Jag fick precis ett mail från Borderlinx med massa dhl-paper

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av beejizzle, 13 maj 2010.

  1. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Nu fick jag mitt krav på dom telefoner jag köpte (2st), även fast dom var köpta via kompisens företag med hans moms-reg nummer.

    Aja, jag antog att det bara var en tidsfråga, jag har pratat med kompisen som köpte den andra telefonen och ska betala in pengarna så fort jag får en riktigt faktura från Bordelinx (mailade och begärde en, tänker inte skapa paypal konto).

    Jag gissar på att ni som inte betalar kommer få nya krav fast nästa gång så kommer det nog läggas på mer avgifter. Ni är inom EU så ni är inte på något sätt immuna mot krav från ett företag registrerat i England. Jag kan ha fel men hade det varit mitt företag så hade jag fortsatt skicka ut påminnelser och till sist kontaktat inkasso / kronofodgen men ni kanske klarar er, vem vet. Själv räknade jag med att denna kostnad kunde tillkomma när jag köpte telefonen.

    Men men, som dom säger i england, each to his own.
     
  2. larpez

    larpez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick mitt mail nu med... hade man inte sett den här tråden så vet i fan om man inte hade tolkat detta som ett scam-försök.. Dock har jag, precis som många andra, halvt om halvt räknat med att det skulle komma ett krav efteråt. Hade dock gärna sett att det var lite mera seriöst, man kan ganska lätt missa ett mail liksom. Inte så att de inte har min adress då de skickade ju telefonen hit. :P
     
  3. underlig

    underlig Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag hade väl också snarare förväntat mig att det här är riktigt, men så provade jag ändå att fråga borderlinx:

    Welcome to Borderlinx.

    Please ignore such emails and do not reply back. Also, please be informed that Borderlinx never sent such emails to our customers. Thank you.

    Best Regards,

    Jason
    Borderlinx Support

    ---------------Original Message---------------
    From: N/A < >

    Subject:
    no subject

    I've received a spam/phishing-mail from someone claiming to work for Borderlinx, who wanted me to send money to a paypal account because i had purchased a Google Nexus One sent through your service.
     
  4. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    haha.. då känns det som dom som betalat är ganska blåsta :)
     
  5. sQVe

    sQVe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Där gav nog vissa bort sina pengar till någon lurig fan.
     
  6. underlig

    underlig Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Säg inte det, personen som svarade på mitt mail kanske inte visste att det här var riktigt, eller missförstod min fråga eller vad som helst.

    Frågan är, ni som har kontaktat borderlinx, gjorde ni det genom att svara på mailet, ringa eller hur gjorde ni? Jag gick till borderlinx.com, customer service längst upp sen mail customer service genom formuläret.
     
  7. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ställde en fråga till david higenbottam och fick svar, det har jag i sin tur skickat till [email protected] och frågat om det stämmer att detta kommer från Borderlinx. Väntar just nu på svar...

    Återkommer när jag hör något från Borderlinx.
     
  8. Hoyt

    Hoyt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Haha! Du skämtar!?

    Jaja, live and learn antar jag. ^^ Sista gången jag nånsin betalar en räkning som inte har droppat ner i brevlådan eller i inboxen på Sewdbank.
     
  9. admm

    admm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu skiter jag i detta !
     
  10. underlig

    underlig Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vill inte ge er falska förhoppningar, jag har ännu inte fått någon rättning från borderlinx.

    david higenbottams mail kom från
    Kod:
    Received-SPF: pass (google.com: domain of [email protected] designates 209.85.160.177 as permitted sender) client-ip=209.85.160.177;
    Authentication-Results: mx.google.com; spf=pass (google.com: domain of [email protected] designates 209.85.160.177 as permitted sender) [email protected]
    Received: by mail-gy0-f177.google.com with SMTP id 11so454186gyb.8
            for <[email protected]>; Fri, 21 May 2010 07:08:57 -0700 (PDT)
    MIME-Version: 1.0
    Received: by 10.90.9.40 with SMTP id 40mr1097006agi.123.1274450936445; Fri, 21 
    	May 2010 07:08:56 -0700 (PDT)
    Received: by 10.90.54.11 with HTTP; Fri, 21 May 2010 07:08:55 -0700 (PDT)
    
    svarsformuläret kom från
    Kod:
    Received: by 10.86.25.1 with SMTP id 1cs17608fgy;
            Thu, 27 May 2010 07:24:49 -0700 (PDT)
    Received: by 10.220.124.144 with SMTP id u16mr7601946vcr.248.1274970288565;
            Thu, 27 May 2010 07:24:48 -0700 (PDT)
    Return-Path: <[email protected]>
    Received: from mails02.liveperson.net (mails02.liveperson.net [208.89.13.234])
            by mx.google.com with ESMTP id 11si2734712vcp.45.2010.05.27.07.24.47;
            Thu, 27 May 2010 07:24:47 -0700 (PDT)
    Received-SPF: softfail (google.com: domain of transitioning [email protected] does not designate 208.89.13.234 as permitted sender) client-ip=208.89.13.234;
    Authentication-Results: mx.google.com; spf=softfail (google.com: domain of transitioning [email protected] does not designate 208.89.13.234 as permitted sender) [email protected]
    From: "Borderlinx Support" <[email protected]>
    liveperson.net är väl bara en support-tjänst borderlinx köpt medans davids mail kom innifrån googles nät.

    sorry för xxx:en, är allergisk mot sökmotorer som samlar in riktiga mailadresser..
     
  11. sea-gull

    sea-gull Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill nog gärna också ha ett brev i lådan innan jag betalar
     
  12. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag skrev tillbaka och begärde en riktig faktura, dock för att detta ska betalas via ett företag och screenshots + paypal lär nog inte uppskattas av revisorn.

    I vilket fall, om detta är en scam så har herr David Higenbottam lyckats komma över alla papper från Bordelinx, eftersom screenshottet jag fick medskickat innehåller rätt suite-address (olika för alla), rätt datum och rätt antal telefoner.

    Men men, jag ska som sagt betala så fort jag får en faktura.

    EDIT:
    Jag skrev en fråga till dom via deras webformulär, bara för att helt vara på den säkra sidan.
     
    Last edited: 27 maj 2010
  13. boneP

    boneP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    vad jag har googlat fram så tar gmail bort ursprungsip från sina headers :( nån som inte har gmail och har fått från davig higenbottam?
     
  14. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag har en egen mailserver som jag fick mailet till, vet dock inte vad du vill ha för uppgifter från header, mitt mail kom också från en av Google's mailservrar så man kan ju anta att dom kör Gmail med egen domän (mailet kom från 209.85.160.180).

    I vilket fall så har jag ställt frågan till dom via webformuläret, får se vad svaret blir där.
     
  15. boneP

    boneP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    jag tänkte fel, trodde gmail högg bort originating ip från alla mail man får och inte att det sker när man skickar
     
  16. Lääny

    Lääny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var fan en twist som heter duga! Jag tror precis att den här tråden utvecklades till något av en thriller!

    Skulle det inte kunna vara så överjävligt som att den här Higenbottam faktiskt ÄR anställd av Borderlinx, MEN verkar helt på egenhand helt utan Borderlinx vetskap? Eftersom Borderlinx ändrade sina rutiner efter ett tag och börja lägga på VAT direkt, kom den här snubben på att man kanske skulle kunna få dom övriga (som tidigare kommit undan eftersom Borderlinx gjort fel), att betala. Det förklarar varför han har tillgång till alla våra räkningar från DHL. Borderlinx kanske beslutade att skita i dom som kom undan i början, men den här killen såg sin chans att tjäna en hacka? Vem vet ifall pengarna går in direkt på den där pajasens konto?

    Jag vet att det låter orimligt och jävligt långsökt, men om inte Borderlinx själva har koll på hur saker sköts i företaget blir man ju livrädd!

    Fy fan, väntar med spänning på fortsättning....
     
    Last edited: 27 maj 2010
  17. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Detta stämmer inte riktigt då de vill att man betalar till företagets paypalkonto, inte hans privata.

    Däremot kan det finnas anledningar till att de inte skickar ordentliga fakturor. Så som att de egentligen inte skulle ha rätt att kräva dessa pengar i efterhand. Kanske inte spelar någon roll, men det skulle ju förklara varför de inte skickar fakturor som normala personer och dessutom varför de vill använda paypal.

    Hur som helst, jag har fått mitt mail verifierat av borderlinx support och det kommer från företaget.

    Glad påsk.
     
  18. marukusu

    marukusu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag väntar med spänning med då jag genomförde betalningen idag efter att ha väntat ett tag... Ibland är man bra dum.
     
  19. amc0

    amc0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har nu pratat med Borderlinx 3 gånger:

    Det är inte en scam
    Jag har även tidigare frågat dom ifall [email protected] är Borderlinx paypal konto och det kunde dom konfirmera att det var.
     
  20. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag fick svar från supporten efter att ha ställt frågan via webformuläret, det är bara att betala, det är ingen scam.