Tips: Så jag köpte Google Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av fozec, 6 dec 2013.

  1. fozec

    fozec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Detta är en lite review på Google Nexus 5 för dem som har svårt att bestämma sig vare sig köpa den eller inte.


    Snart är 2013 över och jag satt faktiskt ner häromdagen och tänkte på alla telefoner jag har kört/testat under detta år. Och herregud vad många dem är. Den telefon som passade mitt bruk bäst var nog Note 3:an med Gear:en, en helt underbar lur med massa roliga saker att göra. Klockan var nog mest ett hjälpmedel i det dagliga när jag jobbade med mina kunder. Men nu nog om det, dags att ta en titt på Nexus 5:


    En viktig sak som är värd att nämna innan jag går in i detaljer om telefon är att det ingår ej hörlurar till denna lur, men i dagens läge så har väl alla några hörlurar liggandes på skrivbordet. Google/LG har gjort det väldigt simpelt och det drar väl ner kostnaden för mobilen..

    [​IMG]

    Det som fångade min uppmärksamhet direkt när jag fick känna på telefonen i handen var att den låg så otroligt skönt samt att det ÄNTLIGEN fanns grepp runtom (den svarta versionen). Äntligen kan jag lägga skal på hyllan och köra den helt naken. Jag har alltid sökt efter en telefon (bortse ifrån Note 3, svart) som man har kunnat köra utan skal där risken är att man inte tappar den.

    Eftersom detta är den senaste versionen av Android (KitKat) så är det en fröjd att se hur apparna efter konfigurationen är inte överdrivet utan det finns några förinstallerade apps vilket man alltid får ta. Helt ok enligt min mening.

    Under huven på denna telefon finns snapdragon 800 som ni flesta redan vet och 2gb ram. Det duger gott och väl för ett normalt användande, så som spel, mail och multitasking. Det jag gillar med Nexus telefonerna (samma ned 4:an) är att det flyter på och man sällan stöter på lagg. Finns det ens i dagens moderna telefoner??

    Skärmen är otroligt ljus och fin, bra kvalité. Efter att ha använt telefonen ett tag så känner jag att det är behagligt på ögonen och att pixlarna är som dagens telefoner. Samma standarn..

    [​IMG]

    Knapparna på sidan kan kännas lite "vassa" men inget man tänker på i längden utan att man blir van vid det och ibland så kan det faktiskt vara rätt skönt med något som "känns", så slipper man leta efter vart dem är.

    Ljudet från telefonen vid uppspelning av Youtube-klipp eller musik är inget man vill skryta med MEN det räcker gott och väl för att visa polarna en video eller lyssna på ett musikklipp med. Jag har läst runt lite att man lätt täpper för högtalarna med handen men så tycker jag inte är fallet. Den ligger helt enkelt bra i handen och inga större problem.

    Batteritiden håller måttet för en vanlig dag så som surfande, musiklyssnande och lite spelande.. Hade runt 38% kvar efter lite hårdare användande av telefonen när jag skulle sova. Nu har jag inte laddat batteriet fullt ut så det finns säkert mer kräm än det.

    Fråga på om det är något ni undrar så ska jag försöka svara såfort jag kan och kanske hjälpa er med ett köp om ni tvekar ;)
     
    Euran70, ftangstrom, Janne303 och 4 andra gillar detta.
  2. macrus

    macrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har du någon uppfattningen om hur bra/kraftfullt ljudet är i hörlurar? Jag gillar att lyssna på hög musik och tycker det var lite klent i N4.
     
  3. plast

    plast Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är väldigt klent när man lyssnar med hörlurar. Jag för nästan ha på högsta. Och då är jag ändå inte sån som spränger skallen. Detta hoppas jag att dom fixar till uppdateringen. Jag har inte fått den än.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. fozec

    fozec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Marcus jag använder appen poweramp så då kan du ställa in allting själv med bas diskant etc plus ett par Samsung hörlurar på det :)

    Edit : och volymen är tillräcklig för att spränga dina trumhinnor

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  5. macrus

    macrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Underbart, precis vad jag vill kunna göra. Bara roota och dra in det?
     
  6. fozec

    fozec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Varför ska du roota?

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  7. Davos

    Davos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Spelar ju stor roll vad man har för hörlurar hur högt det låter. Kassa lurar ger ju inte lika ljud. Nu vet jag ju inte vad du har för nått dock..
     
  8. macrus

    macrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Trodde först det behövdes och var något som kördes i bakgrunden? Men det verkar vara en uppspelningsapp? Blir svårt för mig att köra det då jag kör mycket Spotify.

    Kassa och kassa vet jag inte, jag har ju kört alla i Iphone 4 mot Nexus 4 och det var inget snack om saken att det var kraftfullare och gick att spela högre i Iphone. Hoppas dock att Nexus 5 är lite bättre än Nexus 4 på ljudfronten, eller att man kan göra något för att lyckas spela högre. Blir nog ett köp oavsett åandra sidan.

    Nexus 4 hörlurar
    Sennheiser CX300II
    Sony MH1C
    AKG K518DJ
    m.fl
    Är de som jag testat med.
     
  9. Canon

    Canon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    När jag jämför min N5 och N4 vad gäller ljudvolym så tycker jag de presterar väldigt lika, jag kan inte höra någon volymskillnad mellan dem. Ljudet tycker jag annars är helt okej, lite lågt mot vissa enheter kanske men med mitt SE MW-600 blåtandsheadset som jag använder mest får jag ut mer än tillräckligt ljudvolym.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    macrus gillar detta.
  10. macrus

    macrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack, bra att veta att man kan få ut bra på blåtanden. Har ett Sony SBH-20 jag använder ibland.
     
  11. plast

    plast Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sennheiser PX 100 II.

    Alltså ljudet räcker till men volymmätaren är många snäpp högre upp än på Samsungtelefonen jag hade innan.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  12. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har du rootat din lur eller kör du med någon launcher, ser att din sök ruta är borta, vad är det för app du har för väder och batteri ?
     
  13. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Min största gissning är att han kör Nova Launcher eller Apex.
     
  14. fozec

    fozec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ


    Helt rätt! :)
     
  15. Andreas2

    Andreas2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Beställde en Nexus 5 idag som jag får hämta på fredag på Phonehouse då jag kan förlänga mitt abonnemang :)
    Tog en lite tack vare @fozec och Swedroids recension! Längtar tills jag får den :D
     
  16. fozec

    fozec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    Tack själv Andreas2 för att du tog dig tid att läsa den! :)
     
  17. Jimman

    Jimman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det misstänkte jag oxå, men vad är det för widget som visar väderinfo?
     
  18. djohansson

    djohansson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Jag kan inte bestämma mig om jag ska byta till N5 eller ha kvar min N4. Kan köpa den via jobbet till ett rätt fördelaktigt pris. Men jag är osäker på om det är en nödvändig uppgradering. Jag hade ju hoppats uppgradera till 32GB men det verkar inte som om den kommer till Sverige... :(

    Har ni andra bytt upp er från N4? Vore ju inte helt fel med 4G iofs, men känns inte heller som en jättenödvändig grej...
     
  19. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Om du byter, vänta tills den förbättrade N5an dyker upp, den med större högtalar-hål och power-knapp som inte glappar.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  20. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Jag gjorde det bytet, är absolut nöjd. Du får en bättre telefon på alla punkter.

    Sen om det är värt det är en annan femma.