Diskussion: Chromecast 1st gen (2013)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av mupp, 24 jul 2013.

  1. barbatos

    barbatos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2012
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Om du byter dns i din router så ska det visst funka.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  2. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Funkar antagligen bra om du streamar/castar via chrome tab och inte direkt via appen.
    Det skall dock gå att ordna, men det är inte helt enkelt (beroende på kunskapsnivå förstås).

    Här finns mer info:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2435579
     
  3. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    TILLÄGG/DISCLAIMER:
    ur ett säkerhetsperspektiv är det potentiellt farligt att ändra DNS-server. Kan man lita på dem eller inte?
    Har man möjlighet och kunskap, kan det vara bättre att lösa det via en VPN-tunnel till USA i stället.
     
  4. Vejper

    Vejper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej det funkar inte då heller, kör redan med unlocator på min router.

    Har kollat lite på det där men kör med en AirPort Time Capsule som router så förstår inte riktigt hur man fixar det med den men har nu beställt en ny router som jag bara behöver installera DD-WRT på. Sen har unlocator.com en enkel guide på hur man ska kunna fixa det även för ChromeCasten så får se hur det igår när den nya routern kommer (Förhoppningsvis redan imorgon).
     
  5. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd med min CC fast jag hoppas på stöd för fler appar snart. Använder den för Netflix i sovrummet. Enkelt att dra igång en film eller tvserie med mobilen i sängen.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Ericfoto och barbatos gillar detta.
  6. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det funkar att köra med ex unlocator via CC, men du kan inte bara ändra DNS på din router då CC har hårdkodat in googles dnser. Jag kör ex tomato på min router och har lagt in så att all dns trafik skrivs om i routern till unlocator om den kommer från CC

    USA utbudet på netflix funkar ex då perfekt även från CC


    edit: såg nu att det även är länkat till en guide ovan så mitt inlägg var lite onödigt :)
     
  7. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En anledning till att jag inte gör detta (unlocator / konfa om router) är att när SVT Play/Magine och andra svenska tjänster får stöd för CC så kommer istället de inte funka.

    Det jag vill göra är att tunnla vissa domän-request via usa, men andra inte...
    måste fundera lite på det..... :)
     
  8. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det kallas "policy based routing" och är rätt enkelt att sätta upp om du har rätt router... och kunskaper :) Jag kör med en Routerboard (Mikrotik / RouterOS) och har en PPTP tunnel confad i routern. All trafik som jag vill ska gå genom VPN taggar jag och har sen satt en regel som säger att all trafik som är taggad med en specifik tag, ska genom PPTP interfacet. Taggen kan man konfa på många sätt, jag har bara sagt att all trafik som innehåller ordet "netflix" och "hulu" ska taggas.

    För att också ge en kommentar till varför amerikanska netflix inte fungerar med CC så är det för att den har google DNS förinställt och det kan man inte ändra på (8.8.8.8 och 8.8.4.4). Du behöver även här ha en router där du kan fånga alla request till dessa IP och routa om dom till t.ex. tunlr DNS.

    EDIT: såg att DNS delen redan var nämnd av mupp :)
     
    calm gillar detta.
  9. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Skall kika mer på det.
    Har en WNDR3700 som jag kör dd-wrt på, funderar om man inte kan lösa det på ett lite fulare sätt om inte det går att ordna med routern.
    Ha en lokal dns-server som specar, statiskt, de amerikanska ip-adresserna för netflix etc. sen kan man ha ett jobb som körs varje natt som uppdaterar listan...

    För CC blir det pre-routing rules som pekar ut den lokana dns-servern...

    Blir att leka lite med det nästa vecka!
     
  10. Vejper

    Vejper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Idag fick jag mig min WNDR3700 som jag beställde igår och jag fixade dd-wrt firmware på den och sen var allt jag gjorde att följa guiden här: https://support.unlocator.com/custo...7-how-to-setup-dd-wrt-to-work-with-chromecast

    Och nu funkar det väldigt bra med Netflix US på chromecasten (ej testat Hulu än men borde ju inte vara något problem).

    Men det där med SVTPlay/Magine spelar väll ingen roll om man använder tex Unlocator då den bara ändrar region för kanalerna/hemsidorna dom supportar så för Magine och SVTPlay så tror den fortfarande att man är i Sverige, jag kan iaf titta på svt play som jag testade nyss. Fast är inte så kunnig så vad vet jag egentligen.

    Är iaf nöjd nu då det är sjukt smidigt att använda ChromeCast när den funkar fullt ut med US content. :)
     
  11. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Precis som Vejper sa, så kommer unlocator bara påverka dnsuppslagen för de tjänster de stöder (https://unlocator.com/channels/) Alla andra uppslag kommer se ut precis som om du använder vilken dns-server som helst. Du kommer med andra ord kunna se på svt-play / magine även om du anväder unlocator som dns-server.
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har två Chromecast och de funkar fint. Används mycket till Youtube och Netflix. Ungarna tittar nästan varje dag via Netflix och jag lite då och då. För att byta utbud på Netflix så kör jag unblock-us.com och har satt upp nat för Googles DNS:er i routern så det funkar kanon.

    En grej som jag har märkt är att det ibland är på engelska på TVn och ibland är det på svenska. Man kan ju inte välja "locale" själv i appen. Antingen så är den tom (då visas det på engelska) eller så står det svenska där och då får jag svensk text på TVn. Lite mysko. Det har inget att göra med vilket land jag har valt i unblock-us..
     
  13. Likor

    Likor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Det jag undrar över är om man kan spegla tex min dator så att skärmen syns på både tv och dator samtidigt med hjälp av chromecast stickan?
     
  14. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

  15. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

  16. Likor

    Likor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    går det att använda den till att spegla skärmen från dator till tv? så det syns både på datorn och tvn samtidigt.?
     
  17. Likor

    Likor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Det jag undrar över är om man kan spegla tex min dator så att skärmen syns på både tv och dator samtidigt med hjälp av chromecast stickan?
     
  18. Vejper

    Vejper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan spegla en tabb i chrome webbläsaren så du ser det på båda ställerna och dom har öven beta alternativ för att spegla hela skärmen men den verkar inte funka så bra än.
     
  19. Likor

    Likor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Det jag tänkt göra är främst att lyssna på spotify, surfa kanske kolla svt play nån film. inte nåt jätte avancerat
     
  20. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Då kommer den fungera utmärkt för dig.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk