Problem: Usel mottagning!! skärpning Samsung.

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Kajser, 14 dec 2013.

  1. Kajser

    Kajser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte en S4 i somras via jobbet, upplevde direkt att de var dålig mottagning i den. Den tappade täckning där jag förut haft täckning med den billigare motorola defy, funderade på om TELIA hade gjort något med masterna i mitt område.
    Telefonen uppförde sig konstigt, när den tappat kontakt med nätet hemma så koppla den ej upp igen förrän jag gjort en omstart.
    Ringer Samsung o dom rekommenderade att man byter Sim kort samt fabriks återställning efter uppdatering av mjukvara.
    Gjorde detta , de gjorde viss skillnad men den fortsätter att tappa nätet, samt vid en tjänsteresa upp i landet så tappade S4:an mottagning konstant där kollegans defy höll hela vägen!.
    Ringer Samsung och meddelar läget, dom vill att jag skickar in på garantin , vilket jag gör.'
    Under tiden köper jag en "skräp telefon " från Telia en xperia Tipo för 300kr trehundra kronor.
    Denna telefon fungerar i princip överallt till och med inomhus hemma,
    ja ja, då var de verkligen fel på S4:an Samsungs flaggskepp tänkte jag..
    Får tillbaka telefonen, där står att dom bytt radiodelen i den .
    Nu funkar den bättre men inte i närheten av bra, jämför jag Xperian sida vid sida så kan Xperian visa 3 staplar där S4 inte visar någon, jag provringer telefonerna för att bekräfta att det inte bara är glädjemätare på Xperian ,men den funkar!

    sen hittar jag detta i Nyteknik: :http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3793400.ece
    Kommer bli mycket intressant att se vilket märke som är i toppen.

    De e ju kanske svårt att kritisera sin nya pärla i synnerhet när man köpt den för egna privata pengar, men hur uppfattar ni er S4 mottagning rent allmänt om ni jämför med andra telefoner?
    är de så att Sonys lurar är överlägsna? eller hade jag bara tur med mitt ex?
    Själv är jag såklart fruktansvärt besviken, jag har jämfört min med 3st andra S4 o dom visar samma styrka i displayen!!
    detta är en stopper för Samsung på mitt företag.
    Synd på en i övrigt mycket trevlig lur..
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Upplever ingen skillnad mellan min förra S4 och nuvarande One eller IPhone. Hade inga problem med tappade samtal under den tiden jag hade S4:an. Har själv dålig mottagning hemma men som sagt S4:an fungerade lika bra som min nuvarande One och en IPhone jag använder.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag måste hålle med Ts, klart sämst mottagning på S4 av flertalet ägda smartphones.. Iaf för mig personligen, då har jag ändå två st S4 och tillgå här hemma
     
  4. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Har haft 2 st S4or. En vit och en svart :D Har haft ett lass med andra mobiler. Har inte märkt att någon haft märkbart bättre eller sämre mottagning än någon annan. Har min lägenhet i ett problematiskt område, men alla presterar lika. Note 2 LTE presterade några extra Mbit/s än alla andra, men that´s it.

    Vad får du för resultat med lurarna med Speedtest?
     
    Last edited: 14 dec 2013
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ingen alls här hemma, går inte surfa alls här hemma med S4'an
    Visst att vi bor oxå i en lägenhet med sämst täckning men S4'an har klart varit sämst!
    Sen så tror jag inte det var just internet hastigheten som var problemet för Ts, utan täckning i almänhet ;)
     
  6. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 844
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Känns som om det alltid är bättre mottagning i dumma telefoner än de s.k smarta telefonerna..
     
  7. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    använder du en smart telefon helt utan mobildata och således kör samma frekvenser som en dum telefon så kanske det är en rättvis jämförelse.
     
  8. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Sorry var menat att skriva till TS.
     
  9. Kajser

    Kajser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis som Finskpinne skriver så är det täckningen rent allmänt som jag är fundersam över. Jag har läst runt en del på olika forum för att få en bild av hur folk upplever om det är problem med modellen.
    Det är återkommande en hel del kommentarer om att signalen tappas/försvinner samt att det tar lång tid för att koppla upp igen.
    Jag märker att efter reparationen att telefonen verkar söka mera aktivt efter tappad signal/mastbyte, men fortfarande får jag ibland efter tappad kontakt göra en omstart av telefonen, helt kasst tycker jag..
    Intressant med era omdömen , fortsätt så att vi får en vettig uppfattning.
     
  10. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Inget o be om ursäkt för! :)
     
  11. torbear

    torbear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Räcker det inte med att stänga av och på flygläge då? Så du slipper starta om telefonen menar jag. Det löser inte ditt problem, men det går fortare än att starta om telefonen i alla fall...
     
  12. Fpow

    Fpow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Haft inne min flera ggr. Fick en ny I fredags tappar samtal varje dag om jag i te låser på 3g. Har Telia och bor mitt i gbg. Besviken på Telen

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  13. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag upplever den som okej. Inte mer. Med tanke på att mina senaste telefoner varit iPhone 3gs, 4, galaxy s3 så tycker jag inte att den sticker ut speciellt mycket, men det känns som att mottagningen blivit aningen sämre med varje byte. Inte så att det handlar om brist i kvaliteten utan mer som att man försöker hålla sig under någon magisk gräns vad gäller strålning. Jag åker ofta mellan Örnsköldsvik och härnösand på e4an. Den sträckan tappar man samtal på två-tre ställen och det känns lite dåligt även för att vara uppe i norrland.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Upplever ni någon förbättring om ni stänger av 4G? Ofta så fungerar inte övergången 4G -> 3G speciellt bra.

