Fråga: QI laddare för Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av eXeem, 2 nov 2013.

  1. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Det är nånting som är värt att tänka på. Heter funktionen något? Är det nånting som dom flesta modeller har?
     
  2. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Vad menar du nu?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    jag är inte helt påläst på detta. När jag köpte min Panasonic hade jag inte sett nån info eller diskussion rörande detta och nu är det ju lite gilla läget.

    Men det finns ju specifikationer för qi och de finns i olika versioner, ungefär som bluetooth eller vad du vill. Allt du vill veta finns där ute, jag är tyvärr ingen genväg.

    Kul kuriosa, jag lär inte som jag lever och väntar in en laddare beställd på dx.com . Inte fan kollade jag hur den laddar... tänkte fälla in den i skivan på nattduksbordet som ett litet diy. Nästa blir att göra en hållare för bilen med qi. Det är skönt att slippa fippla med de där micro-usb-kontakterna. Det kunde ju ha varit som Apples Lightning, den är väl åtminstone vändbar.

    Nu ska jag återvända in i mig själv igen och övertalan av mig själv om huruvida jag behöver denna Nexus 5 när min N4 är så himla bra utom på att ta kort kanske men det tar jag ju aldrig. Skulle vilja ha nya N10 men frugan säger att jag precis köpt gamla N10 och den nya finns ju ändå inte på marknaden. Men nu har ju Google börjat smyga under radarn och sen ba BAM, ute på marknaden. Kanske kan man glida in på Netonnet på fredag liksom? komma ut med en N10 (2013)? Eller så tar man inga risker, köper nya N4 asap, större skärm, bättre för gamla ögon, jag blir faktiskt 50 om två år (Okey!!! 2 1/2...)

    BTW, är det nån som vill åka och tälta nånstans i äkta fanboianda? Har aldrig gjort det. Med en massa vin och gasolvärmare ska man väl klara några nätter? Komma ut på releasedagen med sitt ex, vråla ut sin glädje och hamna på omslaget till Expressen. "Ja! Jag är nummer 3733 i Sverige!!! Hata Bazula och borderlinx!! Upp på barrikaderna!!!"

    JAAAA, jag är bipolär, då kan det bli så här när existentiella frågor behandlas
     
  5. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

  6. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Har en tendens att sätta eld på ditt hem ;)
    En kinesladdare jag hade till nån IPhone förut smälte i min fåtölj, han märka det innan det vart värre :)

    Sent from my C6603 using Tapatalk
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Den kan mycket väl finnas med i en lista över godkända laddare. Kineserna kopierar design precis hur de vill. Alltså kan det vara en kinakopia som inte är godkänd. Jag skulle vilja påstå att majoriteten av liknande produkter på ebay är kina-producerat icke-certifierat.

    Vad jag hört vill inte telefontillverkarna ha minneskortsuttag på sina enheter eftersom alla skitminnen på marknaden slöar ner och försämrar användarupplevelsen. "fake sandisk ebay" på google ger 579 000 träffar. Det är en jävla massa kopior på ebay, allt från skor till gissningsvis hjärtstartare.

    Räkna med att det du köper på ebay som är kinaproducerat är fake så kan du ju handla utifrån de rätta förutsättningarna.

    Om ni vill ha lite koll på vilka laddare som funkar rekommenderar jag xda:s N4 accessories avdelning där de delar med sig av sina inköp

    Här är en garanterad kopia av ett jabra headset
    ELM 327 finns nog endast kopior på ebay.
     
    Last edited: 3 nov 2013
    eXeem och 2l8 gillar detta.
  8. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Åh Fyfan....

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. yonax

    yonax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  10. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Såg att det står "compatible with Nexus 5 and 7" om Nexus laddaren som ska komma, finns det någon anledning Nexus 4 laddaren inte skulle fungera till Nexus 5? Förutsatt att man kan få den att stanna på laddaren, givetvis.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo det brukar ju vara värt att riskera elchocker (inkl dödsfall), brand och störningar på elnätet för att tjäna en hundring.

    Men se till att släckaren är av pulvertyp.
     
  12. yonax

    yonax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det må verka som att jag är snål/fattig men jag är inte säker på att trådlös laddning är något jag kommer att ha användning för och då detta ett bra och billigt sett att ta reda på det.

    Om det visar sig att QI är guds gåva till min kommande Nexus 5 så kan jag garantera att jag inte kommer att snåla på nästa laddstation :)

    Men tack för varningen ;)
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Själva trådlösa enheten är säkert OK men du bör byta USB-laddaren du sätter i väggen mot något bättre.
     
  14. yonax

    yonax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Absolut, den som medföljer åker till återvinningen i vilket fall som helst. Har märkt att det kan skilja mycket mellan olika adapters, så kör nu med en från HTC som verkar ge lite mer ström och inte har börjat brinna än :)
     
  15. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Detta kan ju vara ett utmärkt tillfälle att se över sina brandvarnare, oavsett laddarnas kvalité

    (Vad är skillnaden mellan kvalité och kvalitet?) doh

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4
     
  16. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag funderar på att köpa dennahttp://www.amazon.co.uk/dp/B00CY4SG10/?tag=swedroid-21

    Mugen har också något liknande, men jag har för mig att den inte har lika mycket mAh. Jag hade då främst tänkt att ha den som resevbatteri, men den funkar ju bra som vanlig qi-laddare också.

    Sent from my GT-N5110 using Tapatalk 4
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kanske ska slänga in en blänkare.
    Nexus 4 var inte helt QI-kompatibel! Jag köpte själv en Nokia-laddare som inte fungerade. Jag vet inte hur många hårdvaruversioner n4 släpptes i. Den/de senaste var certifierade enligt uppgift. Det gällde att köpa laddare där tillverkaren/säljaren skrev uttryckligen att den fungerade med n4.

    Det kanske inte är relevant alls för n5 men nu vet ni. Det går säkert att ta reda på certifieringen för n5 och även laddaren. Qi är också under utveckling.

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4
     
  18. froid

    froid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hur lång tid tar det att ladda fullt med trådlös laddning??
     
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Från tomt till fullt 1½-2 timmar.
    Tiden beror på flera saker.

    Laddaren så klart.
    Hur bra du prickar spolen i laddare, eller det är en spole i telefonen också så, hur bra du centrerad de båda.
    Om du har tjockt skal eller liknande år. Mottagningsavståndet brukar anges nånstans mellan 3 och 8mm men min fungerar inte vid 8mm. Jag gjorde just ett test för er skull. 1.5mm Clas Ohlson-katalog är max vad mina prylar klarar men ha i åtanke vad jag skrev om n4 längre upp. I övrigt klarade det sig med ett hard case men inte ett flip case. Alltså, avståndet är avgörande för en bra eller dålig laddning.

    Så här nära inpå release får ni hålla tillgodo med mina n4-observationer om ni inte söker på vad ägare till iphone-laddbakstycken eller s3 (går att eftermontera receiver i) tycker.

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4
     
    froid gillar detta.
  20. Nixi

    Nixi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag provade min N4 med en Nokia laddare och det fungerade utmärkt. Har köpt LGs original och den är suverän. Visste faktiskt inte att N7 (2013) hade trådlös laddning men det fungerar bra på LG laddaren. Får väl hoppas N5 går att lägga på den också.