Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag kör allvarligt talat av vägen utan mina dubbdäck..
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag har kört på isiga och snöiga vägar har en hel del. Absen har fått arbeta en gång. Och detta var allround däck som fått arbeta i Hemsedal m.m. Inga problem. Man får ju dock alltid agera korrekt med förutsättningarna som dvs förhållandena som råder just då.
    Fallet med abs var en nedförsbacke som hade fult fått massa is en vårdag och sedan en sväng.

    Ja,hjärtat satt i halsgropen då jag trodde jag var på väg rätt in i ett jävla träd.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  3. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Kanske säger mer om din körstil är om dubbdäck i allmänhet... ;)
     
  4. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    :innocent:
     
  5. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Den som glidit på blankis med friktionsdäck och sedan kört på samma is med riktiga dubbdäck vet att det är en jävla skillnad.
    Alternativet att avgiftsbelägga dubbdäck fungerar naturligtvis, för att på så sätt sålla bort de som egentligen inte behöver dubb. Dock skulle det bli ett rejält ramaskri...

    Men till alla som villkorslöst vill förbjuda dubbdäck i innerstan - skulle ni kunna lösa mitt problem?

    • Min sambo har hästar i ett stall ett par mil utanför stan.
    • Vi bor i en lägenhet på Södermalm.
    • För att komma till stallet med kollektivtrafik är det två byten och en promenad på ca 6 km.
    • Vägen till stallet innehåller ett antal branta backar, inklusive kurvor i backarna.
    • Förra året var vägen istäckt ända in i mars.
    • Man kan inte köra fort på vägen eftersom det kryllar av folk som rider på vägen.
    Hur löser jag problemet om jag inte får ha dubbdäck på min bil hemma? Jag har uteslutit orimliga alternativ som att skaffa garageplats fyra mil hemifrån och att byta däck eller sätta på snökedjor 4 ggr/vecka. Och nej, jag tänkte inte flytta för att lösa problemet.

    Att det sedan går lika bra med friktionsdäck på snö är en annan sak. Vad hjälper det om man ändå måste köra där underlaget är is? Det relevanta för mig som person är ju inte att jag "klarar de flesta underlag minst lika bra som om jag hade haft dubbdäck", utan att jag inte glider av vägen när underlaget är sämre än vanligt.
     
  6. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Är du seriös?

    Du är ju precis ett bra exempel på vad jag försöker få fram. Men du inser inte det själv. Så jag lägger ner.

    Men fortsätt du kämpa om dubbdäcken och gör världen till en bättre plats. Varför bry sig om att vi pissar ut ca. 6 miljarder ton koldioxid (inte kolmonoxid) per år i världen med våra bilar.

    Om vi fortsätter på samma bana så räknar många forskare att runt år 2050 kommer en tredjedel av världens djur och växtrike vara utplånat pga dess förstörelse. Men då! Då kommer vi sitta och slå oss på bröstet och säga. Men hey! Vi slutade med dubbdäcken iaf! Fan vad vi är bra.
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Det är ju enkelt, hon får ta med en häst hem och ställa i cykelförrådet. Så får hon rida på den ut till stallet ;)
     
  8. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Koldioxidutsläpp och dubbdäck är två helt olika diskussioner som inte har med varandra att göra...?

    Vi bor på Södermalm. Om man ställer en häst i cykelförrådet så är den stulen, alkoholiserad eller klädd i halsduk och basker när man vaknar morgonen därpå... :P
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Avgiftsbeläggning är nog ett sätt. För att få ner antalet förhoppningsvis en del. Totalförbud leder nog till att luften blir bättre eftersom fler nog följer lagen, särskilt om det kontrolleras och boten är hög
    Men annars är ju ändrad körstil ett ganska bra tips.
    Det går ju fortfarande att köra på is med dubbfria vinterdäck men klart som fan kan man inte köra som om man hade dubb.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Va? Du är ju du som tycker vi kan acceptera ett gift bara för det finns ett annat gift. Fan, ricin och cyanid till alla! Ja, jag tar det till en extrempunkt för att få fram poängen att din ståndpunkt är helt befängt. Ta och läs på lite och kom tillbaka.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  11. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    Att få se en alkoholiserad häst i basker och halsduk i ett cykelförråd hade gjort mitt liv fulländat!:cool:
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Echos, utveckling går framåt. Pm10 är farligt och leder till sjukdomar. Varför inte förbjuda något man vet dödar?

    Koldioxidutsläpp forskas det också på, du kan tex se från Paris air show hur Rolls-Royce presenterade ett koncept med hybridmotorer för flygplan. Även inom fartygsindustrin sker det mycket för att minska utsläppen, även där är eldrift/hybrider saker som används.

    Mitt exempel med kolmonoxid, ja jag sade mono. Var för att ge ett exempel. Istället för att skriva CxO. en katalysator används för att.minska tex kolmonoxid och kväveoxider, kväveoxider som försurar vara skogar och hav
    Istället får du tex ut kväve
    Kolla upp hur mycket kväve som finns i luften som du andas.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Du vill hellre att vi istället för att fokuserar på det största problemet riktar fokus på ett mindre problem.

    Istället för att rikta energi, pengar och tid på ett problem som är ett mot jordens överlevnad så tycker förespråkar du att vi riktar det mot ett problem som inte är i närheten av något ett sådant hot mot jorden och dess invånare.

    Det typiska tänket att vi gör något åt något iaf och det är bra. Istället för att se det stora hela och inte lämna det åt andra.

    Sen försöker du få det till att jag tycker det är jättebra att dubbdäck finns och förstör. Urdålig argumentation att försöka köra med den omvända argumentationspsykologin.

    Som jag sa till dig i tidigare inlägg. Du verkar inte förstår vad jag menar. Precis som @superstefan. Som så mycket annat i samhället fokuserar man på mindre saker istället för att fokusera på dom stora sakerna.

    Gör ni så i vardagen också? Ni får en vattenskada i källaren och istället för att få stopp på vattenflödet som gör att det rinner ut vatten i hela källaren så börjar ni torka upp det först?
     
  14. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Alltså, grejen är att när man möter en hästkrake i en svängande, smal uppförsbacke så måste man stanna/krypköra. Att sedan fortsätta köra framåt på ett säkert sätt efter att ha stannat i dessa backar är inte helt lätt...
    Jag vågar påstå att det inte är möjligt att lösa den situationen på ett bra sätt med dubbfritt, grundat på att jag halkar rätt duktigt även med våra nya dubbdäck. Och då kör jag ändå löjligt försiktigt och gör allt för att inte varva motorn mer än nödvändigt - återigen med hänsyn till tidigare nämnda oförutsägbara fyrfotingar.

    Jag anser att avgiftsbeläggning är det enda vettiga sättet. Vissa behöver dubb, men långt ifrån alla som använder dubb behöver det egentligen. Däremot skulle jag bli skogstokig om jag behövde betala fler tusenlappar än jag redan gör i bilrelaterade avgifter.

    Ja, alltså, jag håller ju med dig egentligen... Men det är ingenting min sambo behöver veta om... :teeth:
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ok Echoes, vad ska vi fokusera på? Fan vi stänger ner alla sjukhus och tar över alla läkemedelsbolag enbart för att få bukt på utsläppet av bland annat koldioxid. Låter det som en bra plan?

    Du förstår att man kan jobba på flera plan samtidigt?

    Nej, för partiklar som kan leda till folks död, det har ingen koppling till någons överlevnad att göra.

    Forsätt gladeligen bara försöka motarbeta ett problem. Fan vi kan skita i AIDS med. Fram mrd den gamla grå betong för lite radon kan inte skada.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    En fyrhjuling ;-)? Skämt åsido. Förbjud det i vissa områden för folks hälsa och avgiftsbelägg det generellt. Folk hatar ju när de faktiskt måste betala för sin egna förbrukning (vägtull) :-P. Då det även sliter mer på asfalten.
    Ska ge dig starta i brant backe som är enbart is, slutade med att jag var några cm att dra rätt in i en annan bil (min bil skulle starta efter ett stopp men kom inte upp utan gled pga isen ner och det var inget man kunde göra, förutom att be :-P)

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Lite så. Partiklarna ifrån dubbdäck dödar fler än man tror.

    Känns dumt att argumentera FÖR dubbdäck när alla undersökningar pekar mot samma resultat.

    Ibland får man tänka lite utanför boxen!

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Citera inte mig mer. Ingen idé att diskutera med dig. Du kommer bara med korkade jävla argument som "stänga ner alla sjukhus".

    Jag har heller aldrig argumenterat för dubbdäck. Som sagt, du läser inte vad jag skriver eller så fattar du bara trögt.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är du som enbart vill motarbeta ett problem.

    DU vägrar att ens komma nära ämnet som vi diskuterade, nämligen dubbdäcks vara eller inte vara. Du får bevis hur skadligt det är och skiftar sedan fokus till en fråga ingen har rört. Det är inte riktigt så man diskuterar ett ämne, ett smart sätt att inte erkänna att man har fel och på så sätt leda fokuset till något annat. Vi snackar om att Pm10 leder till folk dör och du tar upp tomgång i ett garage.

    Sedan vill du att samhället enbart ska motarbeta ett enda problem nämligen utsläpp. Du vägrar fortfarande ta original-ämnet med tång utan nu finns det bara ett enda fel i hela världen. Och eftersom det finns så blir det ok att andra problem finns.
    (det var här jag för poängens skull drog till med cyanid,ricin,radon,asbest, Pm10,vapen.) poängen som ville visas om du inte förstod det är att samhället har MÅNGA sjukdomar/fel. Men man kan jobba på flera plan med flera problem samtidigt.

    Nu vet jag inte hur ärlig du var med att vi bara kan jobba med ett problem åt gången, det kan mycket väl vara så att du ansåg dig besegrad kring dubbdäcken.
    Faktumet kvarstår, dubbdäck är inte betydligt bättre ur säkerhetsperspektiv men det är förjävla dåligt ur ett hälsoproblem. Läs forskning, två miljöforskare i DN debatt vars inlägg jag citerat.

    Det är lite lamt med att komma med citera mig inte mer, du bara undviker originalämnet ytterligare en gång. Nu vet jag inte vem det var som skrev första inlägget att dubbdäck skulle vara så sjukt mycket bättre.

    Men jag kör samma mynt, eftersom du flyger iväg off topic och sedan förlöjligar exemplen jag gör genom att bruka din logik för att dra slutsatser så är det ganska meningslöst. Men hey, läser du hela det här inlägget sakligt så kanske diskussionen kan starta om.

    Själv sitter jag på jobbet där vi utvecklar produkter som har hårda krav från statliga organisationer och kunder för att inte släppa ut något. Så det är det jag gör till vardags, och så tar jag bussen till jobbet. Betalat vägtull har jag också gladeligen gjort. I slutändan skiter industrin i utsläppet i sig om det inte vore för statliga krav, däremot vill de sänka förbrukning av fossila bränslen (olja) pga kostnaden.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Dubbdäck is teh shit!

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.