Fråga: Borde jag köpa nexus 5?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Doflamin, 26 nov 2013.

?

nexus 5 eller lg g2

  1. nexus 5

    36 röst(er)
    78,3%
  2. lg g2

    8 röst(er)
    17,4%
  3. vet ej

    1 röst(er)
    2,2%
  4. ingen

    1 röst(er)
    2,2%
  1. Doflamin

    Doflamin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tjenis!

    Jag kan verkligen inte bestämma mig när det gäller nexus 5 och lg g2.

    Jag har läst massvis under dom senaste dagarna, så jag vet pros o cons mellan mobilerna.

    Om jag ska vara ärlig så vill jag helst ha en nexus 5, men det som gör mig lite tveksam är den långsamma kameran, kassa högtalarna samt batteritiden. Men folk säger att den långsamma kameran kan fixas via en uppdatering ifrån google, kan det stämma? Batteritiden samt ljudet på högtalarna är väl inget som kan fixas med en uppdatering?

    Så ni som sitter på en nexus 5 eller lg g2, vad tycker ni om era mobiler?
     
  2. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Alltid förundrad över att folk hakar upp sig på högtalare, oavsett vilken mobil det gäller. Vad har ni dom till förutom att höra ringsignalen? Alternativt tittar på nåt snabbt klipp på YouTube? Allt utöver det använder iallafall jag lurar, då det slår vilken mobil som helst i ljudkvalitet. Förklara er! :)
    Kameran tror jag absolut dom kan snabba upp / förbättra lite med nån uppdatering. Sen duger nog bilderna till facebook / instagram. :)
    Batteriet är ju så litet som det är, så det blir nog svårare. Jag har dock vant mig vid dagens smartphones, jag måste 'mellanladda' nån gång mitt på dagen, oftast. Alternativt koppla in laddaren när jag kommer hem på kvällen.
    Du skriver ingen stans vad du har för mobil i dagsläget? Måste du köpa ny just nu? Om inte, avvakta lite, det kommer fler mobiler snart, förutom g2 eller n5!
     
    Last edited: 26 nov 2013
  3. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Högtalartelefon...?
    Ringsignalen...?

    :)


    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  4. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Alla springer inte runt med hörlurar hela tiden?
    Ang högtalaren verkar dom som klagar fått defekta ex, i phonearenas test (har jag för mig) lät N5 lite högre än G2.
     
  5. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Men man springer runt o lyssnar på spotify, med högtalaren? o_O
     
  6. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Inte jag iaf, däremot en del Youtubeklipp lite nu och då ;)
     
  7. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Nexus 5 är en riktigt trevlig telefon och Kitkat 4.4 är rappt och bra. Telefonen känns och ser premium ut. Fin skärm, tunn och lätt. Du får snabba uppdateringar, ett snyggt UI och minimalt med bloat. En kamerauppdatering är ju på väg som förhoppningsvis fixar det du saknar och högtalarproblemet är inte alls stort. Det är en helt ok högtalare, inte HTC One klass, men duger gott. Batteriet, tja, det är som det är med det. Jag behöver oftast mellanladda någon gång under dagen. Det behövde jag med min Galaxy Nexus också.
     
  8. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Du är i ett Nexus 5-forum. Ställ samma fråga i LG G2 så skiljer sig nog svaren åt skall du se ;)
     
    RuffyMan och HenrikCL gillar detta.
  9. Doflamin

    Doflamin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Frågar här eftersom nexus 5 är den nya telefonen, och många här kanske hade en lg g2 före dom skaffade sin nexus 5 :P
     
  10. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja vill du ha en snabb kamera så ska du inte ha en lg g2, kameran på n5an är till och med snabbare.
     
  11. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Vill du ha bra batteritid, ta LG G2. Vill du istället ha senaste android, ta Nexus 5. Finns ju alltid AOSP rommar till G2 som är stabilt så du kan omvandla din G2 till stock android ala nexus.

    Men om du inte vill roota och byta rom så är väl Nexusen för dig om det är just vanilla android du är ute efter.

    Jag valde LG G2 av dom enkla anledningarna att G2 har bättre specs, grymmare skärm (större) samt grymt bra batteritid. Men jag har inget emot Nexus 5 egentligen, tänkte ta det först tills jag testade båda och föll för G2, jag är en poweruser och behöver bra skärmtid, G2 ger mig det jag behöver och jag kan alltid installera AOSP rom om jag sen vill ha vanilla android.

    No hate, älskar både Nexus 5 och G2, är inte här för att säga vilken som är bäst, påpekar bara det som jag tycker är bäst för mig.

    Har ju fixat om min G2 lite så det påminner om den vita Nexusen, du kan läsa mer här :) https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=103915
     
    Last edited: 27 nov 2013
  12. tiborric

    tiborric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När frågan ställs här så kommer ingen att säga "nä du, köp inte, köp en Iphone!".

    Det jag själv funderar över är att varje gång en Android telefon släps, vilken som, så ofta det man får höra är att något, något krånglar. Något som folk och recensenterna klagar över...Det är alltid så! Med handen på hjärtat!

    Men eftersom man gillar Android så säger dem flesta "vi hoppas att tillverkaren med nästa uppdatering fixar det osv". Vi ställer helt enkelt för höga förväntningar och blir besvikna sedan...Dock vissa blir glada och accepterar dem "små" fel och brister och höjer Android till skyarna och älskar sin telefon över allt annat!

    Så nej, köp inte Nexus 5 för kameran ska fixas i efterhand fast i reklamen höjs den till skyarna...Samtalskvaliten ska förbättra också i efterhand osv....

    Så nej, köp inte, köp en tråkig Iphone som alltid fungerar i alla lägen!

    PS
    Jag är fult medveten om i vilken forum jag skriver i! Inga påhopp av dem vars puls har gått upp nu! :-)!
     
  13. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tråkigt att du känner så.

    +1 för poängen om att aldrig köpa en pryl baserat på att "det kommer en uppdatering"
    Jag köpte en Windows lur och både telefon och OS skulle få flera förbättringar vilket aldrig skedde. Kastade den i väggen. :)

    -1 för att du försöker starta en fight i forumet om iPhone vs Android. Du förenklar och är osaklig.



    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
     
  14. Doflamin

    Doflamin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Fan du var ju inte till någon nytta alls, försökte du hjärntvätta oss eller?
     
    tiborric gillar detta.
  15. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad alla snackar om, dålig batteritid? Jag får ut över två dygns användande och då med i runda slängar 6h skärmtid. Detta är ju en högst individuell fråga.

    Långsam kamera? Vad är långsamt med kameran? Applikationen startar på nolltid och jag har aldrig märkt av något som är långsamt med den, möjligtvis att menyfunktionen skulle kunna göras om men där återkommer vi till det individuella tycket.

    Kassa högtalare? Har aldrig varit med om en bättre högtalare vad gäller klarheten i ljudet, volymen däremot är bara några snäpp bättre än HTC Sensation, och det är ju bevisat att volymen är begränsad i mjukvaran.
     
    ftangstrom gillar detta.
  16. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Fast samtliga recensioner anmärker på kameran och högtalaren.... :)
    Kameran är inget vidare i Vanilla Android.... Den finns ju även i 4:an nu och tar alldeles för lång till att fokusera och knäppa av... Kanske inte stör alla, men det tar för lång tid.
    Batteristyrkan är "bara" 2300mah vilket hör till de klenare i segmentet... Klart det blir sämre batteritid.

    Detta MÅSTE ställas mot att telefonen är bland de billigaste premiumlurarna på marknaden. Klart det finns kompromisser!

    Vill man ha en prisvärd premiumtelefon som "lever" över lång tid med frekventa uppdateringar och funktioner, då är detta helt rätt! Jag tvekar inte en sekund på att köpa denna!
     
  17. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fast när du säger "samtliga" så menar du inte samtliga. Ordet samtliga betyder alla, och ursäkta mig om jag är en aning tveksam men jag tvivlar på att du läst samtliga recensioner.

    Batteritiden blir endast sämre då man jämför den mot andra enheter med samma strömstyrka på batteriet. Om man jämför N5 med G2 som har 3000mAh är det mer regel än undantag att batteritiden är bättre på G2, en självklarhet nästan.
     
  18. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt, menade inte samtliga. Menade samtliga jag sett som tex Xda mfl: Vad vet dom om sånt här..? ;)

    Poängen var: är du ute efter bra batteritid eller snabb kamera: då är detta kanske fel telefon.
    Det finns kompromisser där dessa är de tydligaste.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  19. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Iphone fungerar inte alls i alla lägen, dom lider av problem som alla andra.
     
  20. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Nexus 5 fördel är ju självklart update, men ocSkå den stora Priset dom har i usa. Och i Sverige om man vill ha en 32Gb så är det runt 4500 dvs till och med dyrare än G2.

    Och skulle jag själv bara välja en lur skulle jag inte betala samma eller mer för en nexus5. Hade den legat på sina 349/399$ som i Play kanske det hade varit en annan fråga, men för pris skillnaden tar man ju g2.
    Säger då inte något illa om N5, kommer själv köra en vit N5. Men kommer vara mer som min leksak gör Roms på sidan.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk