Tele2 +46

Diskussion i 'Applikationer' startad av kruso, 1 jun 2012.

  1. Meego

    Meego Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett alternativ hade varit om Tele2 kunde lämna ut användaruppgifter för Tänsten Tele2 +46. Då hade de inte behövt utvekla någon app själva då det redan finns SIP-klienter som gör samma jobb. Finns flera olika att ladda ner på GooglePlay. Problemet är bara att få tag i användaruppgifterna. Jag har haft kontakt med Tele2 och det verkar vara omöjligt att få ut uppgifterna. Anledningen till att jag vill ha uppgifterna är att jag äger en mobil tillverkad i grannlandet Finland och Tele2/Optimobile kommer inte att utvekla en app till denna tingest. Men min mobil har redan SIP-stöd integrerat i systemet så jag har inga problem att använda tjänsten +46, sålänge den följer SIP-standard och att jag får ta del av mina användaruppgifter.
     
  2. Tele2Niclas

    Tele2Niclas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Meego, det finns tre huvudanledningar till att vi inte lämnar ut din SIP-information:

    1) För att skydda dig mot bedrägeri.
    Om dina SIP-kontouppgifter sprids betyder det en risk att ditt telefonabonnemang används av andra än dig.

    2) Support.
    För att vi skall kunna kontrollera att tjänsten funkar och supporta dig vid eventuella problem måste det vara en klient som vi har kontroll över

    3) Skydd mot höga räkningar.
    En standard SIP-klient kan använda alla typer av accesser, även mobil. Det betyder att det finns en risk att dina samtal när du är utomlands bli betydligt dyrare än du tänkt dig om du använder en standardklient.
     
  3. Meego

    Meego Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej och tack för att du tog dej tid att svara.

    1) Bra tänkt men vad hindrar någon att använda tele2 +46-app fast med mina uppgifter? Använder själv mitt abonnemang i två mobiler.

    2) Så länge Tele2 följer SIP-standard så fungerar det. Fungerar appen så ska nog min klient fungera också. Vid eventuella problem så kan jag låna en kinatelefon som ni har kontroll över. Varken goggel eller äpple vill att konsumenterna använder en mobil som de inte har kontroll över.

    3) Snällt att ni tänker på mig, eller inte. Jag har ingen möjlighet att ringa billigt från utlandet. Jag är inte dummare än att jag har stängt av mobilt internet vid roaming.

    4) Telia har abonnemang där samtal från Norden ingår i de fria samtalsminuterna. Ett mýcket bra alternativ för mig som bor nära Norska gränsen och jobbar både i Norge och Sverige. Och dessutom fungerar i alla rum hemma hos mig. Men jag har möjlighet att byta redan idag eftersom min bindningstid gick ut 1993...
     
  4. inact_0043

    inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kommer den ha stöd för 4.2.2 snart? Kan ej tanka hem appen pga att den inte är kompatibel med min Samsung Galaxy Nexus.
     
  5. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Fixat .apk-filen åt dig, ladda ner den här.

    Tele2, om ni vill att jag ska plocka ner filen så gör jag det omedelbart.
     
    inact_0043 gillar detta.
  6. inact_0043

    inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fan vad grymt! Tack så mycket! :)
     
  7. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Är det någon som använder den här tjänsten fortfarande? Jag installerade precis appen, och provade att göra ett testsamtal där man får tala in något och sen får det uppspelat. Problemet är att den inte verkar höra något jag säger. Är det fel på testsamtalet eller tjänsten i allmänhet? Ljudet i testsamtalet är dessutom väldigt hackigt. Jag är inte beredd att betala 49 kr (som tjänsten numera kostar) bara för att sen upptäcka att den inte fungerar alls.
     
  8. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Då ingen svarat på ett tag testade jag att betala för tjänsten, och tyvärr fungerar det inte på min telefon. Jag hör vad den andra personen säger, men den hör inte mig. Jag har testat på ett par olika nätverk men alltid med samma resultat. Inte värt 49 kr med andra ord.
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Betala? Den är ju gratis, brukar använda den när jag är ute och reser, funkar perfekt.
     
  10. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    De som aktiverade tjänsten under beta tiden fick den fortsatt gratis. För ett tag sedan, vet inte när, så börjde tele2 ta betalt för när man aktiverade tjänsten för första gången.
     
  11. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag väntar på en Nexus 5, och hoppas på att det kommer fungera bättre på den. Annars får jag väl höra med Tele2 om man kan få pengarna tillbaka.
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Aha, ok. Inget jag sett något av. :)
     
  13. hubako

    hubako Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad händer om man växlar till ett annat simkort efter man installerat denna appen?
     
  14. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det ska inte göra någon skillnad. Jag har använt mig av appen på plattan (ingen 3g) och det fungerar.
     
  15. bfly

    bfly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ang. betalning för tjänsten

    Så här står det ju på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.optimobile.traveler&hl=sv

    Beskrivning
    Med Tele2 +46-appen kan du som har Tele2-abonnemang ringa hem och ta emot samtal via WiFi när du är utomlands. Du ringer självklart med ditt vanliga telefonnummer. Då kostar samtalet lika lite som ett samtal inom Sveriges gränser. Det enda som krävs är att du laddar ner appen och har tillgång till WiFi på resmålet, då kan du ringa med appen via Internet (istället för telenätet). Den du ringer till hemma behöver inte ha appen.
    Du som är företagskund hos Tele2 och använder någon av Tele2s växeltjänster bör inte använda +46-appen.

    Notera att Tele2 +46 inte fungerar om du samtidigt är ansluten till en växel.


    Så jag tolkar det som ingen kostnad för tjänsten som sådan, bara för samtalen :)
     
  16. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag har nu testat appen på min Nexus 5, och det fungerade bättre som tur var. Den gick dock inte att ladda hem från Play store eftersom den påstods vara inkompatibel med min telefon.

    Ja, man tycker att de borde vara tydligare med att det kostar en engångskostnad på 49 kr. Detta framgår endast på Tele2s hemsida, eller första gången man försöker ringa ett samtal.
     
  17. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Försökte använda denna app på min Thailandsresa över jul och nyår och fasen vad den buggar. Hänger sig och låser telefonen om vart annat och trots att wifit är bra så buggar den. De behöver jobba mer på appens stabilitet..
     
  18. Svalan

    Svalan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nu är det snart slut på +46 appen. Så här står på hemsidan.

    OBS! I april avslutades tjänsten +46. Tjänsten för befintliga kunder kommer avslutas den 1/8 då ett automatiskt SMS går ut om att tjänsten avslutats. Under juli kommer de som fortfarande använder appen att få information över SMS.

    //Svalan
     
  19. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag fick precis SMS om det. Det var inga väl spenderade 49 kronor, med tanke på att det inte fungerade på min förra telefon, och jag inte hunnit vara utomlands och behövt ringa någon sedan jag skaffade ny telefon och det började fungera. :)

    Trist att de stänger ner tjänsten, för idén var väldigt bra i alla fall.
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 824
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Den var bra även i Sverige, om man var utan täckning men hade tillgång till Wi-Fi så kunde man ringa iaf.

    Undrar vad som ligger bakom nedstängningen, kan det vara att för få använder den, eller att roamingpriserna sjunker ?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk