Diskussion: Nexus 5 vs Iphone 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av msen, 3 nov 2013.

  1. msen

    msen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2009
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter att ha lämnat android ett tag till förmån för iphone 4s och därefter iphone 5 undrar jag nu när nya nexus 5 är på gång ifall någon har koll på vad som är bättre med nexus 5. Det jag gillar med iphone är förstås dess koncept med att allting funkar. Men när vi nu hade lite släktfest och jag kollade runt lite på lurarna kändes det som att android är snyggare och har fler alternativ med appar mm. Farmförallt saknar jag också truecallers funktion där man ser vem som ringer även utan att man har lagt in dem i telefonboken. Detta funkar inte med iphone.
    Jag vill höra era erfarenheter av androids utveckling de senaste två åren. Det känns nästan som att jag vill bli övertygad att köpa nya nexus 5 :) Jag har alltså egentligen två olika diskussionsämnen, både nexus 5 och OS android.
     
  2. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hade själv bestämt mig för Nexus 5, men vacklar lite.

    Kameran i iPhone 5s är troligtvis bättre. Upplösningen verkar det samma men iPhonen har stora pixlar (osäker angående Nexus 5 men inget är sagt hittills om det). Båda har bra nya funktioner men iPhone fler och bättre.

    Om man gillar stor skärm är Nexus 5 klart bäst... iPhone 5s har ju mycket "död" yta.

    iPhone 5 klart snyggast, exklusivast i design men om man som jag gillar en mer greppbar telefon är Nexus 5 att föredra. Nexus 5 är trots allt en riktigt snygg telefon med viss kvalités känsla (keramiska knappar).

    iOS 7 är snyggt. Android har kanske fler och bättre funktioner. Mer anpassningsbart om inget annat. Android är mer förändringsbenägna, iOS är mer konservativt (typiske Apple användaren är en tjej som inte gillar att dom ändrar för mycket).

    iOS 7 är väl lite smoother, bättre reaktionstid på skärm, men frågan är om det är märkbart. iPhone 5s har bara 1gb Ram, Nexus 5 2gb och optimerat nu för budget telefoner. Kanske mindre omladdningar av sidor när man går mellan flikar i webbläsaren.

    Låter som det blir Nexus 5 ändå
     
  3. msen

    msen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2009
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket bra inlägg. Själva känslan utan att kolla på specifikationer är att apples lur är mer funktionell som ett arbetsredskap medan googles är mer en nöjesmaskin och roligare att använda.
     
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Det här är det mest idiotiska jag läst idag och jag har ändå hunnit läsa en del sen jag vaknade.
    visa mig någon som helst statistik med bra källor som styrker ditt påstående.
    Korkat.
     
    stealth.pilot, tomasborlin och himym gillar detta.
  5. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Fast han har ju en poäng där. Gör du en undersökning bland Sveriges tonårstjejer så använder majoriteten iPhone. Så att kalla hans teori korkad och idiotisk är väl lite magstarkt.
     
    Sleepwalk, ftangstrom och gute88 gillar detta.
  6. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Ang kamerorna så verkar det vara hyffsat jämnt, N5 är bättre på vissa moment och 5s på andra.

    Kan du utveckla meningen "Båda har bra nya funktioner men iPhone fler och bättre"

    Har du testat N5 med tanke på hur du beskriver dom keramiska knapparna?
    Troligtvis stämmer det du säger att N5 är mycket skönare att hålla i pga soft touch bakstycket likt N7 2013.
     
  7. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Hen skrev varken om Svenska eller tonårstjejer, han skrev "tjejer" vilket innefattar folk av kvinnligt kön i alla åldrar och inte specifikt Sverige heller för den delen.

    Det var bara korkat men det idiotiska var "en tjej som inte gillar att dom ändrar för mycket", det här är grundat på inget annat än chauvinistiska fördomar och finns ingen som helst vetenskaplig grund för det.

    Edit: Ingen vetenskaplig grund baserad på fakta från efter 1950-talet dvs.
     
    himym gillar detta.
  8. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    OK, ta bort tjejer. Men jag tror att majoriteten av iphone användare helst inte vill ha några som helst förändringar. Dom teknik intresserade för att de är fanboys som inte ser några fel, dom andra för de är oroliga att de inte ska hitta i sitt OS helt enkelt.
     
    gute88 gillar detta.
  9. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nexus 5 kameran är dåligt beskriven i deras material men har HDR+ funktion och optisk stabilisering som stora kort. Iphone kameran är tydligt beskriven, har HDR liknande funktion, slowmotion, avancerad blixt, ultra pixkar och lite till. Verkar lite vassare totalt sätt men än så länge saknas Nexus 5 tester.
     
  10. bjajjull

    bjajjull Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Nej. Android är enligt mig mycket mer funktionellt än iOS.
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Oj, ännu en über PK som genast såg rött?

    Jag kan vara den vetenskapliga grunden. 95% av alla tjejer, kvinnor, brudar kalla det vad man vill jag träffat och sett använda en mobiltelefon har en iPhone.

    Vad är det att brusa upp för? Det är ju så det är. Det är snarare folk som brusar upp när sådan fakta läggs fram som gör vårt politiska klimat så infekterat. Då ska ni ha vetenskapliga bevis. Ok, för det första om någon ens skulle lägga seriös energi och pengar på en sådan undersökning hade jag skakat på huvudet, då det uppenbarligen finns viktigare saker att lägga energi och pengar på i detta landet. För det andra, om den undersökningen skulle göras och visa som jag kan nästan lova stämmer med påståendet ovan.

    Ja då hade PK-folket skrikigt högt och sagt att Sverige har en skev bild av kvinnor och deras val av märke på mobiltelefon. Garanterat hade röster sagt att undersökningen på alla sätt och vis inte varit korrekt för dittan och dattan. Det kommer alltid finnas stereotyper, olika värderingar och "killar har blått och tjejer rosa". Sluta försök få andra att tycka det är fel och sluta försök ändra på det. Det enkla svaret är väl helt enkelt att kvinnor och män är olika. Genetiskt sätt och hur vi tänker, tycker och fungerar.

    Varför försöker alla dessa människor ändra på något som finns inbakat i vårat DNA? Vi är olika, vi tänker olika och beteer oss olika. Just för att vi är olika kön. Det kan du få vetenskapliga bevis på.

    Dö inte av moralpanik nu, men tjejer är annorlunda än killar när det gäller t ex fysik. Det är därför tjejer inte springer lika fort som män på 100m i OS. Tjejer tänker annorlunda än män också. Konstigt va? Men det vill ni ju ändra på. Lycka till att ändra på DNA/genetik som funnits sedan första människorna kom till.

    Fan vad trött jag är på all panikmoral såfort någon kommer med minsta lilla som inte anses PK. Tro mig, det kommer aldrig aldrig aldrig bli 50/50 jämställdhet och tur är det. Hur skulle det se ut i världen om alla hade samma rättigheter, lika mycket pengar osv. Hade blivit totalt kaos och anarki.

    Nåja, är ingen politisk tråd detta så ska inte fortsätta. Men för fan låt folk säga vad dom vill (sålänge det inte är något som bryter mot någon lag) och sluta för fan peka med stor hand såfort någon inte är enligt normen PK. Är alla dessa über PK människor i detta land som är dom som är mest ojämnställda.

    För man ska tycka precis som dom annars är man dum i huvudet, rasist, kvinnohatare, emot demokratin osv osv.

    Den politiska korrektheten ligger ju som ett stort giftmoln över Sverige numera...
     
    Last edited: 3 nov 2013
    Festan, Quasse, Eeelgen och 2 andra gillar detta.
  12. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    http://www.idg.se/2.1085/1.426606/sifo-kvinnor-valjer-iphone---man-valjer-android

    Enough said.
     
