Hjälp!(Trasig julklapp) Kina tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av vhek, 2 dec 2013.

  1. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Fick hem denna idag

    http://www.aliexpress.com/item/7inc...blet-pc-A20-Dual-Core-5-point/1458214282.html

    Satte den på laddning i 1½ timme.

    Startade den

    Loggade in på wifi

    Ladda ner bredbanskollen

    Körde bredbandskollen

    Sen skulle jag bara gå in på play igen.

    Då blev skärmen vit med lite svarta streck rakt över.

    Detta är min dotterns julklapp så jag måste lösa detta på något sätt.

    Saken är att jag har satt den på laddning igen och nu lyser en röd liten diod. Jag minns inte att jag såg den innan. Där emot så tryckte jag en gång på on knappen innan jag tog bort den från laddaren och då såg man ett helt stort grönt batteri på skärmen.

    Någon som har en sådan här platta? Ska dioden lysa grönt när den är färdigladdad? Eller lyser den alltid rött när laddaren är i?

    Tacksam för allt hjälp jag kan få.

    /Vhek
     
  2. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Vanligen brukar dioden lysa rött under uppladning och sen slockna när batteriet är fulladdat. :)
     
  3. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Omöjligt att svara på om dioden skall lysa rött eller grönt då detta mycket väl kan vara en icke CE-godkänd platta men rött under laddning och grönt när den är färdigladdad låter logiskt. Om skärmen visar ett grönt fullt batteri så är det inget fel på skärmen så dina streck mm på skärmen måste bero på något annat. Har du testat att trycka in ett gem i resethålet på baksidan?
     
  4. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har konstaterat att det är nog inget fel med batteriet.

    Den bara fryser och skärmen blir vit när man använde den. Kan va när du gör vad som helst tex går in på inställningarna eller klickar i en app.

    :(
     
  5. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    jag har inte jobbat så mycket med A20 chipsetet men det borde finnas en recovery mode på plattan så att du kan återinstallera fabriksinställningarna.

    På Allwinners plattform så brukar det vara att man håller inne powerknappen tills bootloggan kommer upp sen trycker man in volym + samtidigt som man håller kvar power. Till slut kommer det upp en "död androidrobot med ett rött utropstecken i magen" och du har kommit in i recovery mode. Då stegar du upp och ner i listan med VOL+ /VOL - tills du kommer till typ factory reset wipe nånting och så funkar powerknappen som "enter" så du bekräftar med den.

    Alla inställningar och appar försvinner men det får du leva med.

    Ett annat alternativ är att du laddar hem Allwinners Phoenix Suit och kopplar plattan till en windowsdator med usb-kabeln. Du måste först aktivera USB-felsökning under utvecklaralternativ i inställningsmenyn på plattan. Kan kanske vara svårt att göra om den bara hänger sig hela tiden. Hur som helst så hjälper inte Phoenix suit dig om du inte har en fungerande mjukvara att flasha in men du kan ju försöka kontakta säljaren om de vet....

    Allt detta är förutsatt att det är mjukvarufel. Om det är trasiga minnen, dålig processor, spricka i moderkortet eller liknande hjälper inget annat än att lämna tillbaka den vilket kanske inte blir så lätt.

    God jul!
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om inget annat funkar så har jag för mig att ICA Maxi säljer nåt liknande eller åtminstone med liknande specar för ca 700-800 Kr.
     
  7. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har en likadan och led lampan lyser endast rött. Både under laddning och vid recovery.

    varför den beter sig som den gör ahr jag ingen aning. Men kontakta säljaren och be om stock firmware och flasha om med phoenixsuit.
     
  8. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips!

    Jag har flashat in en ny rom som jag fick av min "kines". Trodde det problemet var löst men icke.

    Det skumma är att om jag låter den ligga över natten så funkar den på morgonen.

    Ja den funkar i 15-25 min sen efter det så kan den när som helst när man trycker på något få fullt med vita ränder över hela skärmen.

    Efter det så är den jätte svår att få igång igen.

    Oftast så kommer ränderna när man bootar upp plattan. Om man ens lyckas få igång den.

    Låter man den ligga så kan den funka en stund. Får uppfattningen att ju längre den får ligga och vila ju längre så funkar den.

    Har även märkt att man text drar ur laddaren eller sätter i laddaren då har ränderna kommit när den väl funkar. Kan va tillfällighet?

    han som jag köpte den av säger att det är en kabel till skärmen som är lös men jag får inte den uppfattningen.


    Några tips?
     
  9. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Det kan mycket väl vara skärmkabeln som är lös. Den sitter som en flat-kabel och viks upp mot skärmen. Du kan lossa den klämman som håller kabeln och trycka in den och sen trycka ner klämman igen. Ingen lödning behövs.

    Men, eftersom den funkar i bland och blir sämre så tror jag att det är processorn som blir överhettad. Det kan vara pga dåligt skriven programvara så att processorn jobbar hela tiden eller så är plattan dåligt ventilerad så att processorn blir för varm av den anledningen.