Jag fick precis ett mail från Borderlinx med massa dhl-paper

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av beejizzle, 13 maj 2010.

  1. Hoyt

    Hoyt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hahaha, vilken j*vla cirkus.... ^^
     
  2. larpez

    larpez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst igenom tråden en gång till så känns det ju rätt uppenbart att detta inte är en scam utan det handlar helt enkelt om att borderlinx satt den här David Higenbottam på att kräva in pengar ifrån alla oss som köpt en N1:a genom borderlinx. Pengar som vi egentligen borde ha betalt redan direkt vid köpet precis som det fungerar nu.

    Sen om det är vårt fel eller borderlinx kan man ju diskutera då det faktiskt står att de förbinder sig att betala alla skatter och avgifter så länge man deklarerat rätt värde, något som vi gjort. Dock förstår jag att det inte är hållbart att de ska betala 700 kr+ för våra telefoner.

    Att de väljer att skicka ut ett mail är antagligen så enkelt att det går fort och är gratis. Ska de börja posta riktiga brev börjar det kosta lite pengar, vilket de antagligen kommer göra men helst undviker.

    I mitt brev nämns det t.o.m att man kan få nån från borderlinx att ringa upp en för att diskutera en kreditkortsbetalning.


    ps.

    Saxat ifrån tullverket ang. internethandel utanför EU:
    Du kan även få betala moms, tull och postens avgifter om du beställer en vara från ett EU-företag, som i sin tur gör en beställning av varan från ett land utanför EU, till exempel USA.

    Saxat ifrån skatteverket ang. internethandel innanför EU:
    Du som köpare kan dock inte göras skyldig att kontrollera så att säljaren lägger på rätt momssats, utan ansvaret ligger helt och hållet på säljaren.
     
    Last edited: 28 maj 2010
  3. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Vem säger att denna "Rachel" i supporten inte är David Higenbottam? Eller denna David Higenbottam kan ha kommit överens om att alla i webbsupporten får en % av de summorna han fått in. Man vet aldrig, mycke pengar på spel ;)

    kommer fortfarande inte att betala
     
  4. antto77

    antto77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vilken röra denna tråd blivit :) Jag fick precis samma mail med inscannade dokument som jag inte tänker betala. Jag förstår att dom kräver mig på pengarna men de får skicka en faktura per post precis som alla andra. Då betalar jag.

    För att summera lite nu:

    Hur har ni som verkligen redan betalat gjort? Via Paypal eller banköverföring?

    Hur har ni som INTE betalat tänkt? Väntar ni på fysisk faktura eller skiter ni totalt i det? Har ni svarat dom överhuvudtaget?

    Nu har de ju uppdaterat brevet med alternativen Paypal, banköverföring eller kreditkortsbetalning (via telefon) Kreditkortsbetalnig via telefon känns ju sådär, inte en chans att jag uppger mitt VISA nummer, CV2 kod etc per telefon!
     
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag skrev tillbaka och bad om bankkonto samt faktura, och fick det skickat till mig via email (som jag skrev gick bra).

    Jag tycker såhär.

    Det är relativt säkert att det inte rör sig om en scam. Borderlinx har lagt ut dessa pengar och ligger antagligen lite illa till pga att dom har missat ta ut momsen men själva fått betala den. Jag tycker att det rätta är att betala oavsett vad lagar och regler säger och jag kommer därför betala.

    Att betala eller inte är upp till var och en, ni kanske klarar er jättebra om ni inte betalar. Dock så tycker jag inte det är acceptabelt att inte betala för att ni anser er ha fått fakturan i fel format. Det tog inte ens en dag för mig att få en faktura skickad istället för dom inscannade bilderna, och det enda jag gjorde var att svara på mailet och be om en faktura.
    I slutändan så finns det bara två alternativ, antingen slipper ni betala helt (vilket jag själv inte tror kommer vara hur det slutar men som sagt, man kan bara gissa) eller så hamnar eran skuld hos inkasso / fogden.

    Nu är det väl inte så att någon som beställt denna väg inte var halft medveten om att detta kunde hända?
     
  6. Remuz

    Remuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 12”
    Som företag ska man inte betala momsen då man angett sitt momsnummer. Ändå kom det en faktura. Personligen kommer jag inte att betala, men kommer det ett "riktigt" brev så ska jag åtminstone ta ett snack med dom. Frågan är ju varför dom betalt importmoms som ett företag som representerar ett annat företag, verkar ju helskumt.
     
  7. boneP

    boneP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    jag har växlat mail fram och tillbaka med david ett tag nu för att kunna flytta pengarna i fråga

    korrekt BIC till deras bank är MIDLGB2162W och IBAN var GB35MIDL40462271428934

    foliehattar välkomnas att dubbelkolla uppgifterna ;)
     
  8. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag gjorde samma sak och läste om dessa regler på HMRC (engelska skatteverket), och det står följande (om man köper från ett företag utanför EU till ett företag inom EU).

    You'll normally have to declare any goods that you import to HMRC and also pay any VAT and duty that's due. Import VAT and duty must be paid before goods are released by HMRC.

    In general, you can reclaim the import VAT that you have paid for business goods. This claim should be made on your VAT return for the period during which the goods were imported.

    HM Revenue & Customs (HMRC) will send you a C79 certificate to show what import VAT you have paid, and you will need to keep it as evidence to support your claim, for inspection by a VAT visiting officer.

    If you lose a C79 certificate you can obtain a replacement by writing to:

    HM Revenue & Customs
    VAT Central Unit, Microfilm Section
    8th Floor, Alexander House
    Victoria Avenue
    Southend on Sea
    SS99 1AU
     
  9. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ställt frågan till Borderlinx hur de resonerar när de skickar detta krav på Vat till mig när de redan ska ha betalat alla kostnader inkl. skatter och Vat för min räkning i samband med att jag köper en tjänst av Borderlinx.
    Som jag ser det (just nu) så har Borderlinx satt ett felaktigt pris på sin tjänst, en tjänst jag valde att köpa just beroende på detta pris de antydde att tjänsten skulle kosta. Nu har man upptäckt att man har gjort fel och vill kräva in mer pengar från kunden fast våran affärsuppgörelse redan är avslutad.

    Det är ungefär som om jag skulle ha köpt telefonen i en affär på stan för 5000:-, efter två månader upptäcker affären att de har gjort en förlustaffär på just min försäljning eftersom de missat att ta betalt för en kostnad de åtagit sig att sköta enligt de allmänna villkoren i affärsuppgörelsen och sedan komma i efterhand och säga "eftersom vi har gjort en förlust i den här affären så vill vi att du sätter in 700:- på vårat PayPal-konto". Frågan återstår ju då om det är mitt problem eller deras.

    David hänvisade till ett "system problem at DHL" som låg bakom detta misstag. Men det kan ju inte komma som en överraskning för Borderlinx att det förekommer VAT på det mesta av de varor de hanterar åt sina kunder, så de bör inte komma långt med att försöka hänvisa till att det är en sak de inte kunnat rå över eller förutse. Detta är något de skulle ha insett innan de prissatte sin tjänst till kunden.

    ...eller har jag fel?
     
  10. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Dessutom har det inte blivit fel någon stans, de fick räkningen från DHL direkt i samband med leveransen och har suttit på skiten nu några månader. Gör om gör rätt Bordelinx.
     
  11. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gillar din argument... :neutral: du har en poäng i detta och det kan mycket väl hålla.
    en liten sak bara, om du som kund kommer in på en butik och upptäcker att priset där är utan moms men själva butiksbiträdet har missat det, och du köper saken för det "felaktiga" priset, är det fortfarande lika rätt ? om det kommer hundra personer till och köper samma vara trots att de misstänker det då du har berättat för de på Swedroid, är det fortfarande OK? du kan svara både ur juridiskt och moraliskt synpunkt.
    nu börjar tråden bli bättre
     
  12. boneP

    boneP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    caedes: jag tror VAT oftast är betalt på sakerna de skickar
    ex: mormor Agda handlar saker från en webshop i UK och betalar skatt direkt på den faktureringen, sen leveras det paketet till borderlinx i UK och sen hem till Agda.
     
  13. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Spelar väl ingen roll egentligen då företaget som helhet och inte ett biträde har påstått att detta är det korrekta priset och det är på detta viset man skall fylla i formuläret (fullpris endast) och det är så alla har gjort.

    Dvs, när hela företaget gör ett sådant fel då kan man faktiskt fråga sig om de inte får ta skiten när den kommer på posten också?
     
  14. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Njae, jag är inte säker men jag tror att butiken får stå för det misstaget. I ditt exempel så ska butiken betala 25 % moms för en såld vara, om de inte lagt på Moms på sitt utpris så kommer de att få räkna in Moms i den transaktionen. För om en butik har sålt varor för 50 000:- på en dag så betyder det att det ska betalas Moms till skatteverket på 10 000:- och butiken har en inkomst på den dagen på 40 000:-. För det är butiken som sätter sitt utpris (plus Moms) till kunden, butiken kan ju om den vill sälja en vara för lägre pris än vad den betalat för varan (även om det inte är en bra affär för företagaren såklart).
    Men som konsument måste man vara observant på om priset är rimligt eller inte. För en tid sedan så gjorde Telia felet att sälja en mobil för 1 kr (eller nåt sånt) i deras webb butik, och innan de han rätta till felet så hade några telefoner sålts. Telia krävde tillbaka telefonerna men köparen hävdade att Telia fick skylla sig själv. Detta gick till domstol och där fann man att köparen borde ha insett att det var något som var fel med priset, och man gav Telia rätt.
    Nu blev detta OT kanske, ber om ursäkt för detta.

