Diskussion: Nexus5 vs LGg2

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av phonogen, 9 nov 2013.

  1. Bolin

    Bolin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har haft en beställning på Bazula på en Nexus 5 sen den sjätte november nu, men när jag precis såg att Ginza säljer LG G2 32GB för 3795:- blev prisskillnaden för stor för att bortse ifrån den.

    Det finns för och nackdelar med både dessa modellerna, men det fick bli en G2 tillslut.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag ska faktiskt byta till en Nexus 5. Stör mig främst på 3 saker med LG G2.:
    1. Väldigt kladdig baksida med fula fingeravtryck efter en tids användning.
    2. Mjukvaran har buggar. Kameran är omöjlig att fokusera med när det är mörkt (finns en fix om man rootar o lägger in den). Mobilen har en tendens att vakna när jag har släckt skärmen och lägger ner den på bordet (beror nog på att den tror att jag fortfarande har ögonen på skärmen, går givetvis att stänga av den funktionen).
    3. Baksidan knakar under volym ner-knappen.
    (5.) Android 4.2.2
     
    Last edited: 16 nov 2013
  3. Bolin

    Bolin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag åkte till Elgiganten för att kolla om deras prisgaranti kunde matcha priset på Ginza (3795:- för svart 32GB). Jag vet att deras prisgaranti gäller för näthandel, men tänkte att de kanske kunde gå lite till mötes när prisskillnaden var ca 700:-.
    Det enda de ville göra var att ge mig (enligt Elgiganten själva) ett bra erbjudande på telenor-abonnemang där jag fick telefonen på köpet. Förklarade att jag redan hade ett nytecknat abonnemang och lämnade butiken.

    Stack istället bort till Siba för att se om de kunde tänka sig att matcha Ginzas pris men det kunde de inte heller, av samma anledning; "Vi kan tyvärr inte matcha priser på nätbutiker. Däremot så har vi Siba-dagen idag så om du har ett Sibakort får du 20% på hela vårt sortiment (förutom Apple)".

    Kattjiing! Köpte en LG G2 32GB (Svart) för 3584:- :)
     
  4. tomasborlin

    tomasborlin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag slog till också på en g2, med en sådan prissänkning är det svårt att ignorera.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Personligen:

    -Clip Tray. Grafisk överblick över allt som är kopierat till minnet, texter som bilder. Kommer man enkelt åt genom att långtrycka i ett textfält och välja clip tray.

    http://www.lgeblog.co.ke/wp-content/uploads/2013/10/clip-board.jpg

    -Slide Aside. Använder det personligen när man verkligen behöver att en app ska ligga kvar i minnet utan att riskera att systemet dödar den till förmån för någon annan app.

    http://www.technobuffalo.com/wp-content/uploads/2013/09/lg-g2-slideaside1.jpg

    -QSlide. Används ibland med kalkylatorn t.ex. eller om man behöver/vill ha olika fönster öppna samtidigt med möjlighet att sätta transparens på dem eller docka dem till sidan på skärmen ala chat heads i Facebook Messenger.

    http://gigaom2.files.wordpress.com/2013/09/qslide-apps.png

    -När man får meddelande eller någon ringer så kommer det upp små flytande fönster högst upp istället för att avbryta med irriterande helskärm. Man kan fortsätta med det man håller på med eller svara direkt eller avvisa meddelande/samtal på ett smidigt sätt.


    Sen om du tycker de funktionerna är nyttiga eller inte är ju en helt annan sak! Jag använder dem ganska flitigt personligen och när jag flashade in CM tidigare idag för att testa så saknade jag stock på en gång.
     
    Doidon och tomasborlin gillar detta.
  6. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag kände på en g2a idag i butik. Nästa att jag ångrar beställningen av Nexus 5an. Jäklar vad nice telefonen kändes. Långt över förväntan faktiskt. Skärmen var brutal med det lilla yttermåttet telefonen har.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ångrar inte en sekund att jag valde G2 framför N5 trots att jag inte testat N5 ännu
     
  8. kalaspuff

    kalaspuff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Var och kände på LG G2 i butik. Köpte senare N5 osedd och har inte ångrat mig en sekund.

