Strömma ljud från Android till PC?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Halkbi, 2 dec 2013.

  1. Halkbi

    Halkbi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Här kommer en ganska knasig och för många bakvänd fundering som jag inte kunnat få något vettigt svar på, men som vore grymt om det gick att ordna.

    Lite bakgrund. Musikströmningstjänsten Wimp har lanserat en tjänst som heter Wimp HiFi, vilken till skillnad från Spotify ger okomprimerat (lossless) ljud. Jag är högintresserad av tjänsten, men i dagsläget finns den bara tillgänglig för iOS och Android, ej PC, Linux eller Mac.

    Den begränsningen kan tyckas försumbar för vissa, men för mig så betyder det att jag inte kan dra nytta av DAC:en i mitt professionella ljudkort, utan måste nöja mig med den kassa DAC:en i min telefon/platta om jag ska kunna använda tjänsten i min ljudanläggning (vilken jag använder via via en stationär PC).

    Därför söker jag ett sätt att strömma det digitala ljudet från en androidenhet till PC via USB/WiFi/Bluetooth. Det finns ju en uppsjö med lösningar för detta om man använder en mediaspelare, men jag vill ju kunna göra det specifikt med just Wimp. Jag antar att det enklaste vore att kunna använda PC:n som bt-högtalare (om det går?), men använder hellre WiFi eller USB då jag inte har någon bt-dongel till min PC.

    Är detta möjligt eller omöjligt? Kan någon peka mig i rätt riktning?

    /Halkbi
     
  2. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är en sådan där skeptiker då det kommer till ljud, dvs det man inte kan mäta finns inte.
    Men det ska inte gå ut över dig.
    Mitt bästa tips är att installera en virtuell Android dator för då får du ljudet direkt till ljudkortet.
    Kör absolut inte över bluetooth för det tappar mycket kvalitet tycker de som låtsas veta, dock så tror jag på dem då bluetooth inte är gjort för extrem kvalitet.
     
  3. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    AptX lossless är dock som namnet antyder förlustfri överföring, så "absolut inte" är en sanning med modifikation.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  4. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Om inte Wimp har stöd för externa ljudkällor alá airplay i iOS så är nog enda alternativet att köpa till bluetooth mottagare till datorn. Sen om det måste till speciell mjukvara eller speciell dongle för att datorn ska kunna "dela ut" ljudkortet låter jag vara osagt.

    Har du root på telefonen så finns appar såsom AirStream som möjliggör att skicka ut ljudet från android telefonen till AirPlay kompatibla uppspelningsenheter. Root är ett måste för att den ska fungera sist jag kollade.
     
  5. hawk49

    hawk49 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Var tog mitt inlägg vägen och svaren ? vägen ?

    Var tog mitt inlägg vägen och svaren vägen ?:eek: