Fråga: Köpa G2?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av pataforfan, 18 nov 2013.

  1. pataforfan

    pataforfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej! Jag är desperat efter en ny mobil. Var först inne på Nexus 5, Htc one men nu är jag inne på G2. Gillar nästan allt med mobilen (utan deras gränssnitt men ska ändå ladda ner nova launcher i sådana fall.) MEN jag är rätt rädd att köpa en LG mobil igen. Är en fd Optimus 2x ägare så vill inte göra ett dåligt mobilköp igen.

    Så är det värt att köpa G2? Och finns det några andra fd Optimus 2x ägare som har "vågat" köpa mobilen?

    MVH Patrick
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag känner till hela 2X historien men jag uppmanar dig att glömma det och gå vidare. Hade själv ingen erfarenhet utav den förutom att en kompis hade den och den strulade på många sätt och vis som så många andras.

    Men efter att ha haft G2 i 3 veckor nu så kan jag konstatera att den är stabil som fan hittills. Inga appkraschar eller små hickups i systemet. Telefonen är ett monster!

    Köp.
     
  3. pataforfan

    pataforfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej tack för svaret! Finns det några negativa saker om telefonen som du har stött på än så länge?
     
  4. busteroid

    busteroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det enda negativa jag kan komma på är kameran. Helt ok vid fasta objekt men fullkomligt värdelös när man skall fota något som rör sig. Oskärpa vid minsta lilla rörelse.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kameran fokuserar slött i mörker samt att baksida är hal som en ål med dess blankplast. Det är väl de 2 olika nackdelarna som jag tänker på i första hand.

    Finns en liten kamerafix om man är villig att roota och ha sig dock som gör den bättre ifall man inte orkar vänta på uppdatering.
     
  6. pataforfan

    pataforfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej tack för svaren hörre ni! Och detta är nog sista frågan (tror jag..) vad tycker ni om Meny knappen? Jag specifikt skulle vilja se att man kunde ta bort det och ha istället där man öppnar och stänger ner sina appar som är igång.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Även det går att fixa om man är villig att roota sin lur sen lägga in Xposed Framework med G2 Exposed modulen. Annars är det en grej man får leva med att långtrycka på hemknappen för att få upp recents. Det funkar OK det med stör mig inte nämnvärt på det personligen.
     
    pataforfan gillar detta.
  8. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Lätt det snabbaste och stabilaste jag testat i Android väg. Kommer från en Nexus 4 och G2an är bättre på precis allt. Har ett 50tal appar på den och telefonen har inte hickat till 1 gång på en månad nu. Batteriet är monstruöst bra och skärmen är en dröm att se på. Jag är också lite orolig för uppdateringar men nu börjar det höras från lite olika håll att 4.4 faktiskt kommer, senast bekräftat av Danska LG överkuckun tror jag.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  9. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har under en period testkört och jämfört en G2:a (eller rättare sagt 2 G2:or) med en S4 i9505. Jag antar att det är väldigt vanligt att man som ägare till en telefon oftast bara har bra saker att säga men här kommer min lilla utvärdering som jag själv har upplevt under testperioden på ca en vecka.

    Skärmen:
    Skärmen är grymt bra. Inget snack om den saken. Den är större än S4:ans och känns riktigt bra. Dock så tycker jag att man kan få känslan av att den är lite urtvättad likt den på N4:an. Jag är kanske van vid Amoleda skärmar och kan säga att jag personligen gillar S4:an färger bättre. Detta är såklart en smaksak.

    Design
    Tycker att båda är två plastiga lurar och har svårt att bestämma mig vilken som är snyggast. G2:ans knappar på baksidan kan kännas konstigt till en början men man vänjer sig och det känns faktiskt helt OK efter några dagar. En sak som jag märkte var att det kändes lite besvärligt att höja och sänka volymen när man såg på film.

    Det blir oavgjort race här så länge Knock ON fungerar som den skall, om man skulle få för sig att använda den i en bilhållare för navigering.


    Hårdvara
    Tittar man på hårdvaruspec. så ska G2:an vara bättre på det mesta. Frågan är om den utnyttjar hårdvaran till max då jag inte har märkt någon större skillnad i flytet. Det som talar för G2:an är att LG ser till att uppdatera mjukvaran inom snar framtid så flytet blir bättre, ljudet blir bättre och så kamerans hårdvara utnyttjas till 100%.

    Fördel G2 om LG ser till att komma med lite uppdateringar som förbättrar en del saker.

    Batteri
    Här finns det bara en vinnare och det är såklart G2:an. Helvete vad jag imponeras av batteritiden i den här telefonen. Klockrent!

    Mjukvaran
    Vanilla Android är det som tilltalar mig mest men jag trivs både i LG´s gui och i Touchwiz. LG´s gui har lite bättre flyt då TW lätt kan/kunde hacka till ibland. När jag kört Nova Launcher på båda lurarna så har jag inte märkt något skillnad i flytet när man bläddrar mellan hemskärmar och dylikt. Värt att poängtera är att S4:an blev otroligt mycket snabbare efter 4.3 uppdateringen.

    Både LG och TW har en del egna saker som jag inte använder så mycket och jag kan därmed inte ge någon bedömning på dessa.

    Oavgjort tillsvidare där LG har potential att utnyttja hårdvaran.

    Kameran (Foto)
    Här kommer iallafall jag till den största besvikelsen. Att ta bilder på ett barn som rör sig är mer eller mindre inget man ens behöver ge sig in på. Förstår inte vem det är som släppt igenom detta? Genomförs inte tester innan man släpper telefonen till försäljning?

    Detta är under all kritik och jag har gjort många jämförelser mellan S4:an och G2:an, och så som jag använder kameran så är det just nu en stor fördel till S4:an.

    LG sägs komma med en uppdatering för kameran inom kort och vi får hoppas att det ger en förbättring

    S4:ans kamera vinner även fast den på pappret ska vara sämre.

    Kameran (Video)
    Även videoinspelningen på G2 dras med fokuseringsproblem. Har även här jämfört och skillnaden är inte jättestor på bildkvalitetsnivå. Inte en sådan skillnad så ja skulle bry mig. Däremot så är det sämre kvalitet på ljudet i filmerna på G2:an. Ibland sprakar det till och den är på något sätt känslig när det kommer in nya ljud? Någon som stött på liknande problem på era G2:or? Ljudet är också lite mer burkigt än på S4:an.

    Just nu tar S4:an hem även detta race. Men LG kan nog komma med fina justeringar som gör att den krossar S4;an.

    Mobilnätstäckning
    Tycker båda telefonerna hanterar det riktigt bra. Har inte testat tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om vilken telefon som har bäst täckning.

    Trådlöst nätverk
    Har inte upplevt problem med S4:an men enligt appar så ger G2:an bättre signal.

    G2:an vinner för bättre WiFi-räckvidd.

    Samtalskvalitet
    Det var lite här jag tog beslutet. Alla recensioner har sagt att G2:an ska ha riktigt bra samtalsljud. Min första G2:a blev en DOA då den gav ifrån sig ett sprakande ljud när motparten talade. Min ersättningstelefon gör det inte men:

    1. Det är lägre ljudvolymen i G2:an till skillnad från S4:an. Maxvolymen ger inte alls samma ljudnivå.

    2. Mikrofonen verkar lida av samma problem som LG hade med N4:an och som blev olöst. Jag vet inte om det har med brusreduceringen att göra men den man pratar med kan ibland uppleva att det blir dålig kvalitet och att delar av ord faller bort. Finns massor med trådar om detta problem om man gör en liten googling (N4 microphone distortion).

    Testa att gå in i ett tyst rum (en helt tyst miljö), ring upp ert mobilsvar och prata in ett nytt välkomstmeddelande. Låtsas att ni måste prata väldigt lågt så ni inte väcker någon. Då kommer ni märka vad jag menar. Om det nu inte är så att jag lyckats få två exemplar som varit dåliga.

    S4:an vinner även här. Eftersom jag länge drogs med problemet på N4:an så är jag inte intresserad av att dras med det igen.

