Diskussion: Chromecast 1st gen (2013)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av mupp, 24 jul 2013.

  1. BMarkusK

    BMarkusK Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Nu har det nästan varit lite väl tyst om chromecasten från googles sida. När släpper dom den på riktigt? Har väntat på det länge nu, men nu känns det nästan som att dom gett upp denna med?

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  2. Papaz

    Papaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER



    Jag undrar också det.. om det inte händer något snart så kommer jag att köpa någon HTPC eller liknande!!? :(
     
  3. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Yes det går att göra.
     
  4. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Fick hem min Intel NUC (Haswell i3) för några dagar sedan, min CC är inte ens inkopplad mer. Lite synd då jag verkligen såg fram emot att CC skulle släppas, men den är alldeles för begränsad... vill man se något annat än youtube / netflix (och då i princip bara svenska netflix) så är man ändå tvungen att koppla in datorn.

    Google måste ju iallafall få till det så CC fungerar som airplay mirror, det tycker jag är det minsta man kan begära.

    Intel NUC är fantastisk, kör Win 8.1 på den med XBMC, bootar på typ 5 - 10 sekunder (3 sekunder från sleep-läget) och låter nästan inget alls.
     
  5. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Nej, det går väl ändå inte? Du kan spegla Chrome men det är det enda. Inte övriga saker du gör på datorn. Sedan kan man streama från specifika tjänster som stödjer Chromecast som t.ex. Netflix och Youtube. Jag har för övrigt en Chromecast själv och har inte sett att man kan spegla skärmen oavsett vad som visas på den.

    EDIT: Skulle kanske kunna vara så att det är någon BETA-funktion som tillåter det. Måste kolla upp det mer noggrant.
     
    Last edited: 19 nov 2013
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är inga problem att köra andra utbud på Netflix. Jag kör unblock-us.com. Det som är riktigt bra är att det finns en mobilapp där man enkelt byter land. DNS är konfigurerat i routern (som kör Tomato) och Googles dnser skickas också vidare till unblock-us servrar.

    Själv har jag en raspberry pi med XBMC vid varje tv utöver mina chromecast men jag ser det som två helt olika användningsområden.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  7. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Om jag kör Svt Play i fullscreen via Chrome, får jag ingen bild, endast ljud.

    Några idéer om varför?
     
  8. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
  9. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

  10. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Visst går det att få unotelly / unblock-us och annat att fungera, men det är minst sagt krångligt och inget för vanliga användare. Att inte ta DNS inställningar via DHCP var ett mycket dåligt val från Googles sida.

    ... sen har jag svårt att förstå poängen med CC just nu, det enda man kan ha den till är ju youtube / netflix, och man kanske kan visa bilder på den... det finns verkligen inget annat användningsområde för den!
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Varför var det ett dåligt val?
    Att hålla på och ändra dnser här ju inte heller till allmän kunskap. Man får väl sätta sig in lite i det hela om man vill lura Netflix mfl. Att det finns få appar än så länge vet vi ju och jag ta ställning utöver det men jag personligen är mycket nöjd med vad den klarar idag och mer lär komma.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
    Last edited: 20 nov 2013
  12. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det handlar inte bara om att lura netflix, t.ex. så kan man kan lätt se användningen av chromecast inne på företag för att spegla skärmen till t.ex. projektorer för presentationer, i mötesrum och annat.
    Att sätta statiska DNS servrar begränsar också användningen på (vissa) företag.

    DNS kan användas för att tunnla trafik ut ur nätverk utan att den kan monitoreras på samma sätt som t.ex. HTTP (du kan alltså tunnla SSL / HTTP via DNS), så det är inte så populärt hos alla, och därför är det inte helt ovanligt att DNS requests blockas om dom inte går till företagets egna servrar. Man ska alltså inte få visa youtube clips om man blockar andra DNS'er än sin egen, utan att hålla på med specialregler för just CC? Som sagt, ett onödigt hinder.

    Utöver det krånglar man till det för användare som vill ha lite kontroll över trafiken som går ut, inte bara för att låtsas vara i ett annat land utan också för att man kan få ut en hel del information från DNS requests, och i dessa dagar med FRA / NSA övervakning så är det inte helt fel att vilja begränsa detta bäst det går. Varför ska du _inte_ få använda din egen DNS server?

    Jag tycker detta var ett väldigt dumt val av Google, och jag säger det för jag ser inte överhuvudtaget vad dom vinner på att hårdkoda deras egna DNS'er, samtidigt som jag kan se hur det gör deras produkt sämre på flera fronter. Om inte DNS funkar inne på nätet så kan man ju inte göra något, så man kan inte ens hävda att man gör detta för att det ska bli lättare för användare.

    EDIT: Då DNS tunnlar ofta används på hotelnätverk för att slippa betala för uppkopplingen, så är det också rätt vanligt att externa DNS requests blockas på dessa nät. Varför ska jag inte få koppla in min CC i hotellets TV när jag är ute och reser (och tro mig, som affärsresenär med ca. 30 hotelnätter om året så är netflix en extremt bra tjänst, och nästan alla hotel jag bor på har en HDMI port).
     
    Last edited: 21 nov 2013
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För att Google antagligen vill kunna garantera att just deras hårdvara använder sig av just deras mjukvara. Kanske garantera någon viss uptime eller något. Jag ser fortfarande inte problemet som du ser. Det är inga större problem att nata om dnserna. Jag gör det själv idag men det är ju inte för vem som helst. Jag antar dock att Googles dns faktiskt duger utmärkt för nästan vem som helst.

    Vadå om inte dns funkar? Då kommer du väl knappast åt de sidor som ska streamas heller från företag som av någon konstig anledning skulle blockera dnsförfrågningar. Då kanske man inte sitter med Chromecast på jobbet iofs.

    Om du är rädd för övervakning av nata om Googles servrar att peka tillbaka till sin egna så är problemet ut världen.

    Det skulle väl vara hotellet då men jag visste inte att DNS ställs in på det sätt du säger. Jag kör själv Googles i mina prylar. Än så länge så har jag klarat mig från trubbel.
    På jobbet så kör jag Googles för alla.

    Vad sen Google skulle vinna på det har jag ingen aning om men någon sorts tanke lär det väl finnas. Begränsas det så mycket som du påstår så håller jag med om att det är ett dumt val. Tyvärr så är det deras produkt och vill man ha sina dnser så kommer man att fortsätta att ha det. Jag tror att de flesta kommer att fortsätta att köpa den ändå. I vilket fall så kommer den ju att bli rootad snart igen kan jag tänka mig. Då lär man kunna ställa in allt möjligt själv .

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
    Last edited: 21 nov 2013
  14. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tror du missat min poäng, du kan tunnla vanlig trafik via DNS requests. Titta på denna: http://dnstunnel.de/

    Det hotel och företag gör är alltså att dom blockar DNS request som ska gå till någon annan IP än deras egna DNS servrar.

    NAT:a om DNSer kan du göra hemma, blir svårt att göra det på hotellnätet eller på jobbet. Sen kräver det, utöver kunskaper, att du har "rätt" router.

    Om vi vänder på frågan istället, vad ser du för bra anledningen med att låsa DNS?

    (Mjukvaran fungerar precis lika bra oavsett DNS server, så det köper jag inte)
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag personligen ser ingen bra anledning. Kanske det där med att leverantören, Google i det här fallet, vill garantera något. Google tycker ju förstås att deras dnser är bäst. ;-) Jag kör deras dnser eftersom att det finns en rätt bra kontroll som varnar för sidor för nätfiske och sånt.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fast nu kör jag ju mina dnser via något mysko företag istället och jag skickar även vidare trafik från/till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 till det företaget. ;-)

    Jag vill inte försvara Google utan mer förstå varför man har valt att göra så. Man kan lika gärna använda dnsen som routern meddelar.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
    Last edited: 21 nov 2013
  17. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag är också lite negativ till CC, jag hade höga förhoppningar om den, var tidig med att skaffa en men sen har det bara varit en besvikelse. Har inte kunnat ha den till typ något alls, som jag tänkt från början. DNS problemet var droppen som fick bägaren att rinna över.

    Aja, nu har jag min Intel NUC, så CC får ligga kvar i lådan tills dom får ordning på det, så ska jag se om jag kan använda den till sovrumsTVn.
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag är mycket nöjd med mina ccs. Barnen och jag använder den dagligen. Att stödet för appar var skralt visste jag när jag köpte. Jag kör ju också rpi med xbmc vid mina apparater.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det kom en uppdatering till Chromecastappen nyss iaf. Alltid något. ;-)

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  20. barbatos

    barbatos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2012
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Min har då samma version ännu.

    Skickat från min SM-T210 med Tapatalk