Picasa skickar bilder till telefonen utan lov

Diskussion i 'Allmänt' startad av NoiseMaker, 28 maj 2010.

  1. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har en blogg på blogger sedan ett par år och såg nu att bilderna från mitt senaste inlägg har lagts till mitt picasa-album.
    Flyttade nyss bloggen från eget hotell till Googles hosting och detta inlägg var det första jag skrivit sedan jag skaffat N1an.

    Det finns inga fler bilder i mitt picasaalbum än dessa så jag gissar att det har att göra med flytten från eget hotell. Men det som stör mig något enormt är att jag nu har dem på telefonen i galleriet! Jag hittar inte någon inställning för att inte skicka dit dem.

    Jag verkligen hatar sån här typ av egenmäktighet, där man förutsätter att användaren vill något.

    Stör mig också på att man inte kan välja vilka kataloger som ska ingå visas i gallery. Jag menar hur intressant är det att titta på album art från musikmappen!?
     
  2. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Satt och tittade lite på min 'gallery' men inget som säger där om någon koppling till picasa?
    Jag har nästan 30.000 bilder så jag är tacksam om de inte laddas ner till telefonen :scared:
    För det ändamålet använder jag JustPictures istället.

    Men vad använder du för program när du bloggar, eller gör du inte det från telefonen ens?
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tror att bilden ligger på ditt SD-kort.

    Eller menar du att den även har laddats upp till Picasa på webben?

    Telefonens galleri indexerar ALLA mediafiler som ligger på SD-kortet.
    Man kan lägga en fil som heter .nomedia i mappar som man inte vill indexera, men då hittas ju heller inte musikfilerna...
     
  4. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag får också upp picasabilder som kommer från en gammal blogg på blogger.

    Finns en bugg med .nomedia som raderar alla filer från katalogen man lagt det i om .nomedia inte las dit när foldern skapades. Finns en buggrapport på det.
     
  5. JonasD

    JonasD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gå till inställningar->konton->google-> bocka av synkronisera picasa webalbum
     
  6. Jimbo

    Jimbo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem, bilder från picasa syncas till mobilen då jag helst inte vill att dom ska göra det. Sen samma sak med bilder från musikalbum vill jag inte ska visas i galleriet.

    Kommer någon på någon lösning skulle jag vara mycket tacksam!
     
  7. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Störande. Jag försökte följa dina instruktioner men det gick inte. Kom sedan på att jag inte hade synk på alls och mycket riktigt, när jag slog på synk kunde jag bocka av Picasa. Bockrutan borde finnas där alltid...

    Men nu har jag ett annat problem. Går jag till Gallery har jag plötsligt INGA bilder kvar. Ingen album art, inga blogbilder, inte de två bilder jag sparat ner manuellt och inte de bilder jag tagit med kameran. Detta är ju sjukt!
    När jag tittade i mitt Picasaalbum på nätet i datorn såg jag ingen av de bilder som nu är borta från telefonen förutom bloggbilderna...

    Jag får krupp på sånt här och får lust att hoppa från en bro när jag utsätts för sånt här. Jag vill ha mitt internetliv "uppdelat". Okej att kontakter synkas med Gmail, det kan ju vara praktiskt men där drar jag gränsen.

    [Edit:) När jag går in i kameran kommer jag åt bilderna där.

    [Edit :) Använde Astro för att öppna en bild sparad på minneskortet i Gallery. När jag sen gick dit vanliga vägen så fanns alla bilder som ska finnas där igen. Sjukt idiotiskt dock att man inte kan välja vilka mappar som ska visas...
     
    Last edited: 28 maj 2010
  8. boneP

    boneP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    hur svårt kan det vara att fixa funktionen gallery > menyknappen > folders > bocka i de man vill ha med

    nått av genierna på google borde ju kunnat lösa även ett sånt otroligt avancerat problem tycker man
     
  9. jered

    jered Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som parantes... för mig (som också har en bildblogg på Blogger) har alltid alla bilder sparats på picasa under mitt username och då har jag bloggat från mina SE-telefoner. Jag har själv inte "aktivt" skapat något picasaalbum, men så blev det med mobilbloggningen.