    Som ni märker så är jag inte riktigt nöjd med G2:an. Jag har försökt få mig själv att tänka om väldigt många gånger och behålla den men jag tror inte att LG kommer komma med uppdateringar på alla dessa problem, iallafall inte inom den närmsta tiden.

    Smaken är ju som baken och de flesta säger ju att de älskar sin G2:a och att det är den bästa telefonen de någonsin haft, vilket det också borde vara. Jag kanske är för kräsen av mig helt enkelt men som det känns nu kan jag inte rekommendera den här telefonen.
     
    MatsGF gillar detta.
  10. pataforfan

    pataforfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Sådär sa dem med 2X också, men blir nog ett köp imorgon iaf! :D
     
  11. pataforfan

    pataforfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för de där svaret! Då jag har haft en S3 så vill jag inte ha S4:an då jag vill testa något nytt! (Vilket jag alltid tycker är lite smått spännande och lite oroväckande för). Blir nog ett köp av G2 iaf! :)
     
  12. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Absolut. Jag ville bara dela min upplevelse jag haft med telefonen, och att jag jämförde den med just en S4 var för att jag hade en sådan sedan tidigare.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  13. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Gick från S3an till denna lur och jag är grymt grymt nöjd! Min ända beef med luren är kameran som många redan nämnt men den tror jag kommer förbättras framöver. Utöver det är jag mycket nöjd och rekommenderar den varmt!

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nja det beror ju på hur man ser det. Men man kan ju inte säga att den utnyttjar hårdvaran till max från fabrik. Absolut inte. Det är upp till en själv att trimma den den sista vägen för att kräma ur den prestanda som den är kapabel till. Har justerat governor både på stock och i CM och det blir en markant skillnad i flyt när man tweakar parametrar åt performancehållet. Tillverkare vill väl balansera batteritid och performance. Men denna har så bra batteritid så man kan trimma den lite utan att det påverkas alltför mycket åt det negativa hållet.
     
  15. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Exakt. Det gör den ju inte men jag tycker inte man ska behöva göra dessa justeringar själv. För nått år sedan hade jag lätt lagt in CM och kört samt trixat med kernel etc. Men jag känner att den tiden är förbi för mig.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Alltså den har ju säkerligen bra prestanda vid spel och sånt. Men just det att det krävs väldigt hård belastning för att den ska upp i de högre frekvenserna. Det är det jag justerat i governor nivå. Att den håller sig på högre frekvenser ofta samt håller sig kvar där längre innan den dippar ner igen.

    För den som vill räcker det att roota luren, installera Trickster MOD från Play Store och börja trimma då det går utmärkt att göra så med stock kernel. Således är det inte mycket jobb med det hela. Gjorde stor skillnad i gränssnittet för mig. Men med CM så märks skillnaden ännu mer hur lent och snabbt allting är.
     
  17. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag kom på en sak som är lite negativt.
    I bilhållaren vill jag ha möjlighet att släcka ner skärmen.
    Är man ute i luncher funkar det med double tap men om jag tex har maps igång vet jag inget annat sätt än med powerknappen och den sitter ju på baksidan...
    Iofs jobbet jag åt den med den typ av hållare jag har men det är ändå bökigt jämfört med en knapp på sidan eller toppen.

    Någon kanske har bra tips å hur man hanterar den i bilen?

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  18. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jo, jag är en av de missnöjda O2X ägarna...

    Men inget av det jag störde mig på den luren finns på LG G2! Kanon telefon, just jag är lite bitter över att samtalskvaliten inte är den absolut bästa jag upplevt, men enligt många andra är den riktigt bra även på den punkten. Kanske har det med andra faktorer att göra?

    Hursom helst, testa den. Jag har sett pristips här på forumet som jag tycker är anmärkningsvärt låga för en topplur!
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dubbelknacka på statusbaren.

    Sent from my G2
     
    MatsGF gillar detta.
  20. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En annan fråga gällande bilhållare, hur gör man under pågående samtal om man vill höja och sänka volymen. Är det på headset då eftersom man troligtvis inte kommer åt knapparna?

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk