Diskussion: Nexus5 vs LGg2

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av phonogen, 9 nov 2013.

  1. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag trodde jag visste vad jag ville ha och det var så klart en Nexus5. Men desto mera man läser om varierande skärmar och den dåliga batteritiden samt en kamera som inte lever upp till den standard man kanske vill ha i dagens moderna mobiler så börjar man bli lite tveksam.

    Det enda Nexus5 får bra betyg på då man läser är just priset. Men som sagt det gäller jue inte för oss i Sverige. Jobbigt val detta för jag stör mig mycket på telefoner med för mycket bloatware på också. Så vad tusan ska man göra. Är verkligen rent Android värt den uppoffring på hårdvaran man får göra med nexus5 vs Lg g2?

    Antar man inte lär får något bra svar för dom som äger den ena eller andra är övertygad om att just sitt köp är det bästa :) Men kanske finns det någon där ute som kan se över det och lyckats testa båda och har lite intressanta tankar att delge runt detta. :)
     
    marcus.n.andersson och blackpearl gillar detta.
  2. Defiance77

    Defiance77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har du verkligen läst recensioner av Nexus 5? Låter mer som du läst spekulationerna innan den släptes. De recensioner jag har läst har inte alls haft den bild av Nexus 5 som du beskriver här.
     
  3. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    På papper kanske G2 verkar överlägsen men det är ju upp till vad kunden prioriterar. Jag kan då säga att jag aldrig varit så nöjd med en telefon som jag är med den här. Hör mycket gnäll om kameran på forum osv men ser samtidigt rätt jävla bra bilder som folk tagit med N5 i Nexusgruppen på G+.
    När man talar om batteri är det väl inte så mycket att säga, jag klarar mig utan problem en hel dag och då sitter jag med telefonen i näven i princip varje ledig stund som finns, får ca 4timmar skärmtid per laddning, och det känns som den laddar snabbare än andra telefoner jag haft också.


    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Att batteriet sägs vara i det sämre laget och likaså att kameran inte lever upp till dagens standard är väll inga spekulationer? Det läser man om på alla mobilsidor. Att skärmen verkar variera tycker jag är uppenbart då Swedroid här skriver om dess dåliga bettraktingsvinklar men då man hör på andra sidor är skärmen grym. Men har ej läst någon riktigt genomgående recension än vilket jag inväntar så klart.
     
  5. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Vad jag läst än så länge är att kameran i ljusa förhållande tar bilder i klass med de bästa mobilerna, men vid mörkare förhållanden ligger den efter. Sen är kameran slö, men det kan fixas via en uppdatering i framtiden hoppas jag.
     
    Last edited: 9 nov 2013
  6. raph

    raph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  7. ky3mikael

    ky3mikael Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Alpha
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Telefon 3:
    Lumia 1020
    N5 vs LG G2

    Jag har en Lg G2 som jag är riktigt nöjd med. Jag gillar telefonens design, volymknapparna bak på telefonen gör den riktigt smidig.
    Batteritiden är mycket bra. Första telefonen som jag har haft som jag inte behöver tänka på batteriprocenten.
    Jag gillar Lg's funktioner, nock on nock off är helt underbar:-) Jag gillar faktiskt det mesta med telefonens UI!
    Men om jag jämför med min N4 så tycker jag den är slöare, det flyter inte på riktigt så gött som det gör på stock android. Ibland hackar det till eller tar lite extra tid för en funktion/app att starta/ öppna sig.

    Jag funderar faktiskt på att köpa en N5'a, om det visar sig att den klarar 15 timmar utan att jag behöver vara nere på 15℅ batteri så är det nog en telefon för mig.
    Ok! Många av er tycker nog att det inte var några problem med N4'an men jag kör stock, allt är aktiverat plattjänster, synkning mm mm. Jag var glad om jag klarade mig genom dagen utan att behöva stöd ladda telefonen.

    Nexus 5 vs Lg G2 ??????????????
     
