[Joors] - Frågor och svar

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av danielc.se, 10 apr 2013.

  1. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Hej,
    Sedan december jobbar jag hos Joors, världens första reklamfinansierade mobila bredband. Jag har sett en del trådar där användare har haft funderingar kring Joors och startar därför denna tråd där ni kan ställa frågor.

    Vad är Joors?
    Joors är ett mobilt bredband utan månadsavgifter. Det är istället reklamfinansierat, vilket innebär att det kan visas reklam vid ett antal tillfällen. Reklamen består av bilder eller en film på ett par sekunder och dessa kan självklart klickas bort om de inte är intressanta. Reklamen dyker enbart upp vid tillfällen då den stör så lite som möjligt, till exempel vi uppkoppling eller när enheten väcks ur viloläge.

    Hur fungerar Joors?
    Joors är en virtuell operatör i Telia Soneras nät. Vi erbjuder användare 2GB surf i upp till 10 Mbit/s varje månad, helt utan månadsavgifter. Tar kapaciteten slut en månad kan man köpa till 2GB eller 5GB extra, annars blir hastigheten begränsad resten av månaden. Månadsavgiften är och kommer alltid vara 0 kronor.

    Du beställer ett SIM-kort som du stoppar in i din surfplatta (eller USB-modem om du använder en dator), installerar vår applikation och ansluter via den. Svårare än så är det inte.

    Vad kostar det?
    Det enda du någonsin behöver betala är en startavgift. Du får då hem ett SIM-kort. Startavgiften ligger vanligtvis på 495 kronor, men är just nu sänkt till 295 kronor.

    Vilka enheter har stöd för Joors?
    Joors fungerar på Androidsurfplattor med Android 4.0 eller högre. Vi har även stöd för iPad, Mac och Windows XP eller nyare.

    Vår app finns i Google Play. Den går även att ladda ner från vår webbsida, om du vill köra Joors i en smartphone. Appen är inte utvecklad för smartphones i dagsläget, men det fungerar.

    Har du några frågor får du gärna ställa dem här, eller besöka http://www.joors.com/.
     
    Last edited: 18 dec 2013
  2. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    2 gb på en smartphone är inget data bandbreden kommer inte räcka till sammt så är det Dåld Reklam i dom felsta Gratis Apparn
     
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Skolkat från svensklektionerna/SFI?
     
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Allt beror på hur man använder telefonen. Jag klarar mig med 1 GB/månad.
     
  5. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Huruvida 2GB räcker eller inte beror självklart på surfbeteendet. Om du har tillgång till Wifi hemma och/eller på jobbet/i skolan så kan du mycket väl klara dig på 2GB. Vi förstår samtidigt att detta inte är tillräckligt för alla.

    Vi har mycket riktigt reklam, det rör ju sig om en reklamfinansierad tjänst. Utan reklam skulle det vara omöjligt för oss att ha mobilt internet utan månadsavgifter. Men det rör sig inte om banners som lägger sig ovanpå appar eller liknande, som jag skrev så visas den endast när du kopplar upp dig eller väcker din enhet ur viloläge.
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Konceptet har funnits tidigare, i början av nittiotalet, fast då för fast telefoni. Ingen månadsavgift, uppkopplingsavgift eller minutkostnad, men var 120:e sekund avbröts samtalet för ett par sekunders reklam, mitt i samtalet, annars inga begränsningar för samtalslängd eller liknande.
    Det gick väl inte så bra, då det företaget försvann ganska snabbt.

    Min fråga är, hur konfigurerar jag adblock så den blockerar all reklam från Joors?
     
  7. kopbem37

    kopbem37 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Undrar detsamma :P

    Tapatalked - Xperia arc s
     
  8. kopbem37

    kopbem37 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kör joors nu. Tackar så himla mycket för koden Danielc!

    Tapatalked - Xperia arc s
     
  9. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag vet vad du tänker på för telefoni, även om jag inte kommer ihåg namnet. Skillnaden är dock att Joors inte avbryter surfen för att visa reklam, det vore en fruktansvärt puckad affärsidé ;).

    Reklamen visas via vår applikation, inte i webbläsaren. Med andra ord är det sannolikt svårt att blockera den med Adblock eller liknande tjänster. Då är det enklare att betala för sig om man vill slippa reklamen.
     
