Diskussion: Stora förbokningstråden

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av cogli0ne, 1 nov 2013.

  1. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    När Nexus 4 skulle släppas så hängde många i tråden
    Tips på butiker som kommer leverera Nexus 4 snabbast!

    Det var den tråden man följde innan svensk release och där all viktig action var.

    Jag tänkte att vi försöker samla alla diskussioner om förbokningar från Svenska återförsäljare här.

    Här kan vi ge varandra tips om priser och leveranstider, skriva frustrerade inlägg där vi klagar på förseningar eller ställa frågor.

    Var tänker ni förboka telefonen, och hur ser priset ut?
     
  2. gute88

    gute88 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Köpt en svart 16gb ifrån Bazula för cirkus 4k. De räknade med att få hem runt den 8e, så vi får väl se. Var troligtvis bland de första i förmiddags :-)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  3. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
  4. yonax

    yonax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har beställt en svart 16gb från en lokal butik, först tänkte jag importera en men eftersom beräknat leveransdatum till svenska butiker är om cirka två veckor så får jag försöka överleva med min S3:a med sprucken display liiiiite längre....
     
  5. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Köpte en svart 32 GB och en vit 16 GB från Google direkt. En bekant i staterna. Skiter i LTE och satsar på bästa priset. Har köpt n-one sen -GN sen båda n7 därifrån och allt har fungerat perfekt.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
     
  6. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag har ännu inte bestämt mig var jag ska boka min. Tar nog där det blir billigast.

    Inte för att sabba stämningen, men jag tror inte att de kommer i mitten av november. Läste på droidlife att 16gb versionen var slutsåld i playstore och att 32gb hade 2-3v leveranstid:
    Det här med förseningar är lite av en tradition:P
     
    Last edited: 1 nov 2013
  7. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag väntar på att Halebop ska få in telefonen. I dagsläget har dom ingen aning om Nexus 5:-) Blev sugen på att beställa den från PhoneHouse med Halebop rubbet stor för 499kr/mån. Men jag tror Halebop själva kommer ha bättre pris. Hoppas på ett pris runt 400 kr. Halebop eller Telia är det enda som fungerar där jag bor tyvärr. Allra helst på jobbet. Både tre, Telenor och tele2 har dålig mottagning.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. tias

    tias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Platta:
    Lenovo tab 4 10 plus
    Info:
    Updates suger. aldrig lenovo.
    Beställde en svart nexus 5 16gb från Webhallen, ska komma den 15 nov. Förhoppningsvis så kan man kränga sin nexus 4 till någon jobbarpolare ;)
     
  9. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Tog en N5 32gb från Bazula. Tyvärr tog man sådan lång tid att bestämma färg att man missade första rundan, så 19/11
     
  10. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tog också svart 16gb från Webhallen, skönt med en fysisk butik om man skulle råka ut för doa eller något annat trassel.

    Nu i efterhand börjar jag undra om det inte skulle vara bättre att boka från Phonehouse då deras butik ligger närmare. Men jag hittade inget leveransdatum på deras sida, så min beställning hos Webhallen får nog ligga kvar tills vidare.

    Jag beställde mot faktura, blir lättare att eventuellt avboka om man inte redan betalt och så slipper man vänta på refund.
    Vet ni om fakturan brukar skickas med leveransen vid förbokning eller om fakturan kommer i förväg?
     
  11. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Jag bokade en Chromecast hos Webhallen mot faktura. Hade bokningen hos de i några veckor och fick aldrig en faktura, så antagligen skickar de fakturan när de skickat ordern.
     
  12. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Blev en svart 16Gb från Bazula. Får se om Netonnet får in den fortare kanske, då ryker beställningen så knatar jag bort och köper en där istället. Time is money!
     
  13. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Varför inte importera från UK direkt och spara 500 kr samt få den 1 vecka tidigare? LG har garanti i Sverige för nexus 5 köpt utomlands.
     
    tiborric gillar detta.
  14. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Bekvämare med fysisk butik i Sverige dit man kan vända sig om det skulle vara doa eller andra problem. Sen 2 års garanti för svenskköpta mot 1 års garanti vid importerade, kan vara värt några hundralappar extra.
     
  15. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Varifrån har du köpt fysiskt i butik som har 2 års garanti?
     
  16. Frohike

    Frohike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att köpa en N5, men då jag kommer att behöva skaffa nytt mobilabonnemang om någon månad så funderar jag på huruvida det kan vara värt att skaffa abonnemang samtidigt och på så sätt spara några kronor.

