Problem: Telefonen tvärdör.

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av bbn, 9 nov 2013.

  1. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej, har nu haft min One i drygt två månader och allt har fungerat fint tills för tre veckor sedan. Det började med att jag använde GPSen och batteriet sjönk till 14%, varpå det tog tio sekunder om ens det och så hade jag 5, till slut stängde den av. Tidigare telefoner har åtminstone hållt ~30 min vid 14% batteri. Sen dess har det bara gått utför.. En vanlig arbetsdag börjar så här: 07.00 100% batteri, kör spotify i ca 3 timmar, har ungefär 85% efter det. Facebook och instagram kollas litegrann på lunchen, kanske skickar nåt sms. Ibland kör jag spotify ytterligare en timme. Allt som oftast har jag 60% vid fyra då jag slutar, so far so good. Men, mitt i allt kanske nån vill ringa mig och då går det bara fram en signal sen dör mobilen som om jag har slut batteri, kopplar i laddaren och slår på den igen, vips så har jag 30%.. Ibland kan den stängas av bara helt random. Vad är problemet? Är så fruktansvärt less. Detta hände alltså varje dag!! Har installerat gsam battery och där ser förbrukningen relativt normal ut, kernel drar inte så mycket, apparna drar mer. Uppdaterade telefonen ota för en vecka sen, ingen skillnad. System reset känns inte som en lösning, eller? Nästa telefon blir då helt klart iphone, hipsterskräp men don funkar då åtminstone
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Håll koll på data vs appdrain och kolla om du ser nåt mönster...
    ladda hem betterbatterystats samt wakelock detector.

    Om inget av det ovanstående ger en hint om vart problemet ligger så är det dags att köra en reset... om inte det hjälper är det dags att lämna in telefonen.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Har du gjort något som HTC kallar "mjuk omstart".

    http://www.htc.com/se/support/howto...one#GUID-BF7A343E-3E2F-497A-B1B4-DAAE014D32D2

    Man håller alltså nere powerknappen och efter ca 10 sekunder så startar den om.

    Man rensar ur gammalt cachat junk på det här viset.
     
  4. Eraiser

    Eraiser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Jag skulle testat med en fabriksåterställning iaf och sett om det blivit bättre. Är ju möjligt att batteriet(lr något annat) kan vara defekt men då är det ju bara att skicka på service så du får det åtgärdat, du har ju garanti. Ang "hipsterskräp"... Nja, vet inte vad jag ska säga riktigt... Jag har då en 4s som jobbtelefon och den " funkar åtminstone "... EFTER 3 serviceärenden och tillslut utbytt mot en ny... :P

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  5. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vet dock inte riktigt hur det ska hjälpa, för allt ser normalt ut i gsam tills den faktiskt dör. Dom gånger det har ringt och den dött så har dom samtalen inte registrerats i historiken, eller när jag tagit bilder (utan blixt t om) och den dött så har bilderna sparats, men med en liten ikon som påvisar att något fel hände just i sekunden den dog. Men tack iallafall!

    Ska testa det där med att hålla in powerknappen nu. Läste på nån engelsk site att det fanns ett trick, ladda ur telefonen till 2%, starta om, ladda till 100%, system reset, ladda ur osv osv osv. Men för mig verkar det omöjligt, då den dör långt innan 2% ^^

    Ja alltså, var väl mest bara förbannad då jag skapade tråden för då hade problemet just inträffat, klart det finns iphones som inte fungerar som dom ska. Just det här med telefoner verkar vara ett återkommande problem för mig. Min tidigare, en S2 racklade. Innan dess, en HTC Legend racklade. Tiderna var helt klart så mycket bättre då jag hade min trogna Sony Ericsson W890i eller nåt sånt, har kvar den än. Vad jag menade dock var att, vad det känns som så strular iphone mindre än androidbaserade enheter. Och att iphone är det den är, liksom en android kan du konfigurera hur du vill osv, men känns som att ju mer du pillar ju mer strul inträffar. Så har det då varit för mig. Nåja, ska göra en lång omstart nu!
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo oavsett vad folk skriver så börjar man alltid med en sk "mjuk omstart".

    Steget sen är en fabriksåterställning eller "hård omstart" som HTC kallar det.

    Sen är det viktigt att fundera över om man har någon app som hela tiden vill positionera via GPS, GPSen drar massvis med batteri.
     
  7. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Alright. Jag har gpsen avstängd alltid, väldigt få gånger jag använder navigationen (1 gång/varannan månad, typ). Kör alltid via wifi på jobbet. 4g avstängt i vanliga fall, sändningsbortfall annars vilket tar en del ström kan jag tänka mig..
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    OK... när man jobbar kan man ju också slå på strömsparfunktionen så slipper man alla synkningar hela tiden.

    Annars riskerar man ju att bli idiotförklarad av kollegorna :P
     
  9. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    True, det är något jag inte gör.. kanske borde börja med det då :)
    Ska ladda telefonen fullt nu och se om problemet kvarstår när det börjar närma sig 40-50% imorgon! Annars får det nog bli en hardreset tyvärr
     
  10. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Testade ändå att ladda hem wakelock, såg att diverse program varit igång sedan senast telefonen fått sig en omstart. Kik hade vid ett tillfälle varit igång 18 timmar, trots att jag inte använt det. Så det åkte på en avinstallation. Samma gäller facebook messenger, trots att jag inte använt det på ett tag. Vet dock inte om jag ska avinstallera det, är väl aningen smidigare än att behöva gå in på någons profil och skriva meddelanden därifrån.

    Hur som helst, igår kväll vid åtta-tiden var telefonen fulladdad, och för ca en timme sen var jag på 58 eller 68% och skulle spela upp ett klipp via instagram, självklart dog telefonen ändå. Så nu har jag gjort en systemåterställning, och kryssat av vissa positionstjänster och annat som jag egentligen inte behöver. Sync för facebook och gmail körs via SmartSync. Är det något jag bör ändra, säg till typ var 4e timme eller så? Samma gäller bankdroid, fast där tror jag nog att jag vill ha automatisk uppdatering så fort något händer på mitt konto. Luren ligger på laddning nu iallafall, får hoppas att mitt problem inte kvarstår imorgon. Jag återkommer isåfall...!

    edit:

    Hade en uppdatering på 675 mb imorse vilket visade sig vara sense 5.5 samt android 4.3 :D
    Har använt mobilen idag som vanligt, dock blev det bara ca 2 timmar spotify för jag är allmänt less musik när jag jobbar hehe. Och när jag landade på 68% kvar så var jag naturligtvis rädd för att problemet skulle inträffa, men icket! Kollade på massa videos just för den anledningen att den skulle dö. Inget hände. Den höll kvar sig till 21% eller nåt sånt, kan vara lägre. Satt och läste alla ändringar som ingick i uppdateringen via datorn samtidigt som jag pillrade i telefonen. När jag skulle ta en bild så sa den ifrån hehe. Så jag startade om den, men då visade det sig att jag faktiskt hade 4% istället för 15+ som det annars alltid varit. Så får hoppas att systemreset + uppd. hjälpte. Men känns inte helt säkert än, får se om det händer nåt imorn.. Godnatt :)
     
    Last edited: 11 nov 2013