Fråga: Laddning via USB

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av valle2000, 8 nov 2013.

  1. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Jag märker att när usb-kabeln sitter i och jag använder telefonen så förbrukar den mer energi än vad den hinner ladda. När den ligger med skärmen avstängd så laddas den upp, men så fort skärmen är igång samtidigt som usb-kabeln är ansluten så sjunker laddning långsamt. Är det normalt för Z1?
    På min gamla telefon kunde skärmen vara igång alltid under laddning, även vid usb-laddning, ska detta inte gå med denna modell?

    Följdfråga: Finns det någon slags adapter att köpa så att man kan ansluta laddningskabeln till två usb-portar i datorn och på så sätt förbättra strömstyrkan som går in i telefonen?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    En usb på dator lämnar bara 300mA medan din laddare lämnar sådär 5x det. Inre så konstigt då

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  3. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    USB-protokollet är specificerat upp till 500mA, vilket inte är tillräckligt för en Z1 som kör tunga spel. Dock har många laptops som till exempel Zenbooks och alla MacBooks stöd för att pusha mer ström än tillåtet i protokollet, om produkten de laddar stödjer det.

    En av de första applikationerna för detta var MacBook Airs externa DVD-brännare som krävde mer än 500mA och Apple ville inte ha multipla sladdar för att få mer ström... det var fult tyckte de, så de moddade USB-protokollet istället. Kan tyckas vara en ful lösning men de gjorde det på ett säkert sätt så det funkar tycker jag.
     
    Last edited: 8 nov 2013
  4. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Finns sådana usb-kablar att köpa som du antyder om här? Att kunna koppla två kontakter i datorn och en micro-usb till telefonen?
     
  5. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jao, jag är ingen expert på elsystem, men är det inte bara att parallellkoppla strömkanalen på en USB-port med en annan så har du högre strömkapacitet? Det är ju fortfarande upp till telefonen att dra så mycket den behöver. Förslagsvis annars så köper du en liten USB-laddare att ha med dig istället. Det är inte praktiskt (om ens möjligt på det viset jag sa, vet dock att det finns sådana sladdar) att koppla multipla USB-kontakter till en dator, enklare att bara ha med sig en laddare.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Många portabla hårddiskar har dubbla usb, men det är ju fel kontakt i andra ändan

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk