LG G Pad 8,3"

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av itemudjin, 27 aug 2013.

  1. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Nån som hittat nåt skärmskydd än? Jag tycker skärmen är så nice så egentligen vill jag inte klistra på nåt. Alltid bäst känsla utan, fast samtidigt känns det skönt att ha lite extra skydd ifall nåt skulle hända.

    Sent from my LG-V500 using Tapatalk
     
  2. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Skärmskydd finns ju massor på eBay, från 20:- till dyrt

    Sent from my LG-V500 using Tapatalk 4
     
  3. TriNitro

    TriNitro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är på gång att skaffa mig min först tablet nu i dagarna då jag börjat pendla en del och det vore roligt med något lite större än mobilen att kolla på. Var ganska bestämd på nya Nexus 7 först men läst ganska många som tycker att 8" är att föredra och då verkar LG Pad vara ganska ohotad om man som jag vägrar Apple.

    Har ju läst rykten om en Nexus 8 men det har man ju ingen aning om den kommer eller inte så man kan ju inte sitta och vänta på den.

    Lite besviken att det verkar vara så snålt med covers till LG Pad, det där snygga dom visade på IFA hade ju varit perfekt men det är ju nowhere to be seen. Slår jag till på en LG Pad blir det nog denna IVSO-cover jag kommer köra på iaf, om nu inte reviews säger att det är helt värdelöst när det släpps:)
     
  4. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har en Nexus 7 2012 som jag har varit väldigt nöjd med men 7" är faktiskt lite begränsande. Jag är jäkligt nöjd med G Paden. Perfekt storlek och grymt snabb.

    Det där fodraler du länkar till ser riktigt bra ut. Undrar hur lång tid det tar innan svenska återförsäljare börjar ta in tillbehör.

    Sent from my LG-V500 using Tapatalk
     
    TriNitro gillar detta.
  5. AFFANDI

    AFFANDI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan bara tala ifrån min egen erfarenhet men om du har en mobil med en skärm på runt 5 tum redan så bör du hålla dig borta ifrån 7 tums plattor ;)

    Efter ett par veckors användande när du börjat vänja dig vid storleken så kommer du känna av hur liten skärmen egentligen är, och att man inte alltid orkar ta fram plattan utan det blir väldigt ofta att man använder mobilen istället som känns lite smidigare.

    En Nexus 7 känns inte riktigt som en surfplatta, snarare som en stor mobiltelefon, fick höra "hah, är det DÄR en surfplatta?" ett antal gånger när jag hade en sån :mad:

    LG G PAD är i en annan liga, riktigt stor skärm trots att enheten inte är så mycket större än Nexus 7, den ser riktigt bra ut med sin symmetriska form och tunna bezels och den slinker ner i varje innerficka på mina olika jackor, samt grymt skön att hålla i med sin baksida i aluminium, fullträff av LG :D
     
    TriNitro gillar detta.
  6. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ni som har en G pad vad tycker ni om hårdvaran i den?

    Jag är väldigt sugen på en tablet i 8" storleken och det står egentligen mellan G pad och iPad mini retina. Jag skulle gärna vilja höra lite objektiva utlåtanden om hårdvaran utan något tjafs om apple hit och ios dit. Jag är mycket väl medveten om för och nackdelar med iOS kontra Android.

    Det jag främst undrar är hur skärmen är, färgåtergivning, kontrast, ljusstyrka etc. Skriv gärna en rad ni som jämfört!
    Jag undrar även hur övrig bygg kvalitet är samt ljudet från externa högtalaren(högtalarna?). Jag kommer troligtvis mest använda plattan till att surfa och titta på film/serier.
    Slutligen ett utlåtande om batteritid. Om jag använder plattan till lite surf, säg 1 timme per dag, och titta lite film, säg 1 timme till per dag. Hur ofta behöver den laddas?

    Det som gör att det lutar lite i iPad's fördel är pixeldensiteten på skärmen, AirPlay samt flytet i OS'et. Fördelar för LG G Pad är priset och Android.
     
  7. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Batteri tiden är bättre på iPad. Formfaktorn på iPad är 4/3 och på g paddling 16/9.

    Detta får effekten att vid filmtittande så blir det väldigt mycket svart i kanterna på iPad vilket gör att skillnaden 7,9" mot 8,3" blir ännu större i verkligheten.

    Skärmen är riktigt bra på g pad så där är det nog oavgjort.
    Högtalarna helt ok men inget extra.



    Sent from my LG-V500 using Tapatalk 4
     
    Vicious gillar detta.
  8. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Formfaktorn är nånting jag inte hade tänkt på faktiskt. Vid surf kan jag själv tycka att 4:3 kan vara bättre men det är ju klart sämre med så pass stor skillnad i bildarea vid filmtittande!
     
  9. Zaph

    Zaph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Platta:
    Galaxy Tab S5e
    Platta 2:
    Galaxy Tab S 8.4
    ROM:
    LineageOS
    g pad har dock 16:10
     
  10. TriNitro

    TriNitro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Fick hem min idag och den ligger på laddning nu, blir att leka med på nattskiftet :)
    Lite irriterande dock med lite repor/märken i hörnen på undersidan av plattan på plasten. Var dock förseglat paket och skärmskyddet satt som det skulle så bara fraktskada verkar det som. Inget jag kommer orka göra något åt, mest för att man iaf kommer slänga på ett case sen men köper man nya grejer tycker man det ska vara mint :)
     
    Last edited: 5 dec 2013
  11. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    405

    MINA ENHETER

    Hittade en bra video på newegg med bra genomgång av plattan tyckte jag :)
    https://www.youtube.com/watch?v=kx_niQPK_tM#t=20


    För övrigt så har jag inte skaffat någon G Pad än, funderade mest på en ny Nexys 7 då jag hade den första generationen, helt ok. Men min dotter råkade tappa N7an i golvet så nu måste jag ha en ny & har fått upp ögonen för G Pad.
    8.3" verkar verkligen vara optimalt. 7 är kanske lite litet nu när jag även har Sonys Z1 mobil. 10 är lite osmidigt format om man ska ha med den & plattorna tenderar att bli lite för tunga (som vår ipad3 tex, den är ju toktung).

    Enda nackdelen jag kan komma på är bristen (?) på uppdateringar jämfört med N7.
    Men det kanske inte spelar så stor roll egentligen...
    Funktionerna i G Pad som är inbyggda (om man kollar videon) verkar riktigt nice.

    Behöver fixa en innan helgens slut ska ut o resa så jag måste bestämma mig snart.
    Men till 95% blir det nog en G Pad, hade varit trevligt om det kom nån bra deal :)



    Tackar för all bra info i tråden :))
     
  12. zoid

    zoid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur funkar Qslide tycker ni? Funkar det att köra Youtube eller Twitch appen och samtidigt surfa?
     
  13. Martin_droid

    Martin_droid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker faktiskt att Qslide fungerar över förväntan, många sådana här funktioner känns ju mer som säljargument än något riktigt användbart me den här funktionen använder jag faktiskt regelbundet. Inte provat med youtube dock men med webläsaren, videoappen mm. fungerar det väldigt smidigt.

    Däremot kan jag störa mig lite på "knock-on" bra idé men ibland får jag försöka ett par gånger innan den vaknar till liv vilket är lite synd. För det går väl inte att tweaka "knock-on" någonstans eller?
     
  14. djtail

    djtail Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Köpte en till frun och är glatt överraskad, hoppas lg bara inte glömmer bort den med uppdateringar

    Sent from my GT-I9305N using Tapatalk
     
  15. AFFANDI

    AFFANDI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Jag börjar personligen tycka att det där argumentet har verkligen spelat ut sin roll. När jag hade min N7 2013 och fick KitKat så upplevde jag absolut ingen skillnad alls. Absolut ingenting som förändrade min upplevelse, enda skillnaden jag märkte var att ikonerna på statusfältet var nu vita istället för blåa, men i övrigt så var det exakt samma platta.

    Det är ju alla appar som man laddar ner och widgets och liknande som utgör ens funktionalitet/utseende i sin enhet och där spelar det inte så stor roll att man har absolut senaste androidversionen.

    Så det är verkligen överskattat att ha senaste androidversionen enligt mig. :)
     
  16. sjukperro

    sjukperro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hur vart det med forumdelen för gpaden? :-) har nån förslag på ett vettigt tgntbord? Kör med SwiftKey men det känns inte riktigt ultimat i "porträttläget" ... Och hur är det med rootning? Har bara hittat inlägg om metoder som inte funkar.. Kan ju iofs va att min Google fu inte är på topp för tillfället? ;P


    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=48083981 <-- root
     
    Last edited: 7 dec 2013
  17. LasseTM

    LasseTM Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej gott folk, jag har lite frågor som någon av er kanske kan svara på och det vore bra om någon av er har en nexus 7 2012 och kan jämföra.

    Jag råkade nämligen glömma min nexus 7 på flyget igår och behöver en ny tablet. De frågor jag har är föjade:

    1. Hur är kontrasten på skärmen? Min nexus 7 tycker jag var för svag i solljus som det ofta är på ett flygplan.
    2. Hur högt kan man spela upp ljud allt för ofta med kassa hörlurar så tycker jag att ljudet på nexus 7 2012 inte räckte till med buller i bakgrunden.
    3. 7" skärm var lite litet för att surfa på är 8,3" skönt eller är det fortfarande lite litet för att visa normala hemsidor?

    Tack på förhand Lasse
     
  18. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Är det någon mer än jag som upplever problem med Youtube-appen på den här plattan? Jag har inte lagt märke till det tidigare men det var ett par filmer idag på Youtube som hade regelbundna ryck i bilden. Inte hela tiden men ibland laggar det till lite och ibland flyter det bra i 10 sek i sträck. Även när det inte rycker i bilden så känns det inte som att det är riktigt rätt flyt. Det syns tydligast i panoreringar och liknande.

    Både min Nexus 7 och min HTC One visar samma filmer i ett helt annat flyt. Jag har avinstallerat en del appar som kördes i bakgrunden och jag har också inaktiverat smart screen, slide away och knock on för att testa, men det blir ingen skillnad. Har rensat data och cache, ingen skillnad där heller.

    Om jag däremot kör Youtube i webbläsaren så funkar det som det ska.

    Är det bara jag? Har inte upplevt lagg eller liknande annars.

    Sent from my LG-V500 using Tapatalk
     
  19. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Provade fabriksversionen av Youtube nu. Tyckte det var klart bättre flyt. Sen uppdaterade jag till senaste igen och problemet kom tillbaka. Så det är väl nåt i den senaste koden som krockar med hårdvaran och/eller mjukvaran i G Paden.

    Om någon vill ha ett exempel så är det här en bra film:
    https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM&feature=youtube_gdata_player

    Annan video är mjuk och fin. Det är bara den senaste Youtube-versionen som har det här problemet vag jag märkt.

    Sent from my LG-V500 using Tapatalk
     
    Last edited: 8 dec 2013
  20. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Det ultimata skyddet, snyggt och funktionellt ska det vara. Var köper jag? Och vilket?