  10. Trehjulingsleffe

    Trehjulingsleffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu kanske jag väcker en skitgammal tråd, men jag hittade inte svar på denna fråga:

    Om jag, låt säga, sätter detta SIM-kort i min Android-lur, hur beter den sig då med reklam? Fungerar det ens att koppla upp? Måste jag aktivt koppla upp mig via någon app?

    MVH
    Trehjulingsleffe
     
  11. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Hej,

    Vi jobbar på stöd för smartphones, men är tyvärr inte klara med en sådan lansering ännu.

    Om din Androidtelefon har Android 4.0 eller högre så är det möjligt att ladda ner och installera vår app via vår webbsida. Om du sedan stoppar i ett Joors-SIM i telefonen och loggar in via appen så kan du surfa. Reklamen visas som på en surfplatta, max ett par gånger per dag och främst när du ansluter.

    Eftersom att appen inte är anpassad för mobiler ännu kommer den sannolikt se ganska märklig ut, men den ska fungera. Du måste koppla upp dig med appen, annars blir du stoppad från att surfa.

    Notera även att vi inte har stöd för telefoni i dagsläget, du kommer alltså inte kunna ringa med ditt Joors-SIM. Men det är fullt möjligt att surfa, om man lägger in vår app först.

    Hör av dig om du undrar något annat!
     
    Trehjulingsleffe gillar detta.
  12. Trehjulingsleffe

    Trehjulingsleffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Grejen är att jag har min gamla Xperia Arc med Android 4.1.2 i bilen som GPS där jag vill att allt ska skötas automatiskt. Har app för automatisering av att starta GPS-app (stänga av flygplansläge osv) vid påslagen bil samt Spotify vid AUX-anslutning, men detta går dessvärre då inte med Joors då jag måste in och manuellt koppla upp via appen, och då faller allt. Så jag får glatt betala till Telia för att kunna göra detta automatiskt.
     
  13. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag förstår problemet. Det enda jag kan säga är att samtliga Joors-appar är mitt inne i en uppgradering som bland annat kommer ha stöd för automatiskt anslutning/inloggning. Exakt när apparna kommer släppas är osäkert, sannolikt inte i år, men i början av 2014. Det kanske är en klen tröst för dig just nu, men det är det bästa svaret jag kan ge dig än så länge.
     
    Trehjulingsleffe gillar detta.
  14. carlinho

    carlinho Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan ha missuppfattat nu. Men om man har en gammal lur som kör 4.0+, är det då möjligt att tethra så min surfplatta använder sig av Joors?

    Visst, osmidigt, men två gig extra att surfa med vore inte helt fel.

    Edit: duger det med en ROM som kör den Android-versionen, eller måste det vara "rent"?
     
  15. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det ska absolut fungera att dela ut en Joorsuppkoppling från en telefon via wifi, jag har gjort det från en 3G-surfplatta till en annan och det bör ju fungera precis likadant från en telefon.

    Jag har inga uppgifter om att vi kontrollerar huruvida den Androidmjukvara som körs är "ren" eller hemmakokad, men jag har ingen anledning att se varför vi skulle göra något sådant heller. Du kan testa att ladda ner vår app, går den att installera och starta så bör den funka. Återkom gärna med resultat. :)
     
  16. carlinho

    carlinho Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Grejen är den att jag har en gammal HTC Legend som kör Android 2.2 för tillfället. Vet inte ens om den orkar 4.0, men ska i alla fall roota och göra ett försök. Den lilla jäkeln kan ligga och vila i Ipadens fodral under dagarna, borde funka fint.

    Återkommer med respons!

    Edit: Okej... Det verkar vara en ordentlig plåga att försöka roota skiten, så jag lägger det på is ett tag tills jag hittar något vettigt sätt.
     
    Last edited: 21 nov 2013
  17. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Aha, det låter som mycket jobb för att få lite extrasurf... ;)
    Enligt de uppgifter jag har så kommer nästa stora version av vår app ha stöd för Android 2.3 och uppåt. Det hjälper ju inte i ditt fall, men det möjliggör ändå för klart fler modeller.
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Varför stänger joors ned verksamheten i Sverige ?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Troligtvis har det gått för dåligt och reklamintäkterna har varit för låga för att det ska ha funnits ett intresse att driva tjänsten vidare.