    4G kan på flera sätt ha sämre täckning än de andra näten pga att de byggs på en högre frekvens - nämligen 2600MHz. Ett problem som Telia har ställt till med är att de oftast endast bygger 4G på den höga frekvensen i städer. Detta gör i sin tur att telefonerna kan tappa täckning inomhus - iom problemen med handovern så kan telefonen tappa täckningen helt.

    De andra operatörernas lösning är att där de bygger 4G på en hög frekvens - så kör de också 4G på en låg frekvens för att kunna erbjuda inomhustäckning.




    Skickat från min iPhone 5s.
     
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Inga problem med min S4. Lika bra mottagning som med vilken annan lur som helst.
    TS du har nog fått ett måndagsex.

    Tapatalked!
     
  16. polarbear1971

    polarbear1971 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv har jag bättre täckning än de flesta bekanta upplever jag. Har Telenor.
     
  17. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Kör med telia och har bättre än med gamla Xperia S eller SGS2... inga problem alls.
     
  18. jonasolof

    jonasolof Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Smartphones har generellt sämre mottagning för telefoni än enklare telefoner eftersom antennerna är så miniatyriserade. 20 procent mindre täckningsområde/yta talas det om.

    Jag var på LTE kongress i Amsterdam i juni och talade med flera olika företag som säljer mjuk- och hårdvara för field tests. Swiss Qual är ett dotterbolag till Rhode &Schartz. De använder Galaxy S4 i mätutrustning, ofta flera stycken, men då med anslutning för externa antenner som de lött fast. Mitt intryck efter egna test är attNokia 920 har bättre mottagning både på GSM och 4G än galaxy S4. De sade att detta stämde med deras mätresultat.

    Så de som kan mäta professionellt konstaterar att S4 inte tillhör de bättre telefonerna ur känslighetssynpunkt. T ex Nokia 920 har fyra rätt stora antenner, två för låga band och två för höga.

    Det går att koppla externa antenner till S4 men kontakterna håller inte för många in- och urkopplingar. Anslutningskontakter för S3 och S4 kan köppas från ett australiensiskt företag som dock mörkar risken för trasiga kontakter något.

    http://telcoantennas.com.au/site/patch-lead-samsung-galaxy-s3-i9300

    Australiensiska telstra testar telefoner för känslighet. S4 är inte med bland dem som rekommenderas i glesbygd.

    När jag på pin tjiv bad en säljare i en teliabutik att rekommendera en känslig telefon för användning på södra Öland där täckningen är knepig rekommenderade han Samsung S4 men kunde sedan inte finna någon som helst dokumentation som stödde hans rekommendation. Det var bara en krängargissning och till slut höll han med om att de i butik inte får någon info om vilka telefoner som har bättre eller sämre mottagning och att han inte hade en susning.

    Tur att danska PTS gör något. Svenska PTS sitter i knät på Telia och tiger.
     
  19. Kajser

    Kajser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade i veckan att starta en radioapp innan jag körde till jobbet för att se hur länge den klara spela utan att bryta.
    Provade S4:an med 3G , 4G sedan billig Sonyn, telefonerna på samma ställe , liknande väderförutsättningar samma hastighet på bilen :).
    jag har totalt 2mil till jobbet varav 1 mil på motorväg.

    S4 med 4G bröt 4ggr
    S4 med 3G bröt 4ggr med mycket längre uppehåll innan återhämtning
    Sony hackade 3ggr det gick att höra på radion hackena var mycket korta så de gick fortfarande att höra vad som sades i radion.

    Detta blir ju bekräftat i mätningen som jag refererade till i första inlägget och som nu finns publicerat här:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3794572.ece#comments

    och själva testet:
    http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435579/Mobile_Phone_Antenna_Performance_2013.pdf

    Totalt 22 telefoner testade, av dessa så kom Sony xperia Z på plats 2 och Sony Xperia Go på plats 3 (bekräftar ju verkligen de jag fick känslan av med min billiga Sonylur)
    Samsung S4 på 16 plats


    Summering av detta,
    Jag kanske fick ett måndagsexemplar, men efter reparation och byte av mainboarden (troligtvis ej tillverkad på en Måndag) så blev telefonen förmodligen så bra en S4 kan bli, i mitt tycke helt kass, mycket besviken på denna premiumlurs mottagning.

    Hoppas dessa antenn tester kommer att utföras mer frekvent på framtida modeller, så att man har möjlighet att prioretera bra mottagning framför annat.
     
  20. Kajser

    Kajser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fick tips om bra program för att kolla av signalstyrkor,
    NETWORK SIGNAL INFO,
    lät telefonerna ligga i 10 min å logga signalstyrkorna,för att se medelvärdet dBm0
    S4 -100dBm
    Sony -95dBm

    lägre tal bättre.

    Ska testa min S4 med en annan för att se om dom visar lika dåligt eller om min sticker ut.

    Titta här,
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5467334

    någon som vet va de e för telefon??