Problem: Xperia V trasig usb kontakt (hjälp)

Diskussion i 'Xperia V' startad av wenom666, 3 sept 2013.

  1. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har en Sony Xperia V där USB kontakten är trasig, piggen i mitten av kontakten har gått av, nån som vet ett billigt ställe som lagar sånt? Jag brukar reparera mobiler själv men att löda så små kontakter vågar jag inte riktigt ge mig in på, nån som har tips? :ehm:
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ingen aning, men ett tips kan ju vara att fixa den dära laddningsdocken så kan du ladda ändå.
     
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Såg att dem hade denna:
    http://cdon.se/hemelektronik/sony_dk25_charging_dock_for_xperia_v-22522047
    Skulle funka att ladda med, hittade en firma i Solna (Solna Mobilservice) som fixar det för 699:-, ska svänga förbi dem, någon som har erfarenhet av dem?
     
  4. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är ju fler saker än till laddning som man använder USB-kontakten till. Sjuhundra spänn för att löda dit en kontakt låter dyrt först, men det är nog ett rimligt pris för ett sådant pilljobb.
    Lite offtopic, men hur lyckas man bryta av den där mittpinnen ?
     
  6. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Just varför jag vill fixa usb kontakten då den behövs, det är inte jag som haft av mittpinnen, jag köpte denna lur billigt på Tradera och hade tänkt fixa den själv men insåg att det va för smått och pilligt, är rädd att jag kommer förstöra den mer.
     
  7. Roggboy

    Roggboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Usb kontakt

    Mitt usb stift fastnade i laddare idag , en tunn liten pryl som ska sitta i telefonen , kilade fast i laddkablen, lämnade in den på Elgiganten samma dag..

    Jag får intrycket att man inte kommer att fixa problemet, utan att det jag som åker på smällen...::ehm: den började glappa efter en månad, fick peta till stiftet i telefonen, så det skulle komma på rätt plats, några gånger, det är så lätt hänt att man vänder kabeln fel i mörkret på kvällen när man ska ladda...

    Har haft flera telefoner, men usb kontakt kändes sladdrig redan från början...

    Ingen annat som har haft problem med detta ?
     
  8. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ne lyser alltid med mobilen på kabeln så jag ser det blir rätt håll dom gångerna jag inte använder dockan :)
    Surt problem det där.
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nej, sådana problem har jag inte haft. USB-micro-kontakten är så osymmetrisk att det inte SKA gå att få i den åt fel håll. Dels är det dom där avfasade hörnen, som en HDMI i miniatyr, men även raden med kontaktstift sitter åt ena sidan så att jag tycker att det det borde krävas ganska mycket våld för att sätta i den åt fel håll. Alla USB-kontakteer jag har stött på har en USB-symol eller nån annan markering i relief på ena sidan av kontakten, den sidan som är "uppåt", och den känner man även om det är så mörkt att man inte ser den.

    Däremot har jag en gång haft problem med att få i kontakten över huvud taget, det gick inte att få i den fastän den var rättvänd, vilket berodde på att det samlats en massa skräp, "fickludd" i kontakten. Detta löstes dock enkelt genom att peta bort skräpet med en tandpetare.
     
  10. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Min Z har inga avfasade hörn, kontakten i mobilen är nästan helt symmetrisk, gissar att det är samma på V.


    Sent from my C6603 using Tapatalk
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nä, kontakten i mobilen har inga avfasade hörn, inga synliga i alla fall, på mina mobiler med micro-USB heller. Jag tänkte dock på kontakten som sitter på sladden. Bortsett från eventuell relief på plastskalet så borde ju avfasningen vara lätt att både se och känna för att vända kontakten rätt. Men bortsett från det så sitter inte rampen med de fem kontaktelementen i mitten av kontakten utan rejält förskjuten åt ena sidan, både i sladdkontakten och den som sitter i mobilen. Jag tror att själva kontaktytan för respektive kontakt sitter exakt på en mittlinje i kontakten. Det är likadant med den stora USB-kontakten i andra änden av sladden. Därför bör det vara väldigt svårt att få i kontakten åt fel håll utan överdrivet våld.
     
  12. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min fru har en XV och har varit på vippen att sabba sin kontakt. Jag tror att toleransen på kontaktdonet på olika sladdar kan spela in också, eller att att kontakten på telefonen slits efterhand. Det är korrekt att själva kontaktblecken sitter förskjutna i kontakten på telefonen men eftersom den omkringliggande hylsan inte är tillräckligt tight och inte har avfasade hörn kan kabeln vicka. Risken är ju då att blecket i mitten kan gå av om man använder telefonen medan den laddas. Det är lite konstigt att de inte satte dit en "riktig" kontakt med avfasade hörn och alltihop. Då tror jag att detta inte hade varit något problem överhuvudtaget.


    Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
     
  13. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Toleranserna är förstås viktiga och det kan ju tänkas att en billig 3-partssladd är sämre i det avseendet.
    Jag tror annars att en stor risk att skada kontakten är ifall sladden dras ur ovarsamt eller oavsiktligt. Allra minsta belastning som inte är rakt ut ifrån microUSB-kontakten innebär en brytning och i värsta fall knäcker man kretskortet som kontakten är fastlödd på. (Det gäller iofs för alla typer av kontakter, även t.ex. hörlurskontakten) Därför är jag lite förundrad över den USB-kabel som följde med min Xperia Ray, den har nämligen en vinklad micro-USB, så ifall man skulle dra i sladden för att få ur kontakten så bryter man garanterat sönder nånting.
     
  14. Roggboy

    Roggboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ska uppdatera vad som har hänt...

    Usb stiftet i telefonen av, lämnade in hos El-giganten... skulle ha 1700 för byta moderkort, ringde mitt försäkringsbolag.. 1500 i självrisk...

    Ringde runt, hittade några sköna snubbar i umeå, som skulle löda dit usb-laddar stift, för ca 500-600 kr... så jag hoppas på det....

    Skulle beställda en sony dk 25 laddare på cdon, men är tydligen slut hos de flesta leverantör...