Tablet -> TV via HDMI = problem

Diskussion i 'ASUS' startad av lynch, 14 aug 2013.

  1. lynch

    lynch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör min Asus Memopad genom tvn med micro-hdmi nu för att lyssna på spotify och streama film genom Plex ifrån min stationära dator.
    Allt funkar fint förutom en liten grej som jag stör mig på och inte hittar någon lösning på.
    Hela plattans skärm syns på tvn, men det är svarta kanter på sidorna. Den fyller inte ut hela skärmen om ni förstår? Antar att det har något med skalningen att göra men det finns ingenting man kan ändra i tvns inställningar och jag hittar inget i plattan.
    Någon med en förklaring eller tips på hur jag blir av med detta?
     
  2. Chrillen

    Chrillen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en transformer prime när jag kopplar in hdmi i plattan så får jag på inställningar upp en hdmi rad under utrustning där jag kan ändra betraktningsläget.
     
  3. lynch

    lynch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej. Jag får upp en ikon om att hdmi-micro är inkopplat. Men när jag går in på hdmi inställningar så kan jag inte ändra någonting...
     
  4. Chrillen

    Chrillen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vet inte om det hjälper , men skickar med en skärmdump hur min ser ut trycker jag på skärmvisning får jag upp två alternativ.
     

    Bifogade filer:

  5. lynch

    lynch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Märkligt! Så ser det inte ut för mig. Jag har tre alternativ (kommer inte ihåg vad det står) som är ljusgråa, så de ser ut när man inte kan klicka på dom. Och ett alternativ som heter något med 3d. Men när jag klickar på den så får jag bara upp en informationsruta och jag kan inte ändra någonting.
     
  6. freddepe

    freddepe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min TF300 skickade ut samma upplösning på plattan som på tvn, dvs 1280x767. Då jag har en tv som inte vill ta emot den upplösningen så testade jag att byta upplösning till 720p. Då fick jag bild på hela tvskärmen.

    Nu har jag gjort ett läge i appen tasker som känner igen om HDMI kopplas in och byter upplösning automatiskt.

    Något liknande du har problem med?
     
  7. lynch

    lynch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja, det kanske är det som är problemet. Jag vet dock inte hur jag ändrar vilken upplösning som plattan skickar till tvn?
    När jag går in i mina HDMI inställningar på plattan så finns det bara en flik som heter "About HDMI 3d Stereoscopic support" och när man klickar upp den får man bara en meningslös inforuta.
     
  8. freddepe

    freddepe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns appar som visar vilken upplösning som körs. Även appar som gör att du kan ändra upplösning manuellt finns ju. Sök på "resolution change" eller något liknande i google play så hittar du några stycken. Root är troligtvis ett krav.
    När du lärt dig det, kan du sätta script i appen Tasker som sköter det du vill automatiskt.
     
    lynch gillar detta.