Jag fick precis ett mail från Borderlinx med massa dhl-paper

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av beejizzle, 13 maj 2010.

  1. zzone

    zzone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Öh, varför det? Det är ju det dom INTE ska.
     
  2. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har skummat igenom tråden. stämmer det folk säger om responsen från support, med avikande svar.
    så hade jag aldrig betalat.

    ni har köpt en vara för ett satt pris som privatpersoner. det är då företagets skyldighet att betala myndighetsavgifter, såsom moms.

    ingen som pratat med konsumenteuropa?
     
  3. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska ringa dom i veckan, om ingen annan hinner före. Tack för tipset!
    Återkommer med vad de svarar.
     
  4. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bad o få räkningen hemskickad och nu har jag fått det iaf, Och jag tänker betala. No big deal lixom
     
  5. Herrola

    Herrola Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som varit i kontakt med konsumenteuropa och kollat man man verkligen får kräva in pengar på det här viset?
     
  6. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Idag hände det otroliga, ett Royal Mail stämplat brev damp ner i brevinkastet.

    Äntligen lite seriositet, även om det bara är ett A4 där det står att jag ska betala, vet inte om det är en ordentlig faktura egentligen då där bara står att man ska överföra pengarna till deras konto, vanligtvis gör jag en "betalning" via t.ex. plusgiro.

    Men nu kan man iaf börja överväga att betala :)
     
  7. antto77

    antto77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag bad också om en riktig faktura, den damp ner i brevlådan igår. Det är dock ingen faktura, det är en uppmaning att betala (dvs inget förfallodatum osv)

    Dock bad jag om kopior på DHLs papper som bilaga, dessa var inte bifogade. Jag kanske måste ringa kollegerna på DHL UK (jobbar själv på DHL SE:)

    Jag ska nog betala så småningom, har ingen brådska dock.
     
  8. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har varit i kontakt med konsumenteuropa. De har lagt upp ett ärende och jag har skickat över all korrespondens som jag haft med Borderlinx, han jag pratade med sa att det kunde ta ett tag innan de kunde börja arbeta med mitt ärende och att jag skulle cc dom i alla mail jag skickade till Borderlinx tills de hörde av sig.
    Den jag pratade med var noga med att fråga om det inte var så att jag borde ha fattat att det var ett för lågt pris, för det kan vara en giltig anledning för dem att i efterhand kräva mer betalt för tjänsten. Även om jag inte tycker att det är glasklart i detta fall för vad har vi för möjlighet att säga att det blev för dyrt och vilja häva köpet, vi kan ju inte lämna tillbaka den tjänst vi köpt av dom direkt.

    Har inte hört av Borderlinx sedan jag skickade mina frågor om på vilka grunder de kan kräva mig på pengar såhär långt efteråt, men har inte fått något svar.

    Jag tycker att alla ska kräva att få en förklaring av Borderlix varför de tycker att de har rätt att kräva en kompletterande betalning för jag tror att de kommer att ha svårt att komma med giltiga skäl. Kan de redovisa för mig att det är min sak att betala detta och att det går att utläsa i de allmänna villkoren så kommer jag också att betala, men inte innan.
     
  9. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    kan man verkligen ha t.ex. plussgiro om man inte är ett svenskt företag. mig veterligen äre ju banköverföring, kreditkorts betalning, paypal eller liknande vid utlandsbetalningar.

    förstår att man vill vara försiktig, men börjar kännas lite som om en del vägrar acceptera att man blivit debiterad för att nått förts in i eu. ja menar, ni visste ju alla att ni egentligen borde betalt det när ni köpte via boderlinx, men höll tummarna för att ni skulle slippa undan. o nu när det kommer efterkrav, gnälls det över det.

    man kan ju få efterkrav från svenska tullen med på saker som redan passerats tullen. ska man gnälla där med?

    ska ju dock bli intressant o se vart detta slutar, hoppas det inte går till indrivningsfirma bara :D
     
  10. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så brevet ni fått är inte en faktura? I så fall skall ni inte betala!

    Överväg att betala först när ni får en riktig faktura. Men vänta gärna med vad konsumenteuropa säger.

    En giltig faktura skall innehålla klart och tydligt text som säger att detta är en faktura. OM engelska så Invoice.
    Det Skall finnas ett fakturanummer.

    Det skall stå att ni är köpare, samt att dom är säljare.

    Det skall finnas klart och tydligt vad det är ni betalar för, samt om det skall betalas någon moms (VAT) på detta.

    Företaget skall uppge sitt organisationsnummer, fast i detta fallet så skall dom uppge sin momsregistreringsnummer. Alla i EU som handlar över gränser måste ha detta. Företag i Sverige har ett som börjar på SE. Danmark DK osv osv.

    Om ni inte får detta, så kan dom lika gärna slänga pengarna i fickan.
    Och då tycker jag att ni lika gärna sätta in dom slantarna på mitt konto. :D
     
  11. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Precis, och inte glömma att säga varför man ska betala och vad man grundar det på.
     
  12. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Jag förstår inte riktigt det här, är det inte klart och tydligt att borderlinx fått betala skatten för er och därför vill de ha pengar av er? Det är väl väldigt logiskt och alla som köpte med borderlinx (tycker jag) borde insett att det kan komma när som helst. Ingen aning om hur stort företag borderlinx är men med tanke på att tjänsten verkar relativt billig så är det inte konstigt att de vill ha pengar för skatten då den överstiger tjänstens pris med råge. Ett par tusen Nexusar beställda lär bli ett rejält minus i böckerna för företaget.
     
  13. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Visst, men du borde läsa inlägget två snäpp ovanför ditt igen.
     
  14. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Självklart menar jag inte att man ska skänka pengar till diverse skumrask som kastar ut mail åt höger och vänster. Det jag menar är att när det väl dyker upp en faktura ser jag inte varför man ska bråka.
     
  15. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vad jag har förståt av tråden så har den kommit in i ett skede där alla är överens om att de ska betala så fort BL visar fram en riktig faktura och är liter seriösa.
     
  16. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, precis så är det. Det ingår i Borderlinx tjänst att se till att all skatt, tull och moms blir betald, i detta fall de satser som gäller i UK, något jag förutsätter att de också har betalat. Sedan är det upp till Borderlinx att prissätta denna tjänst som de vill och upp till mig som kund att acceptera priset eller ej.
    Varför ska alla som handlat via Borderlinx inse att det kan komma efterkrav på avgifter när Borderlinx lovar att sköta all export-, import- och tullhantering och se till att tullar och skatter betalas till gällande tull-och skattemyndigheter åt sina kunder? Det hade varit en helt annan sak om vi själv hade ombesörjt direktimporten via UK och själv sett till att allt blir betalt till rätt myndighet. Men nu har vi valt att Borderlinx skulle sköta detta åt oss, att vi skulle slippa bry oss om detta för att de säger att det fixar allt åt oss, det enda vi behöver göra är att betala det de begär.
    Håller med om att detta misstag från deras sida kan komma att kosta dom en del, det är därför de nu försöker få tillbaka en del av dessa pengar. Men som jag ser det så är det Borderlinx som gjort en räknemiss i prissättningen av sin tjänst, en miss de nu vill att vi ska betala för. Det är det jag tycker är fel.
     
  17. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hört något mer från konsument Europa?? Jag har inte ifrågasatt Bordelinx utan låter bara mailet ligga i inkorgen, tänkte att dom hör väl av sig igen om dom inte får in pengar men nu har det gått en månad snart... har fortfarande inte bestämt mig om jag skall betala
     
  18. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    betala ej, har inte heller gjort något, och de har inte hört av sig, tror inte de kan göra något. Tror de blev glada att alla de andra betalade :)
     
  19. Lääny

    Lääny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte heller betalat och inte hört något mer. Kommer det hem en räkning ska jag ta mig en ny funderare. Men det är inget jag kommer att kräva (att de ska skicka hem en räkning).
     
  20. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte hört något från Konsument Europa än, inte Borderlinx heller för den delen. Börjar bli dax att följa upp vad KE har att säga om detta. Jag återkommer när jag har hört nåt.