    boneP: I detta fall så har vi köpt en vara i US som vi sedan (genom vår adress hos Borderlinx, dvs. den tjänst de sålt till oss) importerat till UK. Vi ska betala VAT (Moms) på varor som importeras till ett EU-land, i detta fall UK och 17,5 % (om jag inte minns fel) av varans värde, till skillnad mot 25 % om vi importerat den direkt till Sverige. Att detta blir betalt i/till UK har Borderlinx åtagit sig att fixa åt sina kunder, det ingår i den tjänst de säljer.
    Men du har rätt i sak, men bara om du/vi hade köpt varan i UK, och inte importerat den till UK, för att sedan vidaretransportera den till Sverige. För mellan EU-länder ska det inte betalas någon Moms eller Tull på varor eller tjänster, bara i ett land.


    Jag återkommer när jag fått svar från Borderlinx.
     
  15. larpez

    larpez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska bli intressant att se vad borderlinx har för anledningar och resonemang att komma med. Personligen tror jag att vi allihopa kommer få betala på ett eller annat sätt och det verkar inte vara nån som helt blankt kommer vägra (förutom er som beställt genom företag osv då) men man vill ju gärna få svar på alla frågor.

    Jag tolkade det iallfall som att i det avtalet man ingick med borderlinx så skulle de stå för alla skatter och tull så länge rätt värde på varan var deklarerat, något som det definitivt var. Men om det nu är så att DHL har gjort fel så ligger ju felet hos dem? I slutändan har ju dock redan VATen betalats och det bör ju rimligtivis vara vi som köpt telefonerna som borde ha stått för den kostnaden.
     
  16. loffetre

    loffetre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har suttit och snackat lite i chattsupporten med lite olika folk där.

    Ena dagen så säger de att Borderlinx har betalat och väntar på att få in pengar av sina kunder.

    Nästa dag så säger tjejen i supporten att de väntar på pengarna och att de ska skicka de till Google när de fått in de. Då jag sa att det är DHL som fakturerat Borderlinx och inte Google så vägrade hon gå med på detta så jag berättade för henne att om det hon sa stämde så har de förfalskat en DHL faktura i mitt namn.

    Då ignorerade hon mig i 15 minuter innan hon avslutade samtalet utan att säga något.

    Jag har skickat e-mail med massor med frågor men de har bara ignorerat mina frågor och ger bara svar på saker jag inte frågat.

    Jag har även försökt att få kontaktuppgifter till någon i styrelsen eller någon av deras chefer. Detta går inte heller och jag har fått svaret att de enda jag kan snacka med är supporten.

    Jag har blivit lovad att få ett brev hem med faktura så jag väntar väl på den innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
     
  17. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag pratade med en i chatten gällande det som hänt och gick på med en massa frågor som jag tyckte att jag som fått 5 fakturer efter 2-3 månader borde ha fått svar på via brevet.

    Killen skulle skicka vidare mina frågor högre upp och jag skulle därefter få ett mail ifrån dem med svar på mina frågor.

    Nu 2,5 vecka efter att jag blev lovad svar på mina frågor så har jag fortfarande inte hört något ifrån borderlinx.

    Så de verkar bara ignorera alla frågor som är relevanta.

    Detta om nått gör mig skeptisk till att vi verkligen är 110 % skylldiga att betala utan att de vet att de klantat sig och försöker ställa det till rätta ekonomisk för att se hur många som är villiga att betala.

    (Vill inte få en massa kritik från alla som är anti denna tråd så påpekar att jag kommer att betala när de skickar ut ett riktigt brev och börjar bete sig profisionellt som att svara på ens frågor osv);):P
     
  18. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    fast det där är ju inte nödvändigtvis sant. jag beställde min nexus one till min systers företag i london. dhl levererade till receptionen på företaget och de fick fakturan från dhl för VAT två månader senare och då kom det dessutom inte till deras london kontor, utan till deras Washington kontor i usa.
     
  19. AnderScore

    AnderScore Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste skriva av mig lite.
    Är mest sur på Google. Ska inte dom ta betalt för skatter om de säljer telefoner till privatpersoner i England? Börjar förstå varför det inte går att köpa något på Market. Betalningar verkar inte vara deras grej.
     
  20. Dreas

    Dreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tänka verkar inte vara din grej, tyvärr. Försök ett varv till.