Laddningsproblem? Läs då detta.

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 12 dec 2013.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har under nåt halvår till & från haft Laddningsproblem på min SGS3, laddlampa har lyst men luren har bara laddat några procent under natten.

    Har bytt sladd, laddare, batteri samt återställt luren men likt förbannat så har detta hänt emellanåt, inte ofta men grymt irriterande när det hänt!

    Har även blåst ur ladduttaget med tryckluft utan resultat. Idag på jobbet så kikade jag dock in i uttaget med god belysning samt ett förstoringsglas och jämförde den med en arbetskompis S3 & skillnaden var då att på hans så såg man kontaktytor längst in medan på min såg man bara något ljusgrått.

    Testade med tryckluft igen men icke! Tog då en nål & började försiktigt peta längst in. Dammtussen där inne var stenhård, förmodligen hårt packad av laddkontakten. Under en halvtimme så petade jag ut en ansenlig mängd damm & därefter så blåste jag ur det sista, efter det så var kontaktytorna synliga igen.

    Jag berättade detta för en annan arbetskompis & då säger han att han har liknande laddproblem på sin S3, kikade in i hans uttag & mycket riktigt så fanns även där damm. Räckte dock med tryckluft för att få den ren.

    Nu har jag ju inte laddat något efter detta men jag är fullständigt övertygad av att mobilen fått för lite laddström pga detta, om problemet kvarstår så får jag väl återkomma.
     
    Last edited: 12 dec 2013
    Spooky gillar detta.
  2. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack, det ska undersökas på frugans s3, den laddar fruktansvärt konstigt ibland. Piper till som när man stoppar i laddaren stup i ett

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
     
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Är helt klart värt ett försök i alla fall.
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Ett bra tips efter man gjort rent är att börja använda sig av skydd som tex http://www.24.se/dammskydds-set-med-microusb-och-35mm-skydd-p-20536-c-1387.aspx?externalsearch=1

    Blir lite mer omständigt då man ska ta bort och sätta dit, men det tar ju bara typ 2 sek och det kan det vara värt. På köpet hålls ju den där fliken inuti uttaget på plats också som kan bli böjd och orsaka kortslutning så batteriet dras ut.

    Hade problem med mitt uttag också, iof en sg2 och efter rengöring och dammskydd har det inte strulat det minsta. Bästa 19:- man spenderat. :)
     
    _z_ gillar detta.
  5. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Finns det risk att man kortsluter uttaget med nålen?
    Bör man stänga av mobilen innan man utför rengöringen?
    Jag har inte problemet själv men frågorna dök upp.
     
    _z_ gillar detta.
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag plockade ur batteriet när jag gjorde det, då är man ju helt säker.
     
  7. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Min surfplatta (Sony xperia tablet s) har slutat ladda. Lampan tänds så den visar att den har kontakt men det tar evigheter att laddas.
    Har testat med olika sladdar och adaptrar men ingen skillnad.
    Kan detta dammproblem även drabbat mig? . Det komiska är att min svärmor har samma modell och samma problem. Jag har en blåsbälg hemma, kan den fungerar att få bort dammet.
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kan självfallet vara damm än fast jag nog tror att detta är vanligare på mobiler (fickludd). Kolla in i uttaget, på min mobil så såg man något grått därinne. En blåsbälg är nog lite klent men om det sitter löst så kanske. Mitt lossnade inte ens med 7 bars luft på jobbet utan det var nål som gällde.
     
    Last edited: 19 dec 2013
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Detta brukar jag får göra fast i hörlurskontakten. Mycket på grund av att jag laddar trådlöst tror jag. Min laddkontakt är nog rätt grisig den också.

    Jag brukar ta en nål och riva runt lite i botten där. Ofta kommer det inte upp något först men när man har rört runt lite brukar man få upp en mindre strumpa i form av ludd.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Då och då brukar jag ta munnen kring hörlursuttaget och andas in. Brukar bli en del ludd.

    Sent from my C6903 using Tapatalk