    Marooned gillar detta.
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    tycker istort sett alla använder oavsett kön, sexuell läggning eller etnisk bakgrund.. man ser mer androids ute än nu men jag som pendlar med sj varje dag till sthlm ser utan tvekan mer än 90% iphones. De flesta är inte intresserade av att ödsla tid på att mecka med sin hemskärm. Man är inte intresserad av att det finn 400 mediaspelare när man kan ha en som funkar och thats it. Den enda anledningen jag hört hittils som överhuvudtaget köper till att folk går från ios till android är för att man söker efter en lur med större skärm. Och det kommer iphone 6 säkerligen lösa tror jag.

    C var början med billigare iphone och nästa grej blir phablet och en något utåkad grundlur till 5" eller nåt...

    Anpassa sig eller förlora för många mer eller mindre.
     
  14. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Ja, det är väl ganska känt bland alla att kvinnor inte är direkt intresserade av teknik på det sättet vi män är. Alltså passar iPhone dom bättre. Dom har inget intresse i att roota, pilla hemskärmar osv osv.

    Det är väl klart att det finns kvinnor som är det också, men garanterat inte lika många som vi män. Är det då en ojämnställdhet och syn från 1950-talet när jag säger så?

    Sen när blev fakta ojämnställdhet? Fan vad trött jag är på allt detta tjafsa om jämställdhet. Vad fan hände med sunt förnuft och att förbättra världen istället för att bråka, tjafsa och skrika i media om totala skitsaker som vi gör i Sverige?
     
    tomasborlin gillar detta.
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    vart nämner jag nånting om ojämnställdhet? bara för att jag nämnde oavsett kön läggning eller etnisk bakgrund? det har ingenting med jämnställdhet att göra alls i detta fallet.
     
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Lugn och fin nu. Menade LLama eller vad hon/han heter som skrev inläggen ovanför ditt och mitt.
     
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag är lugn jag blev bara fundersam på hur jag hade utryckt det :D
     
  18. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    För att hålla sig till ämnet så...

    Personligen tycker jag att android som OS är betydligt bättre än iOS pga:

    - Möjligheten att dela information mellan alla appar i telefonen. Men behöver inte hålla sig till enbart dom alternativ som Apple har valt att integrera i sitt OS.
    - Man kan välja egna standardappar för typ allt som t ex twitter, SMS, mail, webbläsare, tangentbord, launcher och t o m låskärm.
    - Konfigurationsmöjligheter för notifikationer är betydligt bättre.
    - Upplägg och utseende på hemskärm, ikoner osv.
    - Widgets

    Har man däremot redan köpt in sig i Apple-världen med Apple TV och allt så är nog en iPhone ett bättre val.
     
  19. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    EchoesEchoes; jag skrev inte heller något om jämlikhet, läs om läs rätt! korkade stereotyper och idiotiska påståenden i alla dess former provocerar mig bara.
     
    Dreamtears gillar detta.
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Så man kör Android bara för att man vill roota och pilla med hemskärmar? :ehm:

    Problemet är väl att kvinnorna i Sverige sitter fast i att bara SMSa och använda T9, DÄRFÖR tycker de att iPhone är bra. Och för att iPhone var bäst 2008, och de har inte koll på läget sedan dess...

    I Asien (Kina, Korea osv) är stora skärmar populärast nu, inte minst bland unga kvinnor som tittar på TV-serier, surfar, chattar osv när de sitter på tunnelbanan (och då menar jag minst 5" helst ännu större). Tror Apple kommer bli rejält frånåkta av den våg av billiga Android-mobiler med stora skärmar (5,5" och större) som nyligen börjat i Kina...

    Var i Apple-butiken igår för att titta på iPad Air och min flickvän kommenterade iPhone 5S med "oj vad liten skärmen är, den är bara längre än förut?o_O" (hon har en 4,5"-mobil själv).