Ny framtidssäker mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av catoxxo, 10 dec 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. catoxxo

    catoxxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    I nuläget har jag en HTC Sensation XE. Den slutade uppdateras några få månader efter att jag köpt den, volymknappen har ramlat av, den dör o startar om sig lite då och då, den är allmänt seg, högtalaren är kass och jag måste trycka på skärmen i nederkant för att ha täckning.
    Och ja just det, batteriet var nere på 20% kl 09.40 i morse, jag tog den ur laddaren kl 07.00, och använde den nästan ingenting däremellan.

    Jag vill ha nånting bättre!

    De jag kollar extra mycket på är LG G2 och Nexus 5. Har kollat lite på Sony Xperia Z1 också, den har dock ett lite högt pris egentligen. Ska köpa mobilen på Telenor, med abonnemang hos dem.

    Jag vill ha en mobil som:
    * Är framtidssäker, jag vill att den allra helst ska hänga med i 24 månader.
    * Har bra batteritid! Det SKA räcka minst en hel dag tycker jag.
    * Är snabb, har flyt i menyerna etc.
    * Inte skärmen spricker på direkt man kollar på den, som valfri Iphoneskärm gör.
    * Gärna är stöttålig, jag skruvar mycket bilar, och det händer att man tappar mobilen då och då när man använder den som lampa etc. Jag kan dock stå ut med att vara försiktig om det skulle vara så.


    Allra mest har jag kollat på G2'an, men jag vet inte om Nexusen kommer hänga med längre? Kommer G2'an få uppdateringar ett bra tag framöver? Eller ska jag skita i båda och köpa en Z1?

    Mvh en kille med rejäl beslutsångest.
     
  2. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Om batteritiden känns så pass viktig är ju både G2 och Z1 perfekta... Men sen är ju G2 så mycket smidigare och har ändå en större skärm! Har själv en G2 så kan säga att den är supersnabb och har riktigt bra flyt, stor skillnad mot vissa andra high-end telefoner. Stöttåligheten vet i fasiken, men det går ju att köpa ett skärmskydd plus skal. Har tappat min ett par gånger nu och verkar inte ha hänt något direkt. Kort sagt rekommenderar jag varmhjärtat G2!

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  3. bananfjong

    bananfjong Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2013
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Vill du ha nått framtidssäkert prestandamässigt kör på en note 3. Nexus 5 om du vill ha nått som först med i svängarna mjukvarumässigt. Dock är batteriet inte det bästa i Nexusen.
    Jag skulle kört på en note 3 efter dina krav. Hade liknade krav och jag blev med note 3 och aldrig ångrat det valet.
     
  4. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Om du vill att den ska vara framtidssäker så är det en fördel att kunna byta ut batteriet när det blir dåligt. Då kanske en telefon en telefon med inbyggt batteri, exempelvis Nexus 5 kanske inte är att föredra.
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Z1an passar dina kriterier perfekt. Jag har aldrig haft en bättre telefon än denna. Ett stort plus är ju med att den är damm - vattentålig. Jag jobbar i mycket dammig miljö och sköljer helt enkelt av telefonen när jag kommer hem efter jobbet och torkar den med en handduk. Gissar på att du kan skita ner din telefon lite också med tanke på vad du jobbar med.

    Sen har den lite annat som dom andra två inte har. SD-kort plats t ex. Den är snabb som en blixt och jag älskar Sonys UI som är rent, snyggt och minimalt med bloat. Deras få extrafunktioner är faktiskt användbara och själva UI är så nära Vanilla man kan komma. Med "stamina" aktiverat som sparar batteri och lite annat pill så får jag lätt ut 2 dagars batteritid.

    G2an och N5 är inga dåliga telefoner det heller. Nexusen är väl dock ett snäpp "sämre" rent generellt än Z1an och G2an. Samsung som någon skrev ovan skulle jag inte röra (om jag nu ska utgå från mig själv och egna erfarenheter). Av många olika anledningar. Några av dom är att det är tonvis med bloat och Samsungs sätt att behandla deras kunder på olika sätt. Jag har haft 2st olika Samsung, aldrig aldrig igen.

    Jag har haft Nexus 4 som är/var LG med och har absolut bara positiva saker att säga. Men prestandamässigt och generellt när det gäller allt från kvalité och små saker så är ju Nexus serien lite "sämre" om man nu kan säga så...
     
    Last edited: 11 dec 2013
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är 2 års garanti på det inbyggda batteriet på en lg g2,kollade upp detta innan köp av min lg g2
     
  7. catoxxo

    catoxxo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så hemskt mycket för era svar än så länge! Det låter ju som att Z1'an kan vara värd att kolla på lite ändå.

    Note 3an är jag lite osäker på, då jag inte tycker att den är lika övertygande, samtidigt som den är en del dyrare.

    Nexusen har jag inte fått så mycket uttalanden om, förutom att den egentligen är i klassen under de andra...? Kanske är så, jag har inte jättekoll... :)

    Z1 eller G2 - vilken har störst chans att få uppdateringar i 2 år framåt?
    Vilken version av android kör Z1 på just nu?
    Hur många mAh ligger batteriet på denna på? (Det sista kan jag kolla upp själv om ni inte orkar, är för trött för att googla atm bara... ;) )

    Z1 har inget eget trams som gör att vanliga appar osv inte funkar på den eller? Har nån av telefonerna det?
     
  8. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    LG har väl inte direkt varit kända för att vara snabba med uppdateringar osv till sina telefoner. Men dom verkar ha ändrat sig rejält där med G2an. Z1an lär få uppdateringar. Sony har väl alltid legat på en jämn nivå på det vad jag vet. Dom är dessutom väldigt öppna mot sina användare och speciellt utvecklare.

    3000mAh ligger Z1ans batteri på. Z1an kör 4.2.2 just nu men 4.3 ska komma nu vilken dag som helst och Sony har gått ut officiellt och lovat 4.4 i början av 2014.

    Läs Swedroids recension om Nexus 5, LG G2 och Sony Z1 är ju ett tips. Noggrannare och bättre recensioner än Swedroids hittar man nog inte.

    Nej, inget "trams". Vad skulle det vara för trams isf? Är rätt säker på att G2an heller inte har det , samma med Nexus 5 mfl med...

    Edit: La till länkar till recensionerna så slipper du leta upp dom, nu när du är trött ;)
     
    Last edited: 11 dec 2013
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.