Fråga: Xperia Z1 f / Z1 s

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av seven0fnine, 22 nov 2013.

  1. seven0fnine

    seven0fnine Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag hittar ingen egen avdelning för denna telefon, så jag lägger den i Z1 Allmänt.

    Under november lanserades Sony Xperia Z1 f (har även skrivits Z1F) i Japan. Den är en 4.3" version av Z1 med samma processor och 20 MPixels kamera.

    Jag frågade några som jobbar på TELE2 vad de visste om den. De uppgav att telefonen eventuellt kommer till europa om den säljer bra i Japan först. Om så är fallet kommer den eventuellt att heta Xperia Z1 s (har också benämnts Z1S).

    För den som inte kan vänta på ett sådant beslut - är det en slug idé att köpa telefonen via någon japansk webbshop? Man får väl en japansk 100-volts strömadapter med iofs. Finns det några uppenbara problem med att köpa en mobiltelefon ämnad för den japanska marknaden och sedan använda den i Sverige? Jag har med all sannolikhet inte tänkt på all problematik kring detta. ;)
     
  2. blitz

    blitz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kolla så att den fungerar på de LTE/GSM näten som körs i sverige, annars borde det inte vara ett bekymmer.
    Tror dock att du kommer ha ett problem där då jag har för mig att de köra på andra frekvenser i japan.
     
    seven0fnine gillar detta.
  3. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Om du kollar på Japanska Z1 så har nästan helt andra frekvenser, både LTE och HSPA. Troligtvis är fallet detsamma med Z1f. Men om du nöjer dig med WiFi så kan du ju köpa en. Tänk också på att 3e-parts mjukvaruutveckling troligtvis inte kommer vara så vidspridd.
     
    seven0fnine gillar detta.
  4. seven0fnine

    seven0fnine Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack, det verkar vara en del bök med att få en japansk lur att fungera här. jag får surt köpa en annan lur under tiden jag väntar och ser om Z1S kommer hit eller inte.

    En intressant händelse var att en europeisk webbshop lade upp Z1S på sin hemsida, men fick senare radera den.
     
  5. attaturk

    attaturk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fattar inte varför de inte bara släpper den jäkla telefonen. De släpper ju en massa andra skitbudgetlurar emellan z och z1. Varför inte släppa något som folk faktiskt efterfrågar. Att beslutsfattare skall sitta så långt ifrån slutanvändarna att de inte greppar vad som efterfrågas.