Varför vill tillverkare förhindra root?

Diskussion i 'Allmänt' startad av valle2000, 15 nov 2013.

  1. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Varför försöker mobiltillverkare ofta försvåra root när de släpper ut nya uppdateringar? Väldigt många av oss vill ha root så varför kan vi inte få ha det då utan att behöva genomgå femtioelva olika moment?

    Vi som gör det är ändå medvetna om riskerna det kan innebära med garantin och sådana saker. Och de som inte vet vad root ens är (de flesta vanliga användarna) kommer ändå aldrig göra det. Så varför lägga energi på att hindra den lilla klicken som vill ha root?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De vill väl inte att man ska leka runt i systemet för mycket. Sen så tar du ju bort säkerhet så luren blir mer öppen och sårbar.
     
  3. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Samt att man faktiskt kan ha sönder telefonen och det vill inte dom står för.
     
  4. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Fast jag förstår då inte att samma tillverkare tillåtet att du gör saker som administratör i din PC...

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är inte samma sak. Att roota en lur gräver bra mycket djupare än att ha ett administratörkonto på sin PC. På din PC äventyrar du inte säkerheten för att du är administratör.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är det lätt kommer folk som inte har know-how (och handen på hjärtat ingen "vettig" anledning) att roota med jävligt stor möjlighet att förstora telefonen. Då kommer de börja gråta till tillverkarna.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Förutom det som nämnts så tror jag det är upphovsrätt och regler om vad som får kopplas in på mobilnätet inblandat också. Root innebär t.ex. att man kan kopiera en app med lätthet vad förstår.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är en liten klick som vill ha det - precis. Så varför ska de låta något vara öppet så att den stora skaran kan förstöra något? Lite som att skjuta sig själv i foten.

    Finns även säkerhetsrisken för vad appar kan göra med "sin" egna data och även vad appar kan göra med andra appar, dvs avlyssningar etc.
     
  9. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Efter mycket efterforskning så hitta jag denna länken.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1998801


    SÅ med andra ord enligt EU Direktiv/Lag så måste tillverkaren bevisa att Custom ROm har skadat hårdvaran.

    så 2 års garanti försvinner inte på hårdvara vid root
    Såkallad Reklamationsrätt med andra ord.


    Nu snackar vi inte om att Boosta CPu osv.. menar mer bootloader osv.
     
    Last edited: 15 nov 2013
  10. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Förstår att sådana argument existerar, men tycker samtidigt att folk som beter sig så får skylla sig själva. Det framgår alltid tydligt att manipulering av produkten med stor sannolikhet upphäver garantin, man måste ta ansvar för sina egna handlingar helt enkelt.
    Det vore ju lite som att exempelvis trimma en moped och sedan klaga hos tillverkaren om motorn brinner upp.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det fungerar tyvärr inte så i samhället vi lever idag. Alla tillverkare förväntas vara dagisledare för dagisbarnen (vi konsumenter). Det är väl bara se på hur fläktar förses med varningslappar att man kan skada sig om man för in fingret i fläkten etc.
    Och med alla one-click-root så finns det ju drös med folk som bevisligen inte vet vad de gör och brickar sin telefon. Många som blir upprörda på forum som även det blir negativ publicitet för tillverkaren.

    En liten jämförelse, (disclaimer jag har inte ägt en märkesdator på många år men har ägt ett flertal) är hur märkesdatorer (flertal Dell och Fujitsu Siemens ur egen erfarenhet) kommer med fördummat/låst BIOS för att användaren inte t.ex ska kunna överklocka och eventuellt förstöra datorn.

    Finns en hel del appar som inte fungerar rent säkerhetsmässigt, Wallet vägrar låta en (vägrat när jag har testat) rootad GNexus använda sig av appen. Visst, det gör det inte omöjligt för black hats att hacka men det kan försvåra.
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Precis som ZooklubbaZooklubba skriver, tror jag att det är för att tillverkarna får stå för de problem som de som inte har koll råkar ut för. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta som råkar förstöra sin enhet under rootningsprocessen ändå försöker skicka in den på garantin, även om det egentligen är de själva som orsakat problemen. Detta kostar tillverkarna både tid och pengar.

    Root är också ett välidgt stort säkerhetsproblem om man använder det på fel sätt. Jag skulle vilja säga att root kräver mycket säkerhetstänk och källkritik.

    Jag tror även att Google tänker att många inte kan hantera säkerhetsproblemen med root. Den extra säkerheten i Android 4.3 och implementeringen av SELinux försvårar bl.a. root och förbättrar även säkerheten på andra håll i systemet.
     
  13. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har inte läst så mycket bu%€#@)it och ängslan över vad andra kan och inte kan, på länge.
    Måtte ni oxå bära ängslans gula reflexväst då ni rör er utomhus.

    P-O som rootat alla paddar och telefåner fför hela familjen. Inte f/n bryr sig tillverkarna om det!
     
  14. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Den hjälper,i tis var det en 16-åring här hemma som skulle korsa en riksväg för att gå till hållplatsen,90-sträcka och bilisten såg henne inte utan körde på henne i 90 km/h.

    Vi och våra barn kommer vara väldigt noga med att synas efter detta.

    Lider nå fruktansvärt med familjen och den som körde på henne

    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  15. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hhej

    S-Droid, Jag vill inte diskutera fallet.

    Jag bär generellt mina antrazitfärgade kläder (Kättrermusen). Jag har aldrig burit en reflex som fotgängare och kommer aldrig att göra det. Lagstiftaren har lagt alla skyldigheter på fordonen. Finns inget skäl i världen att skuldbelägga den svagare parten. Jag har inte ngt skäl att vika ner mig.
    Jag vet precis vad jag sysslar med i trafiken liksom i datorvärlden. Jag är inte ängslig ett smack!

    P-O
     
  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Vi behöver inte diskuterat men i det fallet kommer ingen belastas i skuldfrågan.
    Däremot mår väldigt många riktigt dåligt såklart

    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Så du kan inte sätta dig in i andras situationer? Det handlar vad som är bäst för den stora gråa massan, inte att det blir jobbigt för ultraprofssigadatorexperten P-O som säkerligen är synlig med mörka kläder i vinterns mörker.

    Finns en anledning till varför företagen friskriver sig för så sjukt mycket när du t.ex låser upp bootloadern. Att de rent lagligt inte kan friskriva sig reklamationsrätten - ja det skulle helt enkelt leda till att fler lämnar in trasiga telefoner pga skit bakom spakarna.

    Det är inte så svår logik att följa. Men det kanske är svårt för enskilda individer att se sig in i rollen som någon annan, och ta av sig sitt ego om hur grym och felfri man faktiskt är.

    Det har kommit flertalet goda anledningar till varför det är "förhindrat". Så vad är ditt problem med detta "bullshit"?
     
  18. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej

    Bäste Zoklubba. Så du menar att medlemmarna på något sätt har en kompetens och ett mandat att ta ställningar till vad som är bäst för "den stora grå massan"?

    Vad vi i allmänt tal kallar för den stora grå massan får sina råd av myndigheter och lagstiftaren, inte en forum-mob. Så långt har vi inte sjunkit i Sverige.

    Nä, de ängsliga -70 och -80talisterna har själ att gå hem och läsa på.

    P-O
     
  19. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Medlemmar? Vilka är dessa medlemmar? Jag snackar här om tillverkarna. Det är de som sätter reglerna och nog lägger de ner tid och pengar på att få den bästa produkten. De vill ge ett helhetsintryck som den stora gråa massan ska gilla. För att ha full kontroll, som de givetvis vill ha eftersom de har åtaganden gentemot kunden, ja då låser de telefonen.

    Klarar du inte att se det? Tror du att vi är en forum-mobb som vill att det ska vara svårt att roota? Vi är en forum-mob som vägrar låta custom-roms finnas? Då verkar det totalt omöjligt för dig att se ur en annan synvinkel.

    Det är inte så svårt. Kan du omöjligen titta på en sak ur en annan synvinkel?

    Jag är för root. Men eftersom det inte är något som tillverkarna tillhandahåller out-of-the-box (av redan upprepade skäl, ta en timma och läs igenom tråden).
    Diskussionen handlade om varför tillverkarna inte tillåter root. Sluta trolla, vad har en filmrecension - av en 19åring som inte ens kan stava, med saken att göra? Det är klart off-topic.