Fråga: Nexus 5 vs s4

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av mjoha, 20 nov 2013.

  1. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har beställt en nexus 5 har aldrig tidigare haft en nexus, men jag funderar på att avbeställa och köpa en s4a istället. Vilken hade ni tagit? vilken telefon är bäst? Jag spelar aldrig, men jag andvänder telefonen till allt annat (den har ersatt min dator) för tillfället har jag s2 pga min senaste "riktiga telefon" gick sönder. Jag vill alltså ha någon av dessa två mobiler inga andra är intressanta, men jag e kluven HJÄLP MIG ATT BESTÄMMA MIG :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  2. djchester

    djchester Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Båda är ju ganska lika om du tittar på jämförelser:
    http://www.phonearena.com/phones/compare/Google-Nexus-5,Samsung-Galaxy-S4/phones/8148,7597

    Skärmteknikern skiljer, AMOLED på S4 vilket kanske är en fördel. Nexus 5 kan du ladda trådlöst vilket är en fördel om man hatar att pilla in kablar i små hål. Lite vassare hårdvara i Nexus 5 vad gäller CPU och grafik. Sedan har Nexus 5 senaste och renaste Android i ca 1½ år framåt.

    Sen är det väl mer vilken du tycker är mest tilltalande rent visuellt och känslan i handen. Lycka till med valet! :)
     
  3. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    S4an har jag känt på och den gillar jag, men nexus 5 har jag inte sett i verkligheten, skärmen e en viktig detalj för mig, anledningen till att jag står i valet och kvalet är att s4an blir 100 kr dyrare/månad än vad nexus 5 blir, och frågan e om den e värd det? Jag ska alltså förlänga mitt abonnemang

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Last edited: 20 nov 2013
  4. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är ju högst subjektivt men jag var aldrig nöjd med min S3 t.ex. Den laggade även fast jag provade olika launchers och så var det för mycket bloatware. Givetvis är ju S4an nyare men har förstått det som att den också har en tendens till att lagga, iaf enligt en kompis. Hur som helst så kan du ju vänta och känna på N5 när den kommer i butik. Jag är själv väldigt sugen på den men tänkte vänta tills den blir billigare och i förhoppning att 32 Gb-versionen kommer till Sverige.
     
  5. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Jag hade valt Nexus 5 alla dagar i veckan även om priset varit detsamma. S4an känns rätt gedigen i handen men N5an är utan tvekan snäppet vassare enligt mig. Baksidan är det som avgör.

    Vad gäller hårdvara vinner N5an även om skillnaden i vanligt användande är försumbar.

    Det som stör mig mest med S4an är att Samsung envisas med att inte implementera mjukvaruknappar på skärmen samt att S4an, hur otroligt det än kan låta, känns seg i vissa moment. Jag vet inte om det är meningen att det ska kännas trögt när man trycker på hem-knappen men tycker det varit likadant på samtliga Galaxy S modeller. S4an har några roliga funktioner men ärligt talat känns de mest som saker man aldrig har någon större nytta av och kan klara sig utan.

    N5ans mjukvara är rent android vilket, som redan nämnts, betyder att du kommer få snabba uppdateringar. Det är även ett riktigt välputsat OS nu. Personligen tycker jag android gick förbi Samsungs skal (Nature eller TouchWiz eller vad de kallar det) för flera versioner sedan. Innan ICS går det kanske att fråga sig om inte TW var en liten fördel men personligen tycker jag att det bara är överflödigt nu. N5an har även några små godsaker som att den alltid lyssnar efter "Ok Google" från startskärmen vilket i mina ögon gjort talfunktionen användbar medan den i tidigare versioner var rätt meningslös då man ändå var tvungen att trycka sig fram till att den skulle lyssna på tal. Det är dock möjligt att detta bara gäller när man har engelska som språk, ej säker.

    Personligen har jag en vit 32 GB Nexus 5, har haft den i lite mer än 2 veckor och jag måste säga att även om skillnaden i hårdvara och mjukvara inte är så värst stor jämfört med Nexus 4 som jag hade innan, så känns det som ett stort steg framåt. Ungefär samma känsla jag hade när jag gick från Nexus S till Galaxy Nexus. Den känns inte längre som en lur som säljs till nördar bara för att de vill ha vanilla android, snabba uppdateringar och bra hårdvara utan det känns som en lur som min yngre syster lika gärna skulle kunna ha utan att sakna de attribut som jag nämnde ovan.

    Jag bör nämna att jag har aldrig ägt en lur ur Galaxy S-serien, men som hopplös mobilnörd har jag spenderat ett antal timmar med samtliga versioner efter att vänner har köpt upp sig på dem. Med andra ord, jag har en bra känsla för hur S4 är men inte hur den är dag ut och dag in.

    Summa: hade priset varit samma för båda lurar hade jag valt Nexus 5, även om jag hade tittat en och två gånger på S4 först. Med en skillnad på 100 kr i månaden (vilket jag antar är över 24 månader) är det inte längre en fråga om saken för min del. Hade S4an haft Note 3s penna och skärmstorlek hade det varit något svårare, men S4 och N5 är för lika på för många punkter för att det priset ska vara försvarbart, i mina ögon.

    Edit: vet att en del föredrar S4 då den har löstagbart batteri, då jag själv använder telefonen otroligt mycket och en hel del till ingress vilket suger batteri som få andra saker har jag ett externt batteri från Sony som jag kan plugga in. Det är större än ett löst batteri men den kan också ladda luren från tom till full lite mer än 3 gånger innan den kräver laddning. Det kräver inte att jag startar om telefonen för batteribyte och jag behöver inte byta batterierna igen för att se till att ladda båda.
     
    Last edited: 20 nov 2013
    mjoha gillar detta.
  6. hattori hanzo

    hattori hanzo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Det är för o nackdelar med bägge. Nexusen får ju uppdateringar direkt. Men S4 har bättre kamera, bättre batteri, mer minne iom minneskort, fimns en del schyssta tillägg i Touchwiz (sen så är det mycket bloatware och en del gimmick saker i den oxo).

    Tror S4 kommer stå sig ganska bra ett tag framöver, men nexusen kommer stå sig längre.

    Har nog mer jämfört nexus 5 o note 3.
     
  7. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för många bra tips superbra och nyttig läsning, fyll gärna på med mer...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk