Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    EDIT: Lösning längst ner i inlägget.

    Hej!

    Ska göra en NFC-tag som sätter igång dessa saker i denna följd:

    1: Blåtand
    2: Startar Spotify
    3: Maxar mediavolymen
    4: En task som är Run shell som kör "input keyevent 87" som då spelar nästa låt.

    Jag har gjort detta i Trigger-appen och allting fungerar tills den ska köra #4. Kör jag #4 direkt i tasker fungerar det hur bra som helst men det fungerar inte när jag kör den via Trigger-appen.

    Den vägrar spela nästa låt, även om spotify är igång och jag scannar brickan händer det inget, så någon delay bör inte spela någon roll.

    Någon som har någon smart idé varför det inte fungerar? Eller ska jag helt enkelt skippa Trigger och bara köra Tasker? Kanske gör det krångligare än vad det är...

    EDIT:
    Jag har nu lyckats lista ut att det är bara när jag är inne i själva "tasken" i Tasker som det fungerar, då går det även byta låt genom att scanna NFC-taggen (eller trycka play i tasken). Men går jag ur tasken i Tasker eller minimerar Tasker så slutar det fungera.

    Detta betyder alltså att Trigger gör att tasken fungerar om jag är inne i själva tasken. Men inte om jag går ur den.

    Fungerar inte heller om jag gör en profil i Tasker enligt denna mall:
    "Spotify startas - Wait 5 sec - Kör input keyevent 87"

    Jag ger upp för ikväll, lösningen kanske hoppar in i huvudet imorgon :) Blev väldigt många "tasker" i detta inlägg :P

    LÖSNING! :
    Hittade lösningen på problemet, fanns tydligen en inställning i Trigger där man kunde välja standard media program. Valde Spotify där sedan var det bara att sätta en "play next song" task i Trigger så funkade det.

    Mycket bortkastad tid på Tasker, men det löste sig väldigt enkelt tillslut. Skriker på mig själv att jag inte lyckades se den inställningen tidigare :P
     
    Last edited: 30 nov 2013
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fråga #1
    Innan hade jag en Samsung och den hade stöd för dock-läge och tilät mig att byta launcher när jag hade den dockad, vilket va perfekt för bilen. Har nu försökt skapa en task för att byta launcher när jag kommit i kontakt med blåtanden i bilen så jag får Carhome aktiverad istället för Nova/Google Experience. Fast jag hittar inte hur jag ställer om vilken launcher jag vill använda. Någon som gjort liknande?
    Jag har kommit så långt att jag får tasker aktivera en viss profil när jag är i bilen där blåtandsenheten i bilen är triggern.. men där tog de stopp.

    Fråga #2
    Om jag har en task som sätter på display rotation=Enable och sedan när jag exitar den tasken så vill jag behålla display rotation=Enable men bara om display rotation=enable innan tasken startade. Dvs om jag hade inaktiverat display rotation innan så vill jag den ska vara av igen men om den va avstängd så vill jag den ska hållas avstängd efter tasken inte längre är true. Hur gör man det? Någon som gjort något liknande?
     
  3. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Får inte en task att funka


    Får att : If %CNUM~07*(röd)


    Så den skickar inte sms när den ska har förlänge sedan fått den grön men kommer inte i håg hur jag gjorde någon som har tips? :)
     
  4. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag behöver hjälp med en task som ändrar mina DNS-inställningar för det nätverk som jag för tillfället är kopplad på.
    Alltså, en task som ändrar avancerade inställningar under Wlan till:
    Static IP
    DNS 1
    [Insert adress here]
    DNS2
    [Insert adress here]

    Samt en task som ändrar tillbaka till DHCP.

    Nån som kan hjälpa? :)
     
  5. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Jag har också länge letat efter detta men verkar inte få ihop det.

    Gentle alarm stödjer tasker. (sista pusselbiten jag letat som tusan efter)
    Tasker kan läsa av kalender data från Google calendar.
    Har redan så att telefonen aktiverar tystläge under mina jobbpass.


    Hur göra? Någon som vet? :)


    EDIT: HTTPget ska användas i detta. Man ska använda länken till sin privata kalenders XML-fil. Men sen vet jag int fan mer hur jag ska göra :P alla guider och skapare som jag hittat är sämst.
    Visar resultat men inget "hur"
    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

    EDIT2: Lyckats hitta en workaround *tror jag* denna är ännu obekräftad men ska i teorin fungera.

    Skapa en profil.
    Applikation, när man får notifikation.
    Mellan klockan xx:xx-yy:yy.

    Skapa sedan task Alarm1 te.x
    Här ber vi Gentle alarm slå igång alarm 1a, 1b och 1c.

    I Gentle alarm så får man sedan skapa passande larm för 1a/b/c.

    Sedan lägger man in så man får en påminnelse x timmar innan man ska jobba. (jag valde 12h)
    och det är denna tid man väljer ovan på xx:xx-yy:yy.

    Så börjar jag klockan 10:00 på morgonen så ska jag få en notifikation av calendar klockan 22:00 kvällen innan som drar igång larm 1a 1b och 1c i Gentle alarm.

    Alltså är min xx:xx-yy-yy tid 21:59-22:01 (denna måste du ha om du ska ha olika larm)

    Sedan är det bara repetera detta för alla larm. 2a, 2b och 2c te.x

    Så enda man måste göra när man skapar nya poster i kalendern är då att lägga till påminnelser.

    Hojta till ifall något är oklart.
     
    Last edited: 8 dec 2013
  6. solmattsolhatt

    solmattsolhatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Problem med uppläsning av å, ä och ö

    Hej gott folk, och god jul på er!

    Först och främst måste jag bara säga att Tasker är den absolut bästa appen jag kan tänka mig. Jag fullkomligt ÄLSKAR den! Och jag måste erkänna att det för mig blivit lite av en "sport" för mig att få Tasker att göra saker som jag annars skulle ha använt andra appar till.

    Nu har jag dock ett par problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa:

    1) Jag har redan ett "natt-läge" som stänger av vissa funktioner mellan klockan 23.00 och 07.00. "Natt-läget" har en Exit Task som aktiverar normalläget ("dag-läge") igen. I denna Exit Task, som alltså körs varje morgon, skulle jag vilja lägga till att Say-funktionen talar om vilka namn som har namnsdag varje dag. Jag har provat med Read File (har alla namn ordnade i en textfil), men det verkar som att rösten inte klarar att läsa å, ä och ö ur en variabel. Om jag däremot skriver in texten manuellt i Say går det finfint.

    2) På liknande sätt skulle jag vilja få ett slumpmässigt ordspråk eller "visdomsord" uppläst varje morgon. Även dessa har jag i en textfil.

    Hur gör jag?

    Lite information:

    Telefon: Samsung Galazy Nexus
    Android-verdsion: 4.2.1
    Röst: SVOX Klara (Swedish)

    Kan någon hjälpa mig?

    undrar
    CuslonGodibb
     
  7. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Väljer du inte vilken språk-engine du vill ha? provade en task igår som läste upp calender events och där kunde jag välja språk, så brittiskan var annorlunda från amerikanskan i uttal.
     
  8. solmattsolhatt

    solmattsolhatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo, jag kan välja språk-engine, men ingen klarar av att läsa å, ä och ö, rätt - inte ens den svenska!

    Det skumma är att om jag skriver in texten manuellt i Say-kommandot kan den svenska rösten Klara säga t.ex. "Hej! Jag heter Göran." helt korrekt.

    Om jag däremot använder Read File (en fil som innehåller citatet ovan) To variable: %citat och sedan använder kommandot Say: %citat så säger samma röst och samma språk-engine bara: "Hej! Jag heter Gran."

    / CuslonGodibb

     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Prova att skriva ut innehållet i variabeln (t.ex. med Alert - Notify) för att se om det verkligen är en ö som läses in så att Tasker inte tolkar det på något annat sätt.
     
  10. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Har hunnit experimentera ett tag med Tasker, och fått ihop några hyffsat enkla funktioner. Nu har jag ett projekt som jag inte får ordning på, har ni några tips?

    Jag åker buss till jobbet varje dag som går ca var 20e minut. Beroende på vilken buss jag ska ta så ställer jag väckarklockan olika. Det jag vill är att med en länk/widget kunna ställa väckarklockan (fixat, ett par olika beroende på buss) men också att telefonen automatiskt ska säga till 5 min innan jag måste gå varje morgon, beroende på vilken buss jag planerat att ta. Det sista har jag inte gått ordning på. Har ni några tips, eller ett smartare sätt att göra det på?

    Tacksam för tips!

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  11. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    http://unleashthephones.com/2013/06...calendar-and-google-directions-using-transit/
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Går det att få tasker att reagera på alarm set med timely?

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  13. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Maila timely och be dem integrera Tasker stöd om möjligt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  14. des

    des Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena

    Suttit o pillat lite i tasker men inte kommit dit jag vill så jag undrar om det finns någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig :-)

    Problemet är att jag har en privat och en jobb telefon. Och jag skulle vilja att både inkommande samtal och sms/mms blir vidakopplade från min jobb mobil till min privat mellan kl 18 på fredag till 7 på måndag morgon.
    Någon som har någon ide?

    Tack på förhand
     
  15. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Sätt en variabel ex %BUSS till olika värden (typ 1,2,3 & 4) beroende på vilken task/widget du aktiverar. Gör sedan en profil för varje variabel (med variable set till 1,2,3 respektive 4) som kör igång alarm/notification/något annat.
     
    PNilsson gillar detta.
  16. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Tasker och skärmlås

    Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har kod som säkerhet för att komma åt min telefon från sleep mode. Skulle det med hjälp av tasker gå att ändra från PIN till Slide to unlock när jag är ansluten till mitt bluetooth headset? Det vore awsome! Telefonen är inte rootad och kan ej göra det heller pga företagspolicy
     
  17. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det går fint om du rootar, men det var ju det där med jobbet...

    Taptaked from Stockholm, Sweden.
     
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    lassekongolassekongo minns du när du hjälpte mig med uppgiften att skärmen ska stängas av efter en viss tid osv?

    En sak som slog mig igår. Jag måste ju hela tiden trycka igång den uppgiften först sen kolla på det jag ska kolla på. Men det måste väl gå att göra en task som känner igen när jag startar Viaplay, Netflix eller Plex att den om t ex 3h efter någon av dom startat ska stänga ner apparna och släcka skärmen?
     
  19. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Har funderat lite och det borde inte vara så svårt.

    Om jag minns rätt så ringer man något nummer i stil med *21*nummer# för att vidarekoppla alla samtal.

    Kan du skapa en profil som är aktiv mellan de aktuella klockslagen och som ringer *21* osv? Som exit task ringer du #21# eller vad det nu är för att avsluta vidarekopplingen.

    Berätta gärna om det fungerade.

    Taptaked from Stockholm, Sweden.
     
  20. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Hur blev det till sist? Task Timer med System Lock som task? Det borde gå att lösa och det jag spontant kommer att tänka på just nu är att göra en väldigt lång wait. Jag har inte provat det här själv, men gör en task med Application som context och välj de appar du vill ha. Gör en namngiven task med en Wait 3 h följt av en System Lock. Lägg sedan till en exit task med Task - Stop - namnet på tasken med wait. Det kommer att göra så att timern stoppas om du själv stänger av appen = gör så att den inte är i förgrunden längre. Observera också att timern kommer att börja om från början om du minimierar appen och sedan startar den igen. Det går att jobba sig runt det om man vill men det kan bli lite småfult kanske :)

    Vad batteriet tycker om en timer av den här typen vet jag inte heller. Task Timer kanske är optimerad på något vis medan Wait inte är det? Prova och se :)

    Om du vill skulle det gå att göra en lång loop istället och en wait på kanske en sekund. Då skulle du kunna göra en notifikation som räknar ned. T.ex för en timme:
    Variable Set %loop to 0
    Variable Set %count to 3600-%loop (Do maths) (Label: loopstart)
    Beräkningar för timmar, minuter osv
    Notify "%count seconds left"
    Wait 1 sec
    Goto loopstart (If %loop <= 3600)

    Att köra den här tasken bör ta ungefär 1 timme, troligtvis något längre men inte så mycket. Kanske blir det enklare att lösa med AutoNotification, kanske inte :) Att använda sig av loopen bör dra mer batteri än den första lösningen eftersom det är fler beräkningar som måste ske.
     
    Marooned gillar detta.