, pixcir_touch_811, gsl1680, st1536_ts+mxc622x" (20-gmc85)
    gav mig funktionalitet, dock begränsad. Touch var helt inverterad (drog man åt vänster så registrerade plattan det som åt höger). Detta kan lösas genom olika verktyg som finns länkade i forumtråden på Techknow.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 okt 2013
    pirum, tekkencollector och botze gillar detta.
  11. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Stort tack för detta, ska testa när jag får tid! :)
     
  12. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Nu har jag oxå hoppat på det här tåget, registrerade mig i onsdags och tänkte gå ur så fort jag kan beställa plattan. Mailar man deras support för att gå ur eller finns det något formulär som man fyller i? nån som beställt något annat prisvärt, eller är det bara plattan som är nåt att ha?
    Får man betala frakt om man beställer nåt annat?
     
  13. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag skulle vänta den vecka som krävs och sen gå ur genom att skicka mail till supporten, jag fick svar inom 1 timme när jag skickade på kontorstid.
    Beställde även HM 200:- och fick det fort, så det erbjudandet fungerar och kostade 5:- totalt. Plattan med 3G för 99:- verkar inte fungera så de pengarna behöver du inte slösa (skumt, bara för att jag lessnat att vänta på skiten har min order gått från behandlas till skickas, kanske inte kass ändå).
     
  14. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ok, och det är bara att följa länken som kommer från buddymail-se.com? eller är det nå spam bara? har nämligen fått 3 mail om 3 st olika välkomstgåvor som dom har skickat till fel adress redan, plattan, ett USB-minne och en kamera, men alla vill att jag ska bekräfta min adress
     
  15. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det har behandlats här tidigare (om man bara läser tråden ;))
    buddymail-se.com är ren skräp och har inte med breffer att göra. Du kommer få ett mail från breffer när det är dax, där får man lägga upp en bild på räkning så skickar de plattan (jag bytta från en skräpmail till gmail och fick aldrig från breffer och vart lite konfunderad).
     
    strangelovee gillar detta.
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Har äntligen tagit mig tid att göra detta. Det var bökigare än jag trodde, framför allt det där med att greja med TS -module och att fixa rätt drivisar till datorn. Till slut gick det vägen... för att summera gången:

    - Fixa drivisar till datorn (jag googlade "Alllwinner Q13 usb drivers")
    - Koppla in plattan och se till att drivisarna installeras enligt alla konstens regler
    - Starta Uberizer och ta backup (alternativ i, därefter alternativ 3)
    (i guiden står det att man ska läsa ut "lsmod" mha Uberizer men jag blev inte ett smack klokare av det...)
    - Koppla in plattan i flashläge (stäng av plattan, koppla från plattan från datorn, håll inne volym+ -knappen samtidigt som du kopplar in plattan, släpp knappen.). Plattan ska då hittas av datorn och installera nödvändiga drivisar.
    - Starta Livesuit och flasha FaaaastJB
    - Plattan kommer boota om och starta, dock utan touchfunktionalitet
    - Ladda ner "zet6221.ko" enligt guiden ovan, packa upp och kör "run.bat" med plattan inkopplad och igång
    - Plattan kommer boota om
    - Nu ska touchen funka men inte skärmrotation. För att få skärmrotation, ladda ner "foc110" enligt ovan, packa upp och ta bort vissa filer enligt ovan, kör run.bat med plattan inkopplad och igång.
    - Plattan bootas om sen är du klar!!

    Trots bökigheten kan jag verkligen rekommendera detta, det blir en helt ny platta som faktiskt är helt ok att använda, förutom att skärmen fortfarande är kass såklart, och kass WiFi -mottagning och batteri... men ändå :)

    Edit: kameran funkar inte med detta, så behöver du verkligen den så ska du INTE flasha denna ROM.
     
    Last edited: 28 okt 2013
  17. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Shit va störigt, mitt paket kommer med DHL (vilka jag hatar kategoriskt).

    Antar att ingen annan råkat ut för att nötterna på tullen tycker att man ska betala. Kommer ALDRIG betala något eftersom det finns plattar för under 400:- på ebay, men ändå jävligt störigt. :mad:
     
  18. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Sitter också och väntar på min, den skickades i torsdags, så lär väl dyka upp snart hoppas jag, vore tråkigt om det blev nå extrautgifter...
     
  19. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kommer ditt paket samma dumma väg så ser det ut som 201:- tull + moms. Jävla DHL som alltid ställer till problem. Har aldrig såna problem när det kommer med vanlig post, ok att det kanske tar en vecka längre.

    Edit: BAJS, det är inte tullen som är dumma i huvet. Självklart är det DHL som vill ha 200:- för att tulldeklarera, tullen är de som vill ha 1:-

    http://www.dhl.se/sv/express/tillvalstjaenster.html

    Varför råkar jag ut för de här jävla idiotföretaget, alla andra får paketet överlämnat till posten så är allt lugnt. Det är inte första gången heller, förvånande nog lämnade de en lapp i brevlådan den här gången så att inte varan gick tillbaks.

    Edit 2: 101kr moms och 100kr till DHL blir sluträkningen. Dock en positiv överraskning att det inte är denna platta som skickas längre. Jag fick en SoftwinerEvb A20-baserad platta med 4.2.2 direkt när man packar upp.
     
    Last edited: 30 okt 2013
  20. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Oj, då hade du ju tur trots allt. Jag fick min A13 idag, med posten. Kör 4.0.3 tror jag, så det ska jag nog försöks fixa. Kom rootad, så jag klockade upp den lite. Kass skärm som andra varit inne på, sämre än jag trodde faktiskt, men för 5kr så...