    Någon som vet hur det brukar vara nuförtiden, kan man få tag i ett någorlunda fördelaktigt abonnemang om man samtidigt köper telefon?
     
  17. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har inte köpt men beställt från Webhallen, de har fysiska butiker och 2 års garanti.

    Edit: Nej tydligen lämnar Webhallen bara 1 års garanti. Ska kolla upp om lg som tillverkare lämnar 2 års garanti.

    Annars tror jag Phonehouse lämnar 2 års garanti.
     
    Last edited: 2 nov 2013
  18. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Ja men räkna inte med stor rabatt, beror dock lite på hur länge du binder dig och hur dyr månadskostnaden blir.
    Kolla på din operatörs hemsida och testa med nån annan telefon för att få ett hum.
     
  19. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Konsumentköplagen säger 3 år!
    Konsumentköp


    Konsumentens rättigheter regleras i Konsumentköplagen (KKL) och Konsumenttjänstlagen (KTL), vilka bägge är tvingande, det vill säga att säljaren inte kan avtala om sämre villkor. Lagarna bygger på att ursprungliga fel, det vill säga fel som kan antas ha funnits redan vid köpetillfället, skall reklameras senast inom två månader efter att de upptäckts, dock senast inom tre år.

    För de första sex månaderna gäller att säljaren har bevisbördan för att felet inte var ursprungligt och därmed inte skall åtgärdas på säljarens bekostnad. Exempel på sådana fel är yttre åverkan och vattenskador som uppkommit genom ovarsamt hanterande.
    I Sverige erbjuds köpare av hemelektronik ett års garanti enligt bestämmelserna i Konsumentköp CE 2005 (finns i pdf-format nedan). Efter detta år är det alltså köparen som skall bevisa om felet är ursprungligt. I praxis anses felet i dessa fall vara ursprungligt om det uppstått på ett sätt inne i apparaten där konsumenten inte kunnat påverka funktionen.
    Åtgärden vid konstaterat ursprungligt fel är omleverans, det vill säga byte. Här görs dock undantag för när det är väsentligt billigare för säljaren att reparera och att detta kan ske utan större olägenhet för köparen. Gränsdragningen för detta framgår av pdf-dokumentet “Praktiska regler konsumentköplag” nedan.

    3 års reklamationsfrist i Konsumentköplagen
    Riksdagen har fattat beslut om att förlänga reklamationsfristen i KKL till 3 år. Ändringen gäller all försäljning från den 1 april 2005. Beslutet har fattats utan remissbehandling och tagits med stor politisk enighet trots näringslivsprotester.
    Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i några fall skärpt kraven på information om att undersökningskostnad kan komma att tas ut av konsumenten när det inte blir ett garantifall. Sådan infornmation skall lämnas muntligt, vilket anses bevisat om säljaren kan påvisa att man i sina rutiner eller instruktioner klargör att konsumenten skall upplysas om detta.

    Konsumentköp CE 2005 (19 kB)

    För nya produkter kan det ibland vara svårt att avgöra vad som är fel eller inte. I nedanstående pdf-dokument finns frågor och svar kring detta inom ett antal olika produktgrupper.

    Praktiska regler 2013-10-22 (359kB)

    Vad är ett ursprungligt fel? Detta var en fråga som livligt diskuterats på servicemöten. Resultatet – där det definieras vad som inte är ursprungliga fel under garantitiden samt efter garantitiden men inom reklamationsfristen tre år – finns i nedanstående pdf-dokument.

    Reklamation inom 3 år 2013 (136 kB)

    Complaint within 3 years (78 kB)

    Avskrivningsregler
    För att kunna beräkna ett nyttoavdrag i samband med hävning av köp måste man inledningsvis bestämma en rimlig avskrivningstid för produkten. Här kan vägledning hämtas hos försäkringsbolagens ersättningsregler men man måste då vara medveten om att dessa kan ha marknadsanpassats för att göra försäkringsprodukten attraktiv. Mer information i word-dokumentet nedan
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Last edited: 3 nov 2013
  20. maximalistic

    maximalistic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag beställde från dustin samtidigt som jag förlängde mitt abonnemang, gjorde samma sak med min gnex och det funkade smärtfritt.
    dustin har preliminärt datum 4/12 dock men jag hoppas det ändras då de flesta andra butiker verkar få in den i mitten av november.