  8. LJN

    LJN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hur upplever ni ljudet vid telefonsamtal på N5:an, dvs. man hör den i andra av luren med god ljudkvalité och hörbarhet även i miljöer med mycket störljud? Och hur upplever den uppringda samtalskvalitén? Både mikrofonen och högtalaren har fått kritik i recensioner att vara undermålig - sämre? Just samtalskvalitén för båda parter är nog den viktigaste "telefonfunktionen" att beakta om man ska använda den som telefon vill säga.

    Tack på förhand för åsikter och inputs! /Lennart
     
  9. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    med nexus 5 så kommer du ha senaste mjukvaran i minst 18 månader. LG har inget bra trackrecord när det gäller att uppdatera mjukvaran. Om det inte är så viktigt för dig eller om du kan fixa med custom roms själv så tycker jag g2 är ett alternativ.

    för mig är dock inte g2 ett alternativ tycker mjukvaran är alldeles för plottrig.

    Jag tror inte att kameran är dålig i Nexus 5 men mjukvaran är nog inte 100%.
    När the verge recenserade den så påstod dom att google säger att dom ska fixa kameran i senare uppdatering.
     
  10. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Kameran i G2 verkar ha samma svagheter som N5, långsam och dålig autofokus i mörker. Men batteritiden är ju ca 25% bättre, är det viktigt så förstår jag om man väljer G2.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    G2 är riktigt bra! Jag trodde att jag skulle tycka att mjukvaran är för plottrigt, men jag uppskattar den faktiskt sjukt mycket. Det finns massor av inställningar och smarta funktioner. Ge den en chans!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    blackpearl gillar detta.
  12. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för lite mera tankar runt detta. Jag sitter med en HTC one nu som jag inte direkt kan skryta med ang batteritiden, men det fungerar. Så länge det iaf inte blir sämre så.

    Som det känns nu så är det ett val mellan bättre mjukvara i N5 eller bättre hårdvara i G2.

    Man ska tydligen inte få både och.. :/
     
  13. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
  14. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Har mycket batteri drar 4g kontra 3g?
     
  15. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det vart en G2 inhandlad idag.
    Jag resonerade lite så här.
    för i princip samma pengar på den svenska marknaden så får man.
    16 gig mera i minne
    800mha mera i batteriet
    0,25" större skärm (Mindre dö yta)
    5mb/pixel "bättre kamera"
    Headset
    osv....

    Så på pappret äger G2 ganska hårt fast allt är inte så sant alla gånger vad pappret säger. Men denna gång då man läser om varierande bildkvaliter på displayen, dåligt batteri överlag, kameran levererar återigen inte som andra premiumtelefoner. Så den enda anledningen att välja Nexus5 är för att få köra Kitkat vilket mer eller mindre i min mening blivit ett Google skal och inte ett rent android. Men det är väll en smak sak hur man ser på det :)

    Jag kanske ångrar mig om någon vecka eller så och då får jag väll villigt erkänna det här senare ;) men just nu är jag ganska nöjd med mitt val och första intrycken av G2 är helt okej.
     
  16. Bilarn

    Bilarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mitt stora frågetecken är hur nöjd man är med en G2 om 1 till 2 år. Tänker på uppdateringar då. Men en del byter ju mobil oftare allting är inviduellt såklart.
     
  17. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är en fråga jag med funderar runt :)
    Men mina tankebanor nu runt detta är, bättre med en telefon som har bättre hårdvara som man kan trixa med i mjukvaran via roms. Än att vara låst till sämre hårdvara. Men vem vet LG har jue inge bra rykte så jag är medveten om att detta är ett litet risktagande. :S
     
  18. Chelsea

    Chelsea Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    564
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag var ì butik och klämde på en G2 och den var riktigt trevlig. Om det inte hade varit för detta med uppdateringarna hade den legat i min ficka nu

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  19. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Och en ful LG-logga på framsidan vilket sabbar hela telefonen i princip. Samt LG's gräsliga UI :)
     
  20. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Om det vara vore LG så borde schysst men den där smileyn förstör allt.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk