Någon här med erfarenhet av reklam?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av JohnDaniel, 3 nov 2013.

  1. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag håller på att utveckla en app som ska innehålla frivillig reklam, alltså att användare har möjlighet att donera till mig genom att offra en plats på deras skärm under tiden de använder appen.

    Just nu har jag "CREATE A NEW MERCHANT ACCOUNT"-sidan uppe, och innan jag registrerar mig skulle jag vilja kolla med er först.

    Får jag göra frivillig reklam?
    Finns det något jag bör tänka på?



    Sedan lite andra saker också:
    Vad är ett momsnummer?
    Fältet om företagsnamn: Jag har inget företag registrerat, fungerar mitt namn tills vidare?
    "Namn på kreditkortsutdrag" - var och hur används det?
    Kan man ändra på sånt här senare?

    Jag fyllde 18 bara för några dagar sen, och därför är det här med skatt/kreditkort och annat fortfarande väldigt luddigt.


    Är otroligt tacksam för all hjälp!
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är inga problem att göra reklam som du beskriver. Det finns mängder med appar där du på olika sätt kan slå av och på visning av reklam.
    Det tipset jag kan ge med reklam är att se till att den inte är störande eller hindrar användaren på något sätt.

    För att du ska få tjäna pengar via reklam så måste du ha ett företag. Det bör inte kunna gå som hobbyverksamhet då du lägger upp reklam för att faktiskt tjäna pengar.
    När du momsregistrerar dig hos Skatteverket så får du ett momsnummer. Om du startar en enskild firma så är det ditt personnummer. VAT-nummer är: 'SE' + personnummer/orgnummer + '01'.

    För att komma vidare nu innan du har ett företag så tycker jag att du helt enkelt skippar reklamen just nu och lägger på den senare när du har ett företag.
    Du kan säkert köra på med reklam utan företag, men du måste betala in moms på dina intäkter annars bryter du mot lagen. Exakt när och hur du måste göra saker, dvs. får man tjäna pengar innan en firma existerar och sedan lyfta in intäkterna i firman, vet jag inte. Enklast är att du frågar Skatteverket. De är faktiskt trevliga och hjälpsamma.

    Gå in på https://www.verksamt.se och kolla hur du startar ett företag och allt vad det innebär med bokföring, skatter och avgifter, bokslut etc. Är det fortfarande intressant så är det bara att starta en enskild firma. Ett aktiebolag låter inte som något du ska ge dig på just nu.
    Viktigaste skillnaden mellan enskild firma och ett aktiebolag är att i enskild firma så är det din privata ekonomi du riskerar eftersom du som person är ansvarig för allt firman gör. I ett aktiebolag så är bolaget den ansvarige och det enda du riskerar är de pengar du lagt in i bolaget...så länge du inte gör något olagligt.
    Det är relativt ofarligt att ha en enskild firma så länge du inte drar på dig några skulder i firman genom lån, stora investeringar, inte betalar in din moms och skatt etc. Undvik också att ha ansvar som kan leda till skadestånd på grund av att du brister i det du ansvarar för, t.ex. drift av tjänster etc.
     
    JohnDaniel gillar detta.
  3. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack så otroligt mycket! Väldigt välskrivet inlägg och informerande. Det känns som att jag vet var jag ska börja nu.

    När det kommer till risker i och med skulder känns det som att man kan kringå det om man helt enkelt låter bli köpa något på firman som firman faktiskt inte har råd med. Är det så?

    Tills vidare, tills jag känner appen är redo och värdig, håller jag nog mig ifrån företagande. Det känns som att det kräver massa arbete som inte lönar sig just nu.

    Hur noga är det med alla "license user agreements" och "terms of service"? Är bara nyfiken, men hur viktigt blir det att läsa dessa som företagare? Är det något man behöver tänka mycket över?
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, köp bara sånt firman faktiskt har råd med och behöver. Då klarar du dig ekonomiskt och slipper få Skatteverket på dig.

    Angående licensavtal och villkor så är det inga större problem så länge du håller dig till de stora leverantörerna av tjänster. Alla som vill använda tjänsterna har godkänt vad som står i dem.
    Du känner nog själv när du börjar närma dig de gränser som står i avtalen. Det är när du börjar undra om man verkligen får göra så här, när du funderar på hur du kan utnyttja ett system för att tjäna mer pengar eller kringgå någon begränsning. Då är det dags att börja läsa på :)

    De villkor jag har lusläst mest är Apples regler för vad en app får och inte får göra för att bli godkänd. Det gäller att inte bryta mot dem för då blir man antingen inte godkänd eller så åker man ut väldigt snabbt.