Diskussion: Skärmkvalitet Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Doidon, 9 nov 2013.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Är väldigt nöjd med skärmen. Bra betraktningsvinklar och fina färger och bra "pop" i bilden. Svärtan är bra men inte i klass med AMOLED-skärmen på Galaxy Nexus.

    Har ju lyckas krossa glaset på min N5 så har beställt en ny skärm. Hoppas den blir lika bra. Blir ju lite orolig nu när ni skriver att det finns olika!
     
    Last edited: 21 nov 2013
  2. mange1975

    mange1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  3. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Hur var det med skärmarna nu då?
    Finns det 2 olika varav en är sämre eller?
     
  4. Doidon

    Doidon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har sett några trådar på XDA också om detta men ingenstans inte sett nånstans där det verkar vara bekräftat om något panellotteri.

    Jag var på Elgiganten häromdan och kika på en N5:a, visst färgerna vattnades ut något vid typ 45 grader (det var inte tillräckligt allvarligt för att jag skulle störa mig på det vid normal användnig), men inte alls så farligt som på Swedroids Facebook-bild.

    Dock är det ju knappast något underlag för att dra några slutsatser. Jag jämförde ju inte med en G2:a bredvid och det är ju svårt att jämföra kamerabilder med verklighet.
     
  5. humlan

    humlan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min egen högst personliga subjektiva uppfattning, efter att ha haft telefonen sen i fredags:

    Finns inget att anmärka på betraktningsvinklarna på telefonen. Min blir inte urvattnad eller blaskig före man når extrema vinklar som man ändå inte använder.

    Ska dock bli spännande att se vad batteriet räcker till när man når verkligheten....
     
  6. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Vilken oerhört fin skapelse Google och LG tagit fram! Tack också för ditt väldigt informativa inlägg, om det nu är så att merparten av Nexus 5-enheterna har de betraktningsvinklarna, har jag ingen aning om varför "experter" klagar på den.
     
  7. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det här var ju inga problem väl?! Ser hur OK ut som helst. Jag trodde den var oläsbar vid typ 35-45gr. Den uppfattningen kan man annars få på recensioner och inlägg i forum...

    Vad tycker ni om man jämför betraktningsvinkel och färg med n4?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  8. plast

    plast Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker färgerna och skärmen är klart bättre än N4. Dock lite av samma urvattnade typ. Ingenting jag stör mig på. Tycker betraktningsvinkeln är snäppet bättre också. Jag kan läsa text även om jag kollar nästan helt från sidan.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Pexer gillar detta.
  9. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tycker skärmen och betraktningsvinklarna är riktigt bra. Kan läsa från sidan i riktigt snäva vinklar.

    Lägger jag Nexus5 bredvid G2 och visar samma bild, upplever jag att Nexus5 har lite dassigare färger, om än marginellt.
     
  10. humlan

    humlan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En observation jag gjort, är att betraktningsvinklarna krymper vid lägre ljusstyrka. Så kör du telefonen i ett mörkt rum, eller sätter den manuellt på lägsta så får du lätt fram den effekten som vissa bilder visar.

    Inte imho ett jätteproblem, men värt att notera.
     
  11. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Jämförde precis min skärm med polarens, och min ÄR betydligt gulare! Tänkte väl att det var konstigt :P Får se om man kan fixa DOA.
     
  12. Megabyte

    Megabyte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Betraktningsvinklarna är tillräckligt bra för att fungera utmärkt vid normal användning. Det ska till riktigt konstiga vinklar för att det ska bli något problem, och så använder man aldrig en telefon. Så enda problemet kan väl vara att den ser lite mindre sexig ut för snubben som sitter snett bakom och försöker tjuvläsa vad du håller på med. Vissa tycker ju att det är viktigt med snygga teknikprylar och ser dom mest som accessoarer.

    I övrigt är skärmen mycket bra. Galaxy Nexus som jag hade innan har ju en AMOLED-skärm, som jag i allmänhet föredrar över IPS pga den bättre svärtan vilket ger bättre mättnad och större djup i bilden. Men utöver detta känns N5-skärmen mycket mer högklassig.