Övrigt: Recensioner av Nexus 5, posta länkar här!

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Megabyte, 1 nov 2013.

  1. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    EchoesEchoes; Vill inte diskutera Android vs iOS (iPhone vs diverse androidmobiler) då det är irrelevant för mig som använder båda ekosystemen och är nöjd med båda.

    Som sagt är det individuellt och jag personligen är inte lockad av G2 då storleken på nexusens skärm redan är kompromissad för min del, större än jag egentligen vill ha. Anser även att baksidan på G2 är vidrig.
    Sony Z1 anser jag vara snygg men den lockar inte mer utöver det och kameran. Är inte intresserad av en annan telefon än Nexus för de andra garanterar inte mig framtidssäkring med uppdateringar vilket jag finner relevant även om jag besitter kunskapen till att flasha en ROM. Gillar att bara kunna köra in en factory image när jag väl flashar en rom också.

    Men som vi båda konstaterat handlar det bara om personliga preferenser och jag är endast intresserad av N5 och 5s pga personliga preferenser. Jag anser inte att en 5s är prisvärd men jag är villig att betala vad den kostar för jag gillar användarupplevelsen och jag har en telefon riktigt länge, då kan jag spendera lite mer även om det inte är valuta för pengarna i teorin. Smaksak och prioriteringar i livet.
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Aldrig att du får en lika stabil vanilla rom på alla telefoner. Så SoC och Telefon har stor betydelse för om du kommer få en stabil Vanilla rom eller inte. De bästa är ju naturligtvis de telefoner som säljs med Vanilla eller extremt nära Vanilla som Stock.

    Min S3 exempelvis finns det INGEN vanilla rom som är 100%. Jag har provat alla "stable" rommar som jag kunnat hitta som är byggda på AOSP, även välkända Cyanogenmod. Ingen av dem har varit 100% kraschfria. Exempelvis med CM 10.1 Stable så får jag boota om telefonen efter en till två dagar för att dialern inte ska bugga ur och blir svart när jag ringer samtal via min blåtand. Det är fan inte vad jag skulle kalla "stable".

    Så är man en vanligt användare och vill ha nåt som är vanilla och man orkar inte med kraschar och strul, köp inget annat än NEXUS.
     
    tcntad gillar detta.
  3. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Well. Jag har haft Samsung, ingen höjdare nej att roota för att köra någon stabil ROM. Det har ju att göra med att Samsung vägrar att släppa kod.

    Andra telefoner däremot är lättare och trevligare. Sony släpper ju gärna kod och samarbetar t om med hobby-utvecklare om jag inte minns fel.
     
  4. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Nu har Androidcentral kommit ut med en snabbrecension av kameran. De kommer att göra en djupare recension av kameran framöver. I jämförelsen ingår HTC One och Samsung Galaxy Note 3. Det är bara att konstatera fakta :) Nexus 5 står sig riktigt bra :)
     
  5. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Man kan jämföra hur man vill, + att iphone5s är knappast vassare på det mesta.
    Och att N5 skulle vara lite budget stämmer ju inte heller.

    Är ju typ Z1, G2, N5 och iphone5s som fajtas i toppen just nu.
     
    gute88 gillar detta.
  6. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Gud vad skönt att det finns en person till som ser samma sak som jag :-) Av att döma av jämförelserna som kommit fram skulle jag hålla med dig till 100%. Det är roligt och se att N5an står sig bra mot Konkurrenterna. Känns som årets Nexus är mer komplett än tidigare Nexusar :-)

    Om man tar priset i åtanke finna det inget snack om vilken telefon som är bäst just nu. Egentligen ska vi kanske inte jämföra med tex Iphone 5s, Z1, note 3 då de kostar det dubbla nästan. Iallfall är prisskillnaden så stor i USA.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  7. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Ännu en recension :-) välskriven är den också. Han klagar endast på att kameran tar 1-2 sekunder på sig att få bilden från sökaren till albumet. Jag tror att han har använt sig av HDR+ vilket går långsammare än utan.

    https://plus.google.com/100687033315383624859/posts/jnnaR84gffd

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Ja vafan bara för att priset skiljer kan man ju fortfarande jämföra då det är rätt lika produkter ändå.
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Nexus 5 är ingen dålig telefon. Absolut inte. Jag älskade min Nexus 4 så är ingen motståndare till Nexus alls.

    Nexus pris i USA är en annan sak än det svenska. 4500kr sägs den kosta i Sverige, lägg sen på det operatörerna kommer lägga på skulle det inte förvåna mig om den kostar nära 5000kr.

    Då är inte steget långt till G2, Z1 m fl. Nog för att t ex den omdiskuterade kameran uppenbarligen blivit bättre i Nexus så är det inte lika vass som dom andras. Batteriet står sig inte riktigt bra heller, iaf inte stand-by tiden. Sen andra saker som t ex SD-kort finns inte heller.

    Några småsaker som gör att den inte håller att jämföras med dom riktigt stora. Om man ska jämföra vill säga. Man behöver inte se det så svart eller vitt tycker jag heller.

    Nexus 5 och dess hårdvara räcker gott och väl till i princip alla, det är ju känt att man alltid vill ha det senaste och bästa utan att egentligen tänka på om man verkligen behöver allt det. Tittar jag på mig själv så skulle jag garanterat klara mig bra med en "sämre" telefon som t ex om jag behållt min Nexus 4.

    Så är jag övertygad om att i princip alla här är lika mig. Så egentligen för att dra det långt/kort, så skulle vi alla klara oss utan problem med en Nexus 5.

    Eller hur?

    Men man vill ha en bättre kamera, bättre batteritid osv osv osv. Vill man ha dom extra sakerna så får man gå på toppmodellerna G2, Z1 och Note 3 antar jag är med där också trots mitt agg mot Samsung.

    Det stora problemet är priset på Nexus 5. Hade vi alla suttit i USA nu och haft denna diskussionen hade jag inte tvekat en sekund på att köpa Nexus 5. Men nu gör vi inte det och här hemma så tillkommer det momser, skatt och operatörer som gör att priset blir något helt annat.

    Så jag står fast vid det, att jämföra kameran i 5s och N5 är inte en rättvis jämförelse. För det första är det två olika OS, för det andra så är kameran i 5s bättre hårdvarumässigt. Som sagt det är som att jämföra en Audi och Rolls-Royce. Du har två förbannat fina bilar, men Rollsen har lite extra och "onödiga" saker.
     
  10. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
  11. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  12. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  13. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  14. Doidon

    Doidon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Såg just att Swedroid klagat på betraktningsvinklarna, har någon sett något videoklipp som visar detta? Eller allra helst jämför med någon annan telefons display också.
     
  15. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
  16. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
  17. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Engadget håller inte med iaf "it delivers fantastic viewing angles"
     
  18. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
  19. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det verkar finnas två olika märken på displayerna, dels LG och dels Japan Electronic, det finns iaf stöd för dessa två i mjukvaran enligt XDA (hittar inte den posten just nu). Det kan förklara att det är så olika uppfattningar av betraktningsvinkeln.
     
    krutbjörn och RNB gillar detta.
  20. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Om batteriet efter 5 dagars användning, han har även flera andra videor som är värda att se, som färgerna på notifieringslampan, hur det ser ut att filma med frontkameran och vanliga kameran etc

    http://www.youtube.com/watch?v=yEo0hu8n9T4
     
    cogli0ne, RNB och tomasborlin gillar detta.