Fråga: Firmware update Note 2 LTE

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av geobjork, 14 apr 2013.

  1. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Min tanke var inte att roota telefonen, men den blev det eftersom det verkade vara det enda sättet att köra CSC Changer. Nu verkar det inte som att den appen fungerade i alla fall. Jag fick åtminstone inget meddelande om att det skulle ha fungerat, och telefonen blev inte rensad, vilket enligt alla uppgifter jag sett ska vara fallet. Oavsett vilket ändrades CSC-koden från TLA till NEE efter att jag fått bort Knox med hjälp av rootingen och SuperSU. Jag har inte hittat någon information om att byta CSC-kod som ska fungera utan root eller att telefonen blir rensad.

    Eftersom den här uppdateringen kom efter att den till S3 drogs tillbaka så kan man ju hoppas att det som varit problem är mer eller mindre åtgärdat. Vad gäller batteriförbrukningen så upplevde jag att det gick åt mer batteri efter uppdateringen till 4.3 när Knox var aktivt. Nu när det är avaktiverat så upplever jag att det har gått åt mindre batteri under dagen. Om det är mindre än innan uppdateringen kan jag inte säga. Jag behöver känna av förbrukningen i ett par dagar innan jag kan göra en mer rättvis bedömning.

    I nuläget har jag heller ingen aning om ifall jag kommer att kunna uppdatera till en eventuellt kommande mjukvara utan problem. Om jag söker efter OTA-uppdateringar i telefonen så står det att enheten blivit ändrad och att det inte går att uppdatera. Däremot i Kies finns för närvarande ingen indikation på att något skulle vara galet. Det visar sig säkert om det kommer en uppdatering. :scared:
     
  2. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    För mig är det tvärs om. I början efter uppdateringen så var batteritiden kass men nu börjar den fakriskt bli riktigt bra.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  3. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Min batteritid har dykt sedan uppdateringen. Tidigare höll den i två dygn. Nu räcker batteriet inte ens ett dygn. Jag begriper inte vad det är som suger så mycket batteri. Har dragit ned ljusstyrkan och sett över synk. Det som procentuellt drar mest batteri efter skärmen är Batteri i viloläge, Enhet i viloläge, följt av Android system och Android OS. Telefon drar också flera procent batteri fast jag inte använt den. Felanalys, någon? Förslag till lösning?

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
    Last edited: 27 nov 2013
  4. seppok

    seppok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag fabriksåterställde luren och fick tillbaka den fina batteritiden!
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har sett följande på olika forum, CSC Changer funkar inte på versioner nyare än 4.1.2.
    Det andra var att man skulle byta ut en ROM med an annan av samma version först, och sen kunde man flasha en nyare, dvs. om man har TLA 4.1.2 så skall man först flasha NEE 4.1.2 och sen NEE 4.3. Då skall den ändra CSC utan rootning, påstod killen som skrev detta. Om detta stämmer vet jag inte, och min hjärna går på sparlåga så jag bookmärkte inte dessa sidorna och nu kan jag inte hitta dom igen. Tydligen så är det Knox som ställer till det, så alla systemändringar bör göras innan man får inn Knox på luren.
    Det som också är problematisk för mej är at jag kan så lite att om det inte blir rätt på första försök så har jag inte kunnande nog att rätta till det.

    Jag tycker att mobilindustrien har blivit en riktig ”mobil Monkey Business”. Vi som användare är i händarna på tre olika instanser, Google/Android, fabrikant/Samsung och operatör/Talia, alla med sina egna intressen av oss som förbrukare.

    Jag har själv gått över till en mindre och ”billigare” telefon, en LG med 4” skärm, FM/Rds radio och dubbla SIM kort. Denna är mycket smidigare för mej att ha med på stan, jag hör mycket på FM när jag är ute och går, också använder jag FOGG där WiFi inte är tillgänglig. Fogg kan man som känd inte ringa med så jag har då et Telia SIM kort för samtal i samma lur, funkar perfekt. Den har också mycket bra batteritid och en rätt så bra skärm. Note 2’an har jag också ett FOGG simkort i, så den är mer en nätbräda som jag experimenterar och har ”roligt” med, den är inte längre en telefon.
     
  6. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Precis som man ska göra enligt Samsung. Tror många missar den punkten.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
  7. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Jag har inte gjort någonting. Gjorde en total återställning av telefonen direkt efter uppdatering. Efter detta så hade jag kass batteritid. Google tjänster gjorde så att telefonen inte gick ner i deep sleep. Men nu helt plötsligt så gör den det. Batterit håller nu lugnt i 2 dygn med ca 3-4 timmars skärmtid.

    Så jag har tyvärr inget tips att ge.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  8. När jag körde med 4.3 så var det Android Device Manager som sög batteri som inåt helvete. Även GPSen ville inte gå in i viloläge så den var man tvungen att manuellt stänga av efter varje användningstillfälle. Efter att jag stängt av ADM och GPS med "switchen" så klarar jag mig uppåt 40-50 timmar med låg/mellan användning.
     
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja batteritiden har drastiskt blivit sämre med 4.3. Nu under natten försvann 20%, det hände inte med 4.1. Två program, uppgiftshanteraren och dubbel analog klocka drar %, program som jag själv inte startat.

    Har inte fabriksåterställt, det verkar som att det inte har hjälpt för många. Det är en ganska jobbig process att återställa allt tycker jag.

    Hoppas det kommer en update snart som åtgärdar detta.
     
  10. m0hamed

    m0hamed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s21 ultra
    Jag hade likadant problem som många här. Men efter att jag återställt mobilen helt, har mitt batteri blivit som förr. Kan rekommendera att alla ni som har problem med batteriet, återställer sina mobiler.
     
  11. kincop

    kincop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Förlåt en dum fråga..hur återställer jag utan att förlora alla inställningar, lösenord, etc..?

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  12. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Tror att jag har lokaliserat mitt "batteriproblem". Varje gång jag slår på "Åtkomst till min plats" under platstjänster så börjar gör Google tjänser att telefonen inte går ner i deep sleep.

    Slog på den inställningen i förmiddags och efter det drog den 20% på bara någon timme utan att jag röede den. Slog av den igen och batteriförbrukningen är åter till det normala.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
    kincop gillar detta.
  13. Ptja76

    Ptja76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Undrar när man får den.....

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  14. kincop

    kincop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har Tele2 olåst. När 4.1.2 kom fick jag vänta till maj vill jag minnas.. hoppas det går snabbare nu..

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER


    Hej TomasL och guerillerox. Jag har et par frågor. Har ni TLA varianten av Note II? (Köpt på Telia). Ser ni har Telia och Halebop som operatör. Har ni flashat 4.3, och i såfall, vilken variant? Jag har TLA idag och är intresserad av att byta min CSC-Kod till Nee, vilken CSC-kod har ni nu? Har ni Root? Funkar pennan? Har ni fortfarande Touchwiz?
     
  16. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Jag hade TLA.
    Jag flashade bara in Samsungs NEE versionen av 4.3 med hjälp av Odin.
    Så alla "Samsungfunktioner" finns kvar. Har ej root.
     
  17. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag kör lion rom och har full root med alla funktioner ok mvh wikings1

    From my daycruiser
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Mycket interessant. Håppas jag inte är tjatig nu, men jag är nyfiken på om du söker på OTA uppdatering direkt på luren (inte via Kies), får du då meddelande om at den redan har senaste mjukvara eller sier den att det inte går att uppdatera för systemet är ändrad? Du har vel också fått inn Knox i telefonen? Om den vid sök på uppdatering säjer att du redan har senaste mjukvaran så skulle det betyda att du får nästa uppdatering, t.ex. KitKat 4.4, automatisk via OTA, skulle jag tro. Du behöver då inte vänta på att Telia skall få snickrat ihop sin TLA variant , vilket kan ta tid. Det är dit jag vil komma.

    Jag hadde inte tänkt att roota för Samsung slutar komma med nya Android versioner till Note II’an. Skulle tro att KitKat blir den sista, om vi ens får den!?
     
  19. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Söker jag så säger den att jag redan har den senaste versionen installerade.
    Har inte fått in Knox.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
    Last edited: 30 nov 2013
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har lust att flasha 4.3 NEE på min Note II LTE, med Odin,, men jag är mycket osäker, jag har inte lust att bricka den. Har då följande frågor:

    1. Skall SIMkortet vara i eller ur?
    2. Skall ”USB-felsökning” under ”Utveclaralternatv” vara ibockad?
    3. Jag har ”Skärmlåsning” ”Säkrad med mönster”, hur blir det med det efter flashing?
    4. När jag startar Odin utan att ha luren ansluten till PC’n så är inte PDA aktivt, vil det aktiveras när telfonen anslutas?
    5. Skall ”N7105XXUEMK5” mappen vara Zippad eller unZippad?
    6. Har ni nogon länk (gärna Engelska) till en bra beskrivning på hur man gör?

    Flashingen är helt baserad på att jag vill ändra från TLA till NEE. Min 4.1.2. funkar helt perfekt, och jag har en jättebra batteritid. Bör jag göra en fabriksåterställning efter flashing?

    Tackar så mycket på förhand för alla svar.