Tips: LG G2 för 3800 kr hos Ginza

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Drenken, 16 nov 2013.

  1. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det duger inte vad gäller de som har beställt redan. De skrev väl inget om begränsat antal och först till kvarn och sånt. Det skulle inte heller duga om de har skickat bekräftelse till den som beställt.

    Det är inte slut på g2or. Det är bara att beställa hem fler.
     
  2. tomasborlin

    tomasborlin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    För Ginza är ni försumbara små lortar i det här sammanhanget, vad fan ska ni göra åt saken?
     
  3. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    De kan kräva att få den för det avtalade priset. Om Ginza säger nej, vilket de gjort kan de anmäla till Allmänna reklamationsnämnden och kräva att få telefonen för det avtalade priset. Jag tror att de skulle få rätt.

    Information om hur man anmäler finns här --> http://arn.se/Konsument/Hur-jag-anmaler/.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Bita Ginza i arslet? I det här fallet så ska kunden få rätt om man bara står på sig eller drar in ARN i det hela.
     
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Du får läsa på KKL innan du uttalar dig. Näringsidkare n får inte i sina avtalsvillkor försämra KKL. Du är så okunnig och bashar på folk som kan. Du får skilja på köplagen och konsumentköplagen. Sluta vilseleda folk.

    Sent from my A1-810 using Tapatalk 4
     
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Här är en intressant artikel i ämnet som tar upp flera utslag från ARN: http://knyt.se/blog/2011/02/03/ratt-nar-det-blev-for-billigt/
    Kortfattat så beror det på om ett avtal faktiskt har ingåtts, vilket faktiskt kan bero på hur mailen man får har formulerats och om pengar dragits från kortet. Det beror också på om man borde förstått att priset var för lågt.
    Men oavsett vilket så finns det inte så mycket att göra, ARN kommer inte hantera fallen då prisskillnaden är för liten mot att köpa den på annat ställe.
     
  7. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Vad jag kan se så har arn 1000 kr som gräns för att ta upp ett ärende. I detta fall är väl mellanskillnaden just 1000 kr. 3795 kr mot 4795 kr som den kostar nu. Bara att anmäla till arn.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Haha okej lycka till med att få mobilerna för det priset. Jag är okunnig och ni alla är jurister :-D

    "folk som kan" :sly:

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
  9. because

    because Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns nu exempel där Ginza ändrat sig och erbjudit telefonen till samma pris som i helgen. Mitt tips är att ta kontakt med Ginza.
     
  10. Nak muay

    Nak muay Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Blev kontaktad av Ginza imorse. Kommer att få mobilen för 3795 kr.
    Och ja, du är okunnig.
     
    karstensson gillar detta.
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    "goodwill" googla på det ;-)

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
  12. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Trött jag blir på personer som du... Men visst, jag tar gärna en rättslig diskussion med dig, som har "bra insyn på hur lagen egentligen fungerar".

    Av Avtalslagen (1915:218) framkommer att bindande avtal föreligger när "ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat". Detta har skett då personerna beställt en vara från Ginzas webshop och dessutom fått en beställningsbekräftelse där pris och produkt framgått. Avtalslagen (1915:218) fastställer vidare att bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas.

    32 § första stycket Avtalslagen (1915:218) fastlägger att ”Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.”

    Ovanstående paragraf förekommer i Avtalslagens tredje kapitel. Detta kapitel är indispositivt, dvs. tvingande och omöjlig att avtala bort (t.ex. med egna köpvilkor). Bestämmelsen används ofta e contrario dvs. motsatsvis, vilket betyder att om har man skrivit fel och motparten är i god tro är man bunden vid sin felskrivning. Motparten (kunderna) är i god tro eftersom priset inte varit tillräckligt lågt att för kunderna ska misstänka att det är något fel och således agera i ond tro när dom la beställningen.

    Om du nu fortfarande har fastnat för avtalsvilkor så kan du kika på 10 § i Lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (1994:1512), som fastlägger att ”om innebörden av ett avtalsvillkor som inte har varit föremål för individuell förhandling är oklar, skall vid en tvist mellan en näringsidkare och en konsument villkoret tolkas till konsumentens förmån.”

    Vill du ha lite rättsfall? Visst:

    Ett möbelföretag har ansetts skyldigt att sälja ett skåp till ett pris som av misstag angivits till för lågt belopp, eftersom misstaget upptäcktes först efter det att ett bindande avtal kommit till stånd. I detta fall hade företaget reserverat sig för tryckfel, men ARN beslutade ändå till konsumentens fördel. (Ärendenummer:1999-3222)

    Efter ett erbjudande i en annons träffades ett avtal om köp av en bil. Därefter försökte säljaren ändra avtalet och frångå erbjudandet i annonsen. Detta godtog inte nämnden. Eftersom uppgiften har rättats först sedan avtalet slutits har uppgiften rättats för sent. Företaget är därför bundet av det avtal som ingåtts. (Ärendenummer: 2000-6281)

    Antingen kommer du med motargument som har rättslig grund och som talar emot det jag och många andra hävdar (och som Ginza sedermera bekräftat genom att gå på kundernas linje) eller så föreslår jag att du och din attityd håller dig borta från denna tråd.
     
    karstensson, sektledaren, Berklar och 3 andra gillar detta.
  13. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    Konsumentköplagen är lite luddig, men du kan ju åberopa §12 och §14 om du betalat!

    12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

    Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

    Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet

    14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

    Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled

    Sent from my LG-D802
     
  14. Yoojimbo

    Yoojimbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Klagar på men får inget gensvar än så länge. Vad har ni som lyckats sagt?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  15. smurfb

    smurfb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skrev bara att jag förväntar mig att dom uppfyller sitt avtal med mig och då erbjöd dom sig att sälja för priset som var på ursprungsordern.

    Men jag gick och köpte en i annan butik istället, även om det var 600kr dyrare.
     
  16. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag gjorde likadant. Samma dag som jag fick reda på att jag inte skulle få den från ginza, åkte jag och köpte en på netonnet i stället.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4