Ny gratis app till Telldus LIVE/Tellstick

Diskussion i 'Applikationer' startad av JDS, 9 dec 2013.

  1. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Länk till appen på Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jds.telliveremote.lite

    Jag blev lite besviken efter att jag installerat Telldus egna Android App. Främst för att den krävde en annan app på 30Mb+ för att fungera som dessutom laddas vid varje start. Dessa typer av appar göra att man snabbt får ut en app till flera plattformar, så jag förstår deras motiv, men det blir aldrig riktigt som en "äkta" Android app. Jag vet att det finns andra gratis appar, ex. RemoteStick Lite men denna appen har många år på nacken och saknar stöd för sensorer m.m.

    Jag tog därför saken i egna händer och har tagit fram en ny gratis "native" Android app som ett komplement till Telldus egna.
    • Kräver ett Telldus LIVE konto
    • Stödjer on/off/dim, ringklocka samt upp/ner/stop (rullgardiner).
    • Sensorvärden
    • Ändra gruppnamn, lägga till grupper samt vilka enheter som ingår i en grupp
    • Ändra sensornamn
    • Ändra enhetsnamn
    • Egen "flik" för grupper istället för blandat med enheter för enklare/snabbare överblick
    • Visa/ändra och lägga till scheman

    Notera att kunna editera enhter/scheman/grupper stödjs enbart av Tellstick NET då enheter kopplade till LIVE via Tellstick Center inte kan editeras via LIVE.

    Håll till godo och feedback mottages tacksamt!

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Last edited: 30 jan 2014
    Toneloc, Fritte och yeppeyump gillar detta.
  2. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Finns det kanske nån snygg widget oxå?
     
  3. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ser riktigt bra ut!

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  4. Pelkon

    Pelkon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Snygg. Saknar bara statistik på sensorer. Vore trevligt att kunna logga temp. Gärna möjlighet att exportera den till Excel.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  5. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Inte i dagsläget men det är självklart med på "todo" listan. Eftersom appen än så länge inte bygger upp grafer så sparas inga historiska värden och således krävs ingen service som jobbar i bakgrunden.

    Fördelen med detta är ju batteritid. Med en widget som visar sensorvärden så kommer man också behöva en service (alternativt en uppdatera knapp i widgeten) för att den skall vi brukbar och då finns det risk att det slukar lite batteri men tanken finns där och man kan ju ha inställningar för att ställa hur ofta den skall uppatera osv m.m.

    När det gäller grafer så är detta också på listan men då Telldus idag faktiskt sparar historiska värden (så vitt jag förstod det) men inte ger tillgång till det via API:t så ligger detta lite lägre ner på listan. Vill inte bygga upp service och databaser ifall de planerar att lägga till detta i API:t inom kort, onödigt jobb och det blir en mycket bättre app ifall man kan hämta detta ifrån deras server direkt.

    Kom gärna med fler tankar och önskemål och lägg gärna en review/betyg på Market också så fler kan ta del av era tankar.
     
  6. Fritte

    Fritte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha möjligheten att sortera mina enheter och även dölja några från listan.
    Annars ser det väldigt bra ut.
     
  7. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Testat nu och det ser riktigt bra ut, det enda jag saknar är dels att kunna ta bort specifika enheter från listan samt att kunna dölja My sensors. Dessutom vore det fint med Tasker-stöd :)

    Hur som helst, snyggt jobbat!
     
  8. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Får jag fråga varför du vill dölja My sensors? De är ju inte i vägen när de ligger på en egen sida.
     
  9. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Det är inget avgörande förstås utan handlar bara om renhet, att jag vill få bort allt jag inte använder och där ligger en tom sida.
     
  10. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nu finns det en ny version på Play som även innehåller möjligheter att lägga till grupper samt en ny flik "My locations" som visar status för dina enheter och där man även kan editera en "location"
     
  11. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Härligt, tack för fin utveckling!

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
     
  12. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Har du planer på att lägga in alternativet att använda På - & Av - knapp samtidigt?

    Själv hade jag behövt det, då jag ibland använder vanliga fjärrkontroller med gruppstyrning, och så uppdateras inte Live!.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  13. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Samma problem här. Brukar få trycka två gånger för att tända eller släcka om jag varit på brytarna sen sist.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  14. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ifall du klickar på namnet på enheten och inte ikonen så får du en sida där man kan ändra namnet m.m där finns även enskilda knappar för on respektive off. Det blir förvisso två knapptryckningar men enbart ett kommando som skickas och du bestömmer vilket.
     
    yeppeyump gillar detta.
  15. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nu har jag lagt upp en ny version på Play. Den är inte synlig ännu men kommer troligen komma upp inom någon timme. Nyheter i denna version är:
    • Stöd för scheman (My schedules) där man kan visa/editera och lägga till scheman för grupper och enheter
    • Grön färg då en enhet/grupp är aktiv för att göra detta lite mer tydligt
    • Eftersom men inte kan editera grupper/scheman/enheter ifall clienten är en Tellstick eller Tellstick DUO kopplad till LIVE via Tellstick Center så filtrerar appen vad man kan göra för dessa klienter och antingen tar bort knapparna eller ger felmeddelande. Många med DUO har försökt lägga till grupper m.m och märkt att detta inte fungerar och detta är anledningen. Detsamma gäller när man försöker ändra namn på en grupp/sensor/enhet. Telldus har helt enkelt inte stöd för detta i sitt API.
    • Buggfixar

    Hoppas de nya funktionerna skall uppskattas :)
     
    antonholmstedt och Toneloc gillar detta.
  16. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag hoppas fortfarande på att du ska lagra temperaturer, enda anledningen för jag kör annan app, gillar att kunna se hur det varit och jämföra ute och inne och så. Samt exportera. Vet att du sagt att du inte ska fixa det, men hoppas ändå eftersom jag annars gillar din app mycket bättre än remotestick som jag använder nu..

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  17. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har inte sagt att jag inte skall fixa det, det jag har sagt är att det inte var först på listan pga Telldus håller eventuellt på att ändra möjligheterna att hämta historiska data.

    Nu verkar de inte så jättesnabba så det är möjligt att det blir en implementering så får hämta värden en och en och då kanske med en minsta polltid på säg 30minuter för att inte dra ut batteriet för mycket.

    Så ha tålamod så får vi se vad det blir. Det är en del jobb då det bygger på databas, en service som jobbar i bakgrunden som startars vid uppstart, uppbyggnad av grafer, export m.m m.m...
     
    FOO och Pelkon gillar detta.
  18. Bsba

    Bsba Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fint initiativ!
    Tyvärr är inte detta program kompatibelt med min mobil, HTC desire S (Android 2.3), vilket inte heller Telldus eget program är, så jag får nöja mig med det gamla Remotestick lite, tills jag köper ny mobil.
     
  19. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    En Widgetpanel vore inte dumt, placera ut sina grupper eller enheter, slippa starta en app för att slå på/stänga av, etc.
    Givetvis vill man inte ha en batterislukare, men en manuell refresh så fungera för mig ;)