Fråga: Firmware update Note 2 LTE

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av geobjork, 14 apr 2013.

  1. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag kan nu efter några dagar med 4.3 konstatera att telefonen faktiskt knaprar en hel del mer på batteriet än innan. Inte så katastrofalt som en del rapporterar, men i alla fall uppemot 5% i timmen om jag använder telefonen måttligt. Detta ska jämföras med 2-3% i timmen som jag hade innan uppdateringen.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  2. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en systemåterställning igår och det verkar bättre idag. Tidigt att säga än, men än verkar det bättre :-)

    Edit: MYCKET bättre idag. 41% kvar efter 14.5h men mycket mer användning, över 2h skärmtid. Igår rörde jag knappt telefonen men efter 13h så var det 5% kvar kanske.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
    Last edited: 1 dec 2013
    kincop gillar detta.
  3. kincop

    kincop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ni som berättar om ökad batteriförbrukning. .har ni återställt Note efter uppdateringen?

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  4. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en fabriksåterställning av min telefon någon dag efter att jag lade in 4.3. Det jag främst märkte skillnad på då var att jag upplevde telefonen som tydligt rappare.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
    kincop gillar detta.
  5. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Yes, det gjordes direkt efter uppdatering.
    Stämger jag av "platstjänsterna" så fungerar den fint. Men dom påslagna så suger den riktigt mycket batteri.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
    kincop gillar detta.
  6. L-Å

    L-Å Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S22 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch
    Visar min okunskap och frågar
    samma sak.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  7. Ptja76

    Ptja76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Verkar vara många son fått uppdatering en, undrar när jag får den.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  8. Delshad

    Delshad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Går det gå tillbacka till 4.1? Jag försökte med TLA och NEE Rom med Odin men det gickar inte
     
  9. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Vad är det som inte fungerar?
    Samma manöver fungerade för mig.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  10. seppok

    seppok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Jag har inte fått den, utan jag har HÄMTAT den!
    Hämtat från Sammobile, zippat den, och kört in med ODIN.
     
  11. Delshad

    Delshad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Att återställa till 4.1 med Odin meddelar hela tiden fel mitt i flashningen efter 3-4 min. Lyckades du flasha tillbacka 4.1.2?
     
    Last edited: 2 dec 2013
  12. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Aha, sorry jag fattade dig fel. Trodde det var uppgraderingen till 4.3 du menade inte fungerade.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  13. kincop

    kincop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nån som vet datum när svenska 4.1.2 släpptes? Först ut var enligt Sammobile Tre i februari-13. Därefter COV (bl.a tele2) i april..sist var Telia i augusti!
    Undrar om det brukar variera eller om liknande tidsplaner även gäller för 4.3?
    Själv har jag tele2 olåst..

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Varför vill du nedgradera till 4.1.2? Jag utgår från att det är pga batteritiden? Jag har själv flashat 4.3 NEE och är strålande nöjd med båda prestanda och batteritid.

    På 4.1.2 hadde jag gjort innställningarna punkt för punkt med avseende på batteritiden, och anpassad till mitt bruk av telefonen. Kom till slut fram till en mycket bra batteritid. När jag flashade 4.3 tog den med sej nästan alla inställningarna. Den hadde aktiverat några av Google sina ”spionfunktioner” såsom Location Services (platstjänsterna? på Svenska), Google Now tror jag det var etc. Jag stängde av alt jag inte använder. Jag har nu lika bra batteritid som i 4.1.2.

    Jag var i en diskusion för några månader sen här på forum beträffande att man måste aktivt göra inställningar enligt sitt användande för att få bästa batteritiden. Det uppstod en viss iritasion av någon som menade att det skulle man inte behöva göra, men jag är fortfarande av den uppfatning att om man stänger av alt man inte har använding av så får man en rimlig batteritid, också på 4.3.

    De första 24 timmarna har jag 5 timmar skärmtid med ganska aktiv användning, och fortfarande 52% batteri kvar. Här är ett screenshot:

    https://www.dropbox.com/s/7nyngt39ows7t5u/2013-12-02 18.20.50 24 timer på android 4.3.png

    Jag har sett på engelska forum att det skall gå att nedgradera som du har gjord, men att där är en viss risk för att bricka luren, så var försiktig. Dom säjer också att använda Odin 3.09.
     
  15. Delshad

    Delshad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för förklaringen. Ja pga batteritiden. men inte nu längre. Jag försökta slänga in 4.1 fyra ggr och det gick inte och det innebär slänga in igen in 4.3 den fjäder gången fick jag mycket.. mycket bättre än 4.1.2
    Varför vet EJ
     

    Bifogade filer:

  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har provkört lite med batteriförbrukningen på 4.3’an, och måsta säja att den är bättre än på 4.1.2’an i min Note 2 LTE.

    Den första 100% laddningan fick jag 39 timmar med 8t. 26 m. skärmtid, ner till 15%, som jag normalt sätter den på ladning. Jag hadde ganska mycke middels till hög CPU-aktivitet under skärmtiden.

    Nu har jag också kört en 24 timmars ”standby” utan någon aktivitet, hadde kvar 94% efter 24 timmar. Det indikerar att det inte är någon ”snikförbrukning” av CPU i viloläget. Har sett att några har stor batteriförbrukning i viloläge, utan ens att använda luren.

    Det ska också nämnas att jag har inget spelande eller telefontid på testen. Kör Fogg SIM som det inte går att ringa eller SMS’a med, men jag har surfat, tittat på TV och laddat ner ganska myckt data, bl.a. uppdateringar till apps och några nya apps.

    Jag blir definitivt att behålla 4.3’an, och ser fram imot KitKat, den skal även vara bättre enl. dom som har kört den.

    Här är screenshots på batteriförbrukningen:
    Från 100% ner till 15%.
    https://www.dropbox.com/s/yrpko2h96cne4zt/Fr. 100%-15%.png
    24 timmars standby.
    https://www.dropbox.com/s/7skvh2gn4z7zfea/24 timmars standby.png
     
  17. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Din telefon förbrukar ungefär en 20-del så mycket som min gör nu. Ungefär en sjättedel så mycket som min gjorde när jag hade android 4.1.2
    Har du någonsin wifi påslaget?


    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har WiFi påslagen hela tiden när jag är hemma, när jag går ut är den avslagen. Inställningen "Keep Wifi on during sleep" är satt till "Only when plugged in". Network notification är avbockad, på så vis söker den inte efter WiFi onödigt när jag är på stan. Samma med bluetooth, GPS och Data network, avslagen när dom inte används. "Location Services" är avslagen, den drar en hel del om man har den på. Syncronisering avbockad. Fogg är enbart 3G, så jag har Network mode inställt på WCDMA only, på såvis söker den inte onödigt efter 4G hela tiden. Auto update ar avbockad, den söker då inte efter nya updateringar hela tiden, jag gör det manuellt en gång ibland. Annars är jag rätt påpasselig med att ha skärmen på så låg ljusstyrka som det behövs, automatisk drar mera enn att göra det manuellt efter behov.

    Om din lur drar 20 gånger mera enn min så kan jag garantera dej mycket bättra resultat med att ändra inställningarna till lägsta möjliga efter din användning av telefonen.

    Orsaken till att jag använder engelska som systemspråk är bl.a. att det är enklare när man söker instruktion på nätet, referanserna är nestan alltid på engelska.
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Under några dagar har batteriet hållt normalt. Men igår märkte jag att det började droppa rejält och under natten försvann 33% i standby.

    Det hela är ju väldigt ostabilt. Vet inte vilka program som gör att det drar så mycket.

    Har inte fabriksåterställt ännu, men gör nog det snart. Kan någon bekräfta att batteritiden är normal efter att ha installerat 4.3.

    Angående en återställning....

    Man kan ju bocka i att alla ens inställningar, program etc lagras hos google. Vad hjälper då en återställning, då kanske "buggen" kommer tillbaka om man har valt att google ska minnas alla inställningar och data. Ska det vara en total återställning bör man kanske inte bocka i de där valen?

    /Mange
     
  20. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag hade exakt samma problem. Jag gjorde en systemåterställning och sedan dess är batteritiden bättre än med 4.1.2 :-)
    Innan kunde den dra 7-8% i timmen utan att man gjorde något på telefonen...

    Vet inte vad det är, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin kommit undan utan att göra en systemåterställning efter en Androiduppdatering...

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk