Problem: Mobilen lägger av trots batteritid, kass batteritid, SD-kortet hittas ej med mera

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Dercie, 11 dec 2013.

  1. Dercie

    Dercie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det känns som att allt mer problem börjar dyka upp med min SGS2.a fastän jag inte har gjort så mycket aktivt på den på sistone. Kan det vara någon app eller någon annan inställning som spökar?

    Vad bör jag göra?

    Trots 100% batteritid lägger den av efter ett tag och när jag startar den har den kanske 70% batteritid TROTS att den var 100% för tio minuter sedan.

    Sedan börjar den klaga på att den inte kan hitta Sd-kortet fastän den sitter i helt riktigt, att minnet är slut fastän det inte är det med mera..
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

    OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

    Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

    1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

    2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

    3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

    Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713

    Skriven av: Arbu11
     
  3. Dercie

    Dercie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tror du att allt kommer lösas av det?

    Av de problemen du nämner så stämmer det att batteriprocenten dräneras och att den "hoppar" i batteriprocent. Det andra har jag inte haft problem med.

    Men utöver det så får den problem med SD-kortet var och varannan gång jag startar den, SD-kortet fattas, SD-kortet fungerar ej och kräver omformatering, SD-kortet har tagits ut osv. Sedan stänger den av sig så fort jag inte gör något på mobilen på ungefär tio minuter och blir väldigt varmt och när jag sedan startar den (om det går) så har den förlorat jättemånga procent.

    Mobilen är inte nyare än två år då den köptes hösten 2011 tyvärr och det lutar mot att jag får testa fixa USB-kontakten själv, om det inte fungerar så får jag väl byta ut den och hoppas på det bästa.

    För att komma åt USB-kontakten/Inuti porten måste jag då öppna mobilen och skruva loss dess baksida antar jag? :)

    Tack
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    har du provat att köra utan sdkortet i och se om de andra problemen ger sig oxå? sdkort är helvetets skapelse för mobiltelefoner. en skymf mot världen ;)
     
  5. Dercie

    Dercie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vafasen! Nu fungerar den som en smäck, tack så jättemycket! Men hur ska jag lösa mitt sdkortsproblem? Har jättemycket där..
     
  6. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Köpa ett nytt sd kort och överföra allt dit :P