Fråga: Försäkring på mobilen och Root

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av eXiSto, 1 nov 2013.

  1. eXiSto

    eXiSto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tja. I samband med LG G2 köpet på Elgiganten tecknade jag en försäkring som ska täcka allt förutom stöld. Hur tror ni det gäller med försäkringen när jag rootar mobiltelefonen och det upptäcks av affären/verkstan när jag lämnar in den.

    Jag har ju försäkring så jag ska kunna ta sönder mobilen i 2 delar sen lämna in den o få en ny eller hur? Då ska jag väl kunna roota den o lämna in den utan återställning till stock utan att oroa mig för att garantin/ försäkringen ska slutq gälla?
     
  2. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    I teorin så ska root inte påverka garantin när det kommer till hårdvarufel MEN återförsäljarna gör allt dom kan för att få dig att betala så förvänta dig motstånd ifall du skickar in den rootad och det upptäcks.
    Sen så finns ju dom som kommit undan med en liten notis a la "Mjukvaran ändrad" etc men ändå fått det att gå på garantin.
     
  3. eXiSto

    eXiSto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så kan det va. Men nu menar jag ang försäkringen ifall den blir hävd för jag rootar. Försäkring ska ju täcka sånt som garantin inte täcker, exempelvis själv vållande skador etc.
    Så jag undrar hur det blir med försäkringen ifall jag rootar
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det står nog att läsa i ditt försäkringsbrev så det är bara att harva igenom. jag är ganska säker på att vilken affär som helst skulle göra vad som heslt för att motstrida ett försäkringsärende om man modifierar mjuk eller hårdvara eftersom det du köpte inte längre är det du köpte.

    Sen kan man tycka att det är hur löjligt som helst. Jag gissar på att iphones som är jailbreakade inte har nån garanti och det borde eg vara samma lika för root... kan man tycka.
     
  5. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Det är därför du inte skickar in en mobil som är rootad eller har annat modifierat som du inte kan göra annars. Bara återgå till stock och inga bevis finns.
     
  6. eXiSto

    eXiSto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag förstår ju att Root häver garantin, men jag har ju försäkring?
     
  7. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Dock finns det en paragraf som säger att återförsäljare/tillverkare inte har rätt att neka hårdvarureperation pga modifiering av mjukvaran då de omöjligen kan bevisa att hårdvaran gått sönder pga modifiering av mjukvaran.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  8. danlar

    danlar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tappar du telefonen i backen så skärmen trasas sönder så kommer ingen se om den är rootad eller ej....