Fråga: Lider Xperia Z1 av värmeproblem?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av axsve, 6 okt 2013.

  1. Shaxnon

    Shaxnon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Filmade nyss i 40 min och min blev inte så överdrivet varmt, inte så att det brändes i alla fall.
     
  2. hasona

    hasona Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har kört lite tester för att komma fram till vad som orsakar upphettning mest.

    Kamera-appen gör att mobile går upp till 41 grader(batteriet) hos mig vilket betyder att det börjar kännas I handen att den är lite varmare men inget man kan klaga på.

    Att använda Chrome drar upp graderna till 47 vilket gör det ganska så obehagligt, så vitt jag vet så är Chrome en energislukare och den kommer den alltid vara.

    Sökte igår på hur man får tillbaks den vanliga browser med blå ikon och kom fram till att Aosp Broswer Installer(kräver root) i play store var en perfekt lösning.
    Så jag installerade den vanliga webbläsaren för att se hur mycket graderna skjuter upp till och då kom den bara till 36-40 där den hela tiden skiftade vilket betyder att själva browser inte använder lika mycket onödig kraft som chrome gör.

    Sedan testade jag bade Asphalt 7 och 8 båda flöt på perfekt med 39-41 i grader - helt gödkänt

    Att sedan streama en video från typ Svtplay är det också en energislukare - här använder jag MX Player och graderna åker upp till 41-42 vilket inte är gödkänt när man tittar på en liten film.

    Så som jag ser på det hela så är det icke optimerade programvara som är orsaken, Chrome vet vi alla är så icke optimerad som en browser kan bli. MX Player innehåller så mycket avkodning och sånt att kanske utvecklarna inte hunnit få en optimal lösning på S800 chippet ännu - det har blivit bättre med senaste updaten vilket kan vara ett tecken på bättre otimering.

    Sen ska vi inte glömma 2 saker, Sony är ju fortfarande helt efter i programvaran som fortfarande känns som en beta samt att mobile är supertunn och ä gjord av glas vilket bidrar lite extra till värmen.

    Men vill man att surfandet ska bli skönare och att man har en rootad mobil så rek. jag att man tar en titt AOSP browser och kör på med den istället.
     
  3. The_JJ

    The_JJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min blev varm vid kameran efter lite spelande men inte så man bränner sig , hade varit något att ha ute i skogen steka ägg på telefonen
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jupp, där hittade jag det. Lite ologiskt sorterat av Sony. Jag trodde jag skulle hitta serienummret under Inställningar/Om mobilen/Diagnostics/Enhets information. Status tänkte jag var mera telefonens nuvarande status så att säga. :) men, men...där får man för att man letar för snabbt och otåligt.

    mitt serienummer börjar på CB512 också.

    har spelat Dungeon Hunter 4 på mobilen och den blir varm, men inte så att man bränner sig.
     
  5. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Helt efter håller jag inte med om då vi ändå har Android 4.2.2 i mobilen. Men det finns en god chans att saker blir bättre optimerade när vi får 4.3 till våra Z1:or i och med att där finns drivrutiner och programvara som ger bättre stöd och tar bättre vara på Snapdragon800-chipsetet.
    Tex så har ju Adreno 330 stöd för OpenGL ES 3.0, men det stödet får man ju i Android först med 4.3

    Jo att Chrome skulle behöva lite optimeringar håller jag med om. Tittar man här i Anandtechs prestandatest (CPU-test) av iPhone 5S så ser det ut som om den krossar alla Android-enheter.
    http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5
    Problemet är att jag blev besviken på Anand här eftersom de första tre testerna är bara olika sätt att angripa java-script engine och det fjärde är ett mera komplett webbrowser-test där givetvis java-engine ingår också.
    Det prestandatestet kändes ganska vinklat.
    Anand påpekar att testerna kan vara föremål för optimeringar i programvaran, iOS-Safari är betydligt bättre optimerat än Chrome vet jag.

    Lägg märke till att Anand på nästa sida jämför iPhone 5S mot Intel Bay Trail och endast föregående modeller av iPhones så känns det ännu mera vinklat. Där får iPhone 5S 2.564 poäng på Geekbench 3 multithreaded, vilket ser makalöst bra ut jämfört med sina föregångare. Men jag fick ju 2.819 poäng på Geekbench 3 med min Z1, och det är ju klart bättre än iPhone 5S.

    Hasona, du har ju installerat den vanliga webbläsaren, har du möjlighet att köra något Javascript-benchmark?
    Jag är nyfiken, jag misstänker att SunSpider eller Mozilla kraken skulle gå betydligt fortare med webläsaren än Chrome.
     
  6. hasona

    hasona Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vad jag menade med efter är inte att de är efter I android mjukvara utan jag mena att de ligger efter med deras egen optimering av telefonen, den senaste(.534) updaten är ju egentligen en journalist brandad uppdatering. Det betyder ju att det låg efter när de släppte mobilerna till konsumenterna eftersom journalister oftast får en nästan slutgiltig FW.
    Just nu så tror jag mer på att de satsar allt på en 4.3/4.4 update istället för att släppa flera 4.2.2 updates.

    Sen om Chrome så håller jag med, jag förstår inte vad Google tänkte när de la krav på att Chrome skulle bli standard. Jag skulle gått med på det hela om inte Chrome är så himla usel på mobilen.

    Körde ihop ett test på Sunspider och resultaten är som följande:

    Sunspider 1.0.1 = 632.3ms - AOSP browser
    Sunspider 1.0.1 = 783.3ms - Google Chrome
    Sunspider 1.0.1 = 766.3ms - Mozilla Firefox Mobile

    Ganska stor skillnad när de är så lite mikrosekunder som vi pratar om
     
  7. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Aha, det var så du menade, jag misstolkade. Jo, sett ur den synvinkeln har du rätt. Och det är ju lite synd. Jag visste inte att det var så.

    Detta bekräftar det jag misstänkte. Och då ska man också tänka på att AOSP-browsern inte är förbättrad på bra länge. Google har ju fasat ut den till förmån för Chrome sedan ett tag tillbaka. Så man kan ju hoppas att Google tar sig i kragen och förbättrar Chrome.
    I ditt test är ju AOSP c:a 20% snabbare än Chrome på samma mobil, det är ju rätt mycket skillnad.

    Jag hoppas verkligen Sony satsar på en 4.3 update, eller ännu hellre hoppar över det och går direkt till 4.4. :)
     
  8. Shaxnon

    Shaxnon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  9. jinxan

    jinxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    Xiaomi redmi note 8 pro
    Jag har också noterat att mobilen blir varm. Installerade en app igår för att kunna kolla tempen. Enda temperaturen jag kan se i den är dock batteriets. Hur varm "får" den bli innan det är nån fara för batteriet eller telefonen?

    Skickat från min C6903 med Tapatalk 4
     
  10. Snaqejack

    Snaqejack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2012
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    När du får brännmärken i handen av att hålla i telefonen så är den för varm!
     
    jinxan gillar detta.
  11. AmbientTime

    AmbientTime Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 V

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 V
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Kan man se temperaturen i service menu?
     
  12. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Självklart blir processorn varm när den utsätts för stress. Men S800 blir troligtvis mindre varm än de flesta andra processorer. Däremot så känns värmen desto mer på Z1 då den är väldigt tunn. Så länge det inte är obehagligt så är det positivt då det betyder att värmen lämnar mobilen.
     
  13. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Lösningen heter undervoltning!

    Gör en backup av din mobils TA / DRM-Keys, lås upp bootloadern och flasha in Doomkernel för Z1 och undervolta (+liten underclock kan också hjälpa, ned till 1,5-1,2 Ghz området!!) samt byt CPU governorn och I/O:n till batteribesparande sådana.

    Det har hjälpt mig på min Xperia Z avsevärt mycket!
     
  14. hasona

    hasona Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Liten update på min post som jag la upp häromveckan

    Efter den nya updaten så har temperature gått ner drastiskt, Chrome kommer upp till 40 medan den vanliga browser komer upp till 36 klart gödkända värden för mig

    Spelade även Asphalt 8 under en kvart och då satt den på 38 grader vilket det också är riktigt bra.

    Så jag tror att detta kan bara ha varit ett optimeringsfel där Sony inte hade hunnit optimera tillräckligt när de släppte telefonen.
     
  15. marcusp123

    marcusp123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Du borde lämna in den. Så ska det inte vara. Min blir inte varmare än vad mina händer är vid surf. Spelar man är det en annan sak. Men jag kan inte tänka mig att det ska göra ont att använda luren..