    Varför G2 går bort:
    - Fult, plottrigt, barnsligt gränssnitt.
    - Trött på att ständigt leta efter customroms och varje gång inse att ingen funkar lika bra som originalet (kommer från SGS2)
    - Blank smäckig baksida (Samsungs plast känns som en dröm i jämförelse)
    - Telefonens form faller mig inte i smaken, för rundade hörn, ser ut som en tvål.
    - LG-logotypen under skärmen.. WHYYY????
     
    Englund81 gillar detta.
  9. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Vilken tur att det finns fler lurar att välja på. Samtliga dina punkter handlar om utseende och känsla, ändå valde du en nexus 5? Låter som du borde snegla på en iPhone, htc one eller Sony xperia ultra eller liknande. De kändes mer kvalite materialmässigt.

    Nexus har en styrka, uppdateringar först. Men annars är den tyvärr "fattig" på utrustning i jämförelse med G2:an.
     
  10. kalaspuff

    kalaspuff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag gillar verkligen designen på N5, älskar stock-android och byr mig inte om GHz och Megapixlar.
    Givetvis sneglar jag på andra telefoner, alltid (tråden syftar dock till N5 vs G2, ingen annan).
    Denna gången var det, för mig, N5 som drog längsta strået.
     
  11. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    hehe som vanligt hade man väntat lite till så hade man fått ett ännu bättre pris :) Jag som tyckte 4500kr var bra pris förra veckan och redan då ansåg jag det var mera telefon för pengarna än svenska priset för N5. Nu är det jue galet bra 3 795:- seriöst vilken telefon är ens i närheten av kunna konkurrera för det priset?

    Jag är iaf sjukt nöjd med G2 och det främst pga batteriet och displayen. Men vi får väll se jag ska villigt erkänna att man kanske ångrar sig om några månader. :)
     
  12. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Valde mellan N5an och G2an med.

    Det som avgjorde det för mig var efter att jag plöjt igenom ungefär allt matrial på nätet om de båda lurarna slog det mig tydligt att den samlade åsikten var att G2an är den bättre telefonen.
    N5an är dock den bättre telefonen sett till priset om man nu kan beställa från google play. Men med den pyttelilla prisskillnaden som var/är i sverige mellan lurarna var det inget snack om saken för min del. G2ans hårdvara är mycket mer attraktiv för mig (skärm/kamera/batteri) än vad N5ans mjukvara är.

    Sedan har jag kört mycket ren android (well typ) på min Sgs3a och ärligt talat fann jag det lite tråkigt. Jag gillar faktiskt LGs mjukvara. Väldigt många inställningsmöjligheter och smidiga lösningar exempelvis att det kommer en popup ruta vid sms vad jag än är inne på är det bara att messa tillbaka i popup rutan och fortsätta vad jag höll på med utan att behöva växla massa. Enkelt men så givande!

    Batteriet är en annan sak. Ligger just nu på 40 tim standby med 3.45tim skärmaktivitet ("allt" påslaget) och har 20% kvar. Har bara laddat luren en gång sedan jag köpte den med så det lär ju bli ännu bättre om det nu är så att batterier behöver några laddningscykler innan de uppnår full kapacitet.

    Nej. Jag är grymt nöjd med mitt val och ångrar inte för en sekund att jag inte valde nexusen. Men det är en bra telefon (nexus 5) men till sist handlar ju om vad man själv är ute efter! :)
     
    Last edited: 18 nov 2013
  13. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Är det någon som kör G2:an med CM på och kan rapportera om hur det fungerar?
     
  14. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Antar du får bättre svar på en sådan fråga i LGG2 delan av detta forum. Är själv nyfiken på hur det är och fungerar :)
     
  15. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Du, det kan nog ligga en del i det hehe, tack :).
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kan bara säga lite snabbt att det fungerar bra. CM på G2. Provar nu själv.

    Flytet är bra i stock på G2. Men med CM + lite governor tweaks så blir flytet nästintill lika bra som på min iPhone 5. Flyter fram som smält smör runtom i system och appar. Appar öppnas fortare och luren är ännu kvickare med CM i.
     
  17. tomasborlin

    tomasborlin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    "Ordern har blivit borttagen av Ginza.se"

    typiskt, tänkte väl att dom hade sänkt priset alldeles för mycket. dom insåg väl misstaget nu
     
  18. phonogen

    phonogen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Trist, har en kompis som fick samma info precis.. :/