Allwinner Q88 A13

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av robber, 28 jan 2013.

  1. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    https://drive.google.com/folderview?id=0B-vUGygCDspFSnViNzFwdVpGSm8

    PhoenixSuit_EN.msi
    Programvara från Allwinner för att ladda ny firmware till deras chip.
    Inkluderar adb.exe och drivrutiner för ADB, fastboot och flashining.
    Installera på en windowsmaskin.

    recoveryA13.zip
    Allt som behövs för att installera CWM recovery, bara att packa upp och och köra recovery.bat
    (vill man peta själv så finns instruktioner kvar här under)

    cwm6028-a13-10part-v2.zip
    ClockWorkMod 6.0.28 för Allwinner A13 med 10 partitioner
    Återställningspartition med fler funktioner än den som kommer i plattan, framförallt för att smidigare installera ROMs
    Tack till dolorespark på XDA Forum

    installation:
    1) Se till att denna verkligen är rätt version av CWM. Starta plattan, koppla in till en dator med drivrutinerna installerade.
    1.1 Ladda ner CWM-zipfilen från Drive och placera den i katalogen "innan" PhoenixSuit (%ProgramFiles%\AllwinnerTech\)
    1.2 Starta en kommandoprompt (cmd.exe) och gå till %ProgramFiles%\AllwinnerTech\
    1.3 Lista partitioner på internminnet: PhoenixSuit\adb shell cat /proc/partitions
    det vi ska kolla efter är raderna "93 <0, 8, ...> nand<bokstav> ..." om den sista heter nandj är det grönt ljus.
    2) Kopiera över och "installera" en ny recovery
    2.1 Kopiera över filen till plattan: PhoenixSuit\adb push cwm6028-a13-10part-v2.zip /data/local/tmp/cwm.zip
    2.2 zippa upp PhoenixSuit\adb shell busybox unzip /data/local/tmp/cwm.zip -d /data/local/tmp/
    2.3 sätt rättigheter: PhoenixSuit\adb shell chmod 777 /data/local/tmp/*.sh
    2.4 installera: PhoenixSuit\adb shell "cd /data/local/tmp && ./install-recovery.sh"
    2.5 valfritt steg om man vill se vad man installerat, annars startar man recovery med volume+ och power intryckt. PhoenixSuit\adb shell /data/local/tmp/reboot-recovery.sh

    Manuell backup av recovery-partitionen
    adb shell cat /dev/block/nandg > /data/system/tmp/recovery_orginal.img
    Sen för att "hämta" till datorn:
    adb pull /data/system/tmp/recovery_orginal.img recovery_orginal.img

    Om någon är intresserad kan jag skriva hur man plockar ut script.bin (konfigurationsfilen) från bootpartitionen.

    Jag kommer ev. ladda upp mer när/om jag får till ny kärna, cwm, kitkat och sånt
     
    Last edited: 14 nov 2013
    strangelovee och pirum gillar detta.
  2. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag har lite problem med att routa plattan, misstänker att det är nå problem med drivisar, när jag startar uberizer för att ta backup så säger den unknown device, och klagar på att adb is out of date eller liknande, jag kunde köra dom kommanden för att kolla att CWM gick bra att installeras, men vågade inte köra över å installera nåt utan å göra backup först
     
  3. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Eftersom det gick att köra några kommandon för att leta efter partitioner så verkar drivrutinerna fungera.

    Om du kört två olika ADB så har jag för mig att den säger något om outdated, det ska inte vara något problem, bara att den stänger den tidigare och startar en ny.

    På samma sätt som det går att skapa backup med uberizer och lägga in ny recovery, går det att göra backup manuellt från plattan.
    T.ex. att göra backup på recovery som ligger orginal på plattan till en fil:
    adb shell cat /dev/block/nandg > /data/system/tmp/recovery_orginal.img
    Sen för att "hämta" till datorn:
    adb pull /data/system/tmp/recovery_orginal.img recovery_orginal.img

    Samma sak kan man köra på övriga partitioner. Jag är inte inläst på hur uberizer sparar sitt data eller om den drar ner alla partitioner, men det verkar som den tar boot, bootloader och recovery som data. Och sen liknande CWM för system och användar-data.
     
  4. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    går det att göra på samma vis för att plocka fram vilka drivisar som finns i plattan? alla ts, för att få ordning på touch å skärmrotation osv senare? vilken ROM rekomenderar du? såg att det fanns cyanogen på XDA och så dom från tech-forumet...
     
  5. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    adb shell lsmod eller adb shell cat /proc/modules ger alla moduler

    Sen har uberizer ett alternativ för att ladda ner script.bin (har jag för mig), det är en inställningsfil för kretsar från Allwinner. Den har ALLA inställningar för just din platta. När man väl har den i .bin-format kan man konvertera den till .fex och läsa den i klartext.

    Jag tror många kör toxicro's ROM som länkas här i tråden, den är 4.2.2. Jag har inte kört in något på min platta än, jag ska ge mig på KitKat och se hur den fungerar med de kärnor och moduler som redan finns.
     
  6. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Hur är prestandan på dessa plattor. Duger de för vanligt användande?

    Tänkte beställa hem en, 350 spänn är ju inte så katastrofalt dyrt och min nuvarande platta (Zte Light) är totalt oanvändbar.

    Tänte bara ta lite anteckningar, surfa och eventuellt lite OBD diagnostik. Inget direkt krävande. Har även funderat på Galaxy Tab 3, de går ju för strax under tusenlappen.
     
  7. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Såhär säger uberizer när jag försöker att göra en backup på på befintlig ROM, nån som har tips?
     

    Bifogade filer:

  8. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Min första tanke är, starta uberizer som admin (högerklicka, kör som admin), men det kanske är något annat som är fel. Tycker det ser ut som felmeddelandena är "på datorsidan" och inte plattan. Eller lägg programmet nånstans i din profil (skrivbordet) tillfälligt.
     
    pirum och strangelovee gillar detta.
  9. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Just denna platta från breffer eller en annan med samma specs och kernel är helt ok. Mäter man den i benchmarks får den som en något äldre telefon.

    Jag har en annan platta med en A20 (dubbelkärnig och med Mali400MP2) och den presterar inte alls i nivå med denna. Tror det är kärnan eller att minnesbussen, minneskretsarna eller någon styrkrets är helt fuckad. Så det är lite gamble att bara titta på systemkrets.
     
  10. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det blev faktiskt en A20 tablet till slut. Såg ditt inlägg, men den hade någon som är väldigt vikigt för mig. Fullstort USB host. Kan nästan inte leva utan det, och iom att den inte kostade mer än just A13 så blev det en sån istället.

    Sen är A20 relativt ny, blir nog bättre om någon dev på XDA börjar med sin magi.

    Denna köpte jag: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300985788327&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

    PS: Säkert att det inte är nåt fel på din? A13 får drygt 4000-4500 i Antutu medans A20 får 5500-6000 enligt reviews på nätet.
     
  11. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Flashade in CWM och drog in CM10 från xda igår, men får inte till touchen, provat alla TS-zipar från den tråden. Funderar på om jag ska ge mig på toxicros istället, men den finns väl bara som .img fil, hur flashar man det smidigast med CWM?
     
  12. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    läser du posten om toxicro's rom här på forumet så finns info om vilken modul plattan kör, eller om du läser din script.fex fil från orginal boot-partition (men du bör ha samma som alla andra). Jag har inte plattan på jobbet och kommer kolla matchen efter så det blir inget meck med detta ikväll.
     
  13. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag hoppas på att någon kommer med en bra kärna till A20, det kan helt klart vara felet på min. Den kommer med en ny version och Android 4.2.2.

    Jag tror inte det kan vara "fel" på den, om det är fel på RAM till plattan så borde den inte fungera alls. Det kan vara riktiga skitminnen med dålig timing (typ LPDDR2 med NANDminne), eller ett mjukvaruproblem.

    Edit: Jag hittade att minnesinfo finns i script.bin som all annan info. Enligt någon irc-chat så verkar A20-kretsar fått en nedklockad hastighet till 384MHz, men ska klara upp till 480 eller 512. Inte tillräckligt för att bara vara 40% av min A13, men kan vara en förklaring. Får testa under helgen, det verkar finnas klagomål över just minneshastighet och A20.
     
    Last edited: 15 nov 2013
  14. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det ska finnas en skitbra rom till den plattan jag köpte, eller iaf en fysiskt likadan, på techknow.me.

    Hint hint:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    http://www.techknow.me/forum/index.php?topic=6271.0
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    ev måste du registrera dig.
     
  15. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Hur för man för att flasha en .img med CWM på smidagast vis? eller är det nån som har toxicros ROM som .zip?
     
  16. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Som rbt varit inne på, man måste köra Uberizer som admin, iaf på min Win 7-dator. Jag missade det först och slet mitt hår en smula över det innan jag kom på att högerklicka och ge administratörsprivilegier.

    Windows update tog förresten hem nyare adb-drivers för mig, de första jag hade installerade var från typ 2009. (Har härjat med flera olika telefoner och plattor på den här datorn så jag har f.ö lite svårt att veta vilka drivrutiner som kommer varifrån och vilka som används...)
     
  17. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Update på det här:
    Jag har kört in den där via phoenix och den fungerar ok där det finns drivare. Jag saknar touch, främre kamera och g-sensor så den är obrukbar. Det går inte att sno moduler från orginalbygget som är samma kernelversion och byggverktyg, det verkar vara något Allwinner-relaterat, det ska fungera hyggligt för andra plattformar.

    Det viktiga; jag får mer eller mindre samma värden i bench. CPU bra, minne och io kass, 2d och 3d skapligt (mot t.ex. liknande Tegra2 som jag har i en LG P990). Byter tillbaks till orginal när jag orkar skapa en flashbar .img-fil av min backup, dumma uberizer fastnar på att plattan är en sun7i när man kör restore backup.
     
  18. padfone2

    padfone2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur länge tog det innan ni fick mailet om välkommserbjudandet? För det är väl inte det från buddymail?
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    För mig tog det 2 dagar. Mailet kom från [email protected].
     
    padfone2 gillar detta.
  20. padfone2

    padfone2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade visst inte registrerat mig på rätt länk, därför jag inte